پلاسمای سرد چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پلاسمای سرد، یک روش نوین برای ضد عفونی محیط است و بدون آسیب وارد کردن به بافت‌های انسانی، میکروب‌ها را از بین می‌برد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دنیای اطراف ما توسط پلاسما احاطه شده‎است، زیرا پلاسما جزئی از جهان معمول است. در زندگی روزمره، پلاسما به شکل شفق‌هایی زیبا (شفق قطبی) و نورپردازی در آسمان وجود دارد. علاوه ‎بر ‎این، هنگام خروج از جو سیاره، با پلاسما در خورشید، ستاره‎ها و بادهای خورشیدی (جریانی از ذرات یونی یا پلاسمای انرژی‎دار) روبرو می‎شویم. تقریباً ۹۹ درصد از کل مواد شناخته‌شده در جهان در حالت پلاسما هستند و سه حالت معمول ماده (جامد، مایع و گاز) تنها یک درصد را شامل می‌شود. در ادامه شما را با پلاسمای سرد و کاربردهای آن آشنا می‌کنیم:

پلاسمای سرد چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پلاسمای غیرحرارتی یا پلاسمای سرد، پلاسمایی است که در تعادل ترمودینامیکی قرار ندارد، زیرا دمای الکترون بسیار گرم‌تر از دمای انواع سنگین مانند یون‌ها و نوترون‌ها است. در زیست پزشکی، از پلاسمای سرد برای درمان دندان‌درد، پوست و ضد عفونی دستگاه‌های پزشکی استفاده می‌شود. در علم مواد، پلاسمای سرد برای اصلاح و تغییر سطح مواد (تولید تراشه رایانه) به کار می‌رود.

در صنایع غذایی، پلاسمای سرد کاربردهایی در فرآیند بسته‌بندی و تولید مواد غذایی دارد. در علوم محیطی نیز از آن برای تصفیه آب و هوا استفاده می‌شود. ظرفیت حرارتی پایین پلاسمای سرد، تنوع کاربردهای آن و هزینه تولید آن، باعث افزایش علاقه دانشمندان به استفاده از این فناوری شده است؛ محققان همواره از کاربردهای جدید علم پلاسما شگفت‌زده می‎شوند.

پلاسمای سرد چگونه ایجاد می‌شود؟

دانشمندان با ارسال الکترون‌های فوق سریع از طریق گازهایی مانند هلیوم و هوا، پلاسمای سرد ایجاد می‌کنند؛ این الکترون‎ها با انرژی زیادی به اتم‌ها و مولکول‌ها برخورد کرده و با از بین‌بردن بیرونی‎ترین الکترون‎های اتم‎ها و مولکول‌های موجود در گاز، ترکیبی غلیظ از الکترون‌های آزاد و یون‌های آزاد را ایجاد می‌کنند.

از بین بردن میکروب ها با پلاسمای سرد

پلاسمای سرد با آسیب‎رساندن به DNA میکروبی و ساختارهای سطحی و در عین‌حال، بدون آسیب به بافت‌های انسانی، میکروب‌ها را از بین می‌برد. موضوع مهم‌تر اینکه پلاسما قادر است میکروب‌های در حال رشد در بیوفیلم‌ها یا زیست‌لایه‌های موجود در زخم‎ها را از بین ببرد؛ اگرچه بیوفیلم‎های متراکم‌تر، مقاومت بیشتری را در برابر درمان نشان می‎دهد.

کد خبر 424614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.