آمریکا بر لزوم مرکزیت سازمان ملل در آتش‌بس سوریه تاکید کرد

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد بر لزوم برقراری آتش‌بس گسترده در سوریه تاکید کرد و گفت سازمان ملل متحد باید در مرکز هر تلاشی در این زمینه باشد.

به گزارش ایمنا، کلی کرافت روز دوشنبه در نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع سوریه برگزار شد، مدعی شد آمریکا از آتش‌بس فوری و سراسری در سوریه استقبال می‌کند.

وی افزود: آتش‌بس نه تنها بخش اساسی قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت است بلکه تلاش‌ها برای سرکوب کووید-۱۹ را قادر خواهد ساخت. با این حال سازمان ملل متحد باید مرکز هر تلاشی برای برقراری آتش‌بس باشد و گیر پدرسن اختیار رصد خطوط تماس برای اطمینان یافتن از اینکه توافق‌های آتش‌بس مورد احترام هستند، دارا است.

این اظهارات مقام آمریکایی از آن جهت است که نمی‌خواهند کشورهای مهمی همچون ایران و مسکو در قالب ضامنان فرایند آستانه بتوانند اقدام کنند.

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد ادامه داد: آنچه آشکارتر می‌شود این است که رژیم اسد قصد دارد از بحران کووید-۱۹ برای منافع سیاسی و نظامی استراتژیک خود بهره ببرد. وقتی روسیه و چین مجبور نقاط کمک مرزی را از چهار منطقه به ۲ منطقه کاهش دادند، آنها گفتند که سازمان ملل باید با تعامل رژیم، کمک‌های مرزی را از دمشق به غیرنظامیان سوریه تسهیل کند.

کرافت با این ادعا که سازمان ملل متحد تعامل کرد، گفت: اما از آن زمان ، دبیر کل گزارش داده است که تلاش‌ها برای گرفتن مجوز از رژیم برای ارائه کمک‌های پزشکی به نقاط مهم کووید-۱۹ ماه‌ها طول می‌کشد.

وی با تکرار ادعاهای ساختگی علیه دولت سوریه مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی علیه شهروندان خود، بدون توجه به اینکه تروریست‌های مورد حمایت متحدان آنها در مراکز درمانی و عمومی مستقر شده‌اند، افزود: آنها تاسیسات پزشکی را نابود کردند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد دولت سوریه را متهم کرد که از ارسال کمک‌های تجهیزات پزشکی برای مبارزه با کووید-۱۹ امتناع می‌کند و بدون اشاره به آنچه که دولت متبوعش در اشغال و غارت منابع سوریه انجام داده است، گفت: با توجه به این واقعیت‌های وحشتناک و انکار ناپذیر ، باید بپرسیم که چگونه این شورا می‌تواند به بازگرداندن ثبات در سوریه کمک کند.

کرافت پاسخ این سوال را قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت دانست و بی توجه به آنچه تروریست‌ها و حامیان آنها از جمله آمریکا در سوریه انجام می‌دهد، افزود: این شورا باید تمام تلاش خود را برای اطمینان از اینکه رژیم اسد از الگوی رفتاری مخرب خود علیه مردم خود دست بردارد و با آتش‌بس گسترده ، پایدار و قابل اثبات در سراسر کشور موافقت کند، به کار گیرد.

وی که کشورش نخستین رتبه مبتلایان به کووید-۱۹ و بیشترین آمار مرگ‌ومیر ناشی از آن و در جهان بیشترین بازداشتی‌ها را دارد، خواستار آزادی‌ زندانیان در سوریه شد و از دولت این کشور خواست به نهادهای بهداشتی و پزشکی اجازه دهد برای جلوگیری از گسترش کووید-۱۹ به بازداشتگاه‌ها بروند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد بار دیگر تکرار کرد تنها راه حل بحران سوریه، اجرای کامل قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت است.

بر اساس این قطعنامه، تدوین قانون اساسی جدید، انتخابات فراگیر و بازگشت آوارگان پیش بینی شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 424495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.