ترس جدید از بحران مواد غذایی در اپیدمی کرونا

تبعات شیوع ویروس کرونا همه ابعاد زندگی بشر را به طور وحشتناکی تحت تأثیر قرار داده است. اخیراً مورد جدیدی بر نگرانی‌های سابق مردم پس از گسترش کووید -۱۹ اضافه شده است که احتمالاً قیمت مواد غذایی به طور چشمگیری افزایش پیدا کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، حتی قبل از ظهور ویروس کرونا نشانه‌هایی از افزایش قیمت جهانی مواد غذایی وجود داشت. حوادث شدید اقلیمی متأثر از تغییرات آب و هوایی بیش از پیش در نقاط مختلف جهان رخ داده است. تب خوکی آفریقایی به طور چشمگیری افزایش یافته به طوری که از هر چهار خوک در سراسر جهان یکی به این بیماری آلوده است و همین امر باعث افزایش قیمت ۱۵ تا ۲۲ درصدی مواد غذایی در کشور چین شده است. در کنیا قیمت ذرت، که نوعی غذای پایه در بین مردم است، نسبت به سال گذشته با افزایش ۶۰ درصدی مواجه بوده است و این در حالی است که آفت بخش عظیمی از محصولات کشاورزی‌ آفریقای شرقی را نابود کرده است.

کووید -۱۹ خطر افزایش قیمت جهانی مواد غذایی را تشدید می‌کند و همین امر می‌تواند بحران‌های جبران‌ناپذیر برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه به وجود آورد. در فقیرترین کشورها، مواد غذایی ۴۰ تا ۶۰ درصد سبد مصرفی مردم را تشکیل می‌دهد که این مقدار پنج تا ۶ درصد بیشتر از کشورهای توسعه‌یافته است. اگرچه اعمال محدودیت‌ها برای مهار شیوع ویروس کرونا میزان تقاضا برای کالاهای پایدار را به طور چشمگیری کاهش داده است اما درست عکس این قضیه برای مواد غذایی در حال رخ دادن است. پس از شیوع ویروس کرونا، در گوشه و کنار جهان مردم اقدام به خرید مواد غذایی به میزان فراوان و ذخیره آن‌ها در انباری‌های خود کرده‌اند.

در بخش تأمین، در حال حاضر انبارهای غلات در سراسر جهان پر است اما از آنجا که شیوع ویروس کرونا تولید و توزیع مواد غذایی را با مشکل مواجه کرده است، بنابراین پیش‌بینی می‌شود که به زودی این انبارها خالی شود. از سوی دیگر کمبود غذای حیوانات، کودها و آفت کش‌ها باعث افزایش بی‌سابقه قیمت محصولات کشاورزی و احتمال تولید محصولات بی‌کیفیت شده است. علاوه بر این با بسته شدن مرزهای کشورها در دوران قرنطینه، تمام کشورهای جهان با کمبود نیروی انسانی در مراکز کاری، به عنوان مثال برای برداشت میوه‌ها و سبزیجات در هند یا در کشتارگاه‌های آمریکایی، مواجه هستند. از سوی دیگر کمبود وسایل حمل و نقل عمومی حضور کارگران در بخش‌های تولید مواد غذایی را با مشکل جدی مواجه کرده و همین امر کاهش تولید این مواد را در پی داشته است.

کشاورزان باید از عمده فروشی انبوه به رستوران‌ها، هتل‌ها و مدارس خودداری کنند که البته این کار زمان‌بر است چرا که محصولات غذایی و تجاری به طور متفاوت در نقاط مختلف دنیا آماده و بسته‌بندی می‌شود. این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان با شیوع ویروس کرونا صادرات مواد غذایی را ممنوع کرده‌اند؛ به عنوان مثال، روسیه و قزاقستان صادرات غلات و در هندوستان و ویتنام صادرات برنج از سوی دولت منع شده است و هر گونه تخلف در این زمینه پیگرد قانونی دارد. در عوض کشورهایی نظیر فیلیپین و مصر از طریق واردات مواد غذایی از سایر کشورهای جهان، انبارهایی مملو از مواد غذایی ایجاد کرده‌اند.

از آنچه گفته شد می‌توان به این نتیجه رسید که احتمال افزایش قیمت مواد غذایی در سراسر جهان وجود دارد و این یک مشکل فراگیر است که وقوع آن حتی ممکن است بیشتر از ابتلا به ویروس کرونا باعث ایجاد نگرانی در بین مردم شود. حتی در کشورهای توسعه یافته، افزایش چشمگیر مواد غذایی می‌تواند بین فقرا و ثروتمندان شکافی به مراتب عمیق‌تر از قبل به وجود آورد و باعث اختلاف طبقاتی بیش از پیش در بین مردم شود. ارتباط قدیمی بین بحران‌های مواد غذایی و بروز ناآرامی‌های اجتماعی بر کسی پوشیده نیست.

کد خبر 424621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.