مکانهای گردشگری سمیرم در تعطیلات فطر پذیرای مسافران نیست

مکانهای زیارتی و گردشگری شهرستان شهرستان به گفته مسوولان ستاد مدیریت کرونا در تعطیلات عید فطر پذیرای مسافران نیست.

به گزارش ایمنا، تدبیر و تصمیم‌هایی که حالا و به گفته رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمیرم تا اطلاع ثانوی همان دستورالعمل قبلی است که بر تعطیلی همه مراکز و مناطق گردشگری تاکید دارد و از مردم می خواهد سفر نروند.

به گفته سعید سلمانیان، بسته بودن و تعطیلی این مناطق در جلسه اخیر ستاد تسهیلات گردشگری شهرستان سمیرم مطرح و مصوب شد، اما قرار است یکی دو روز مانده به عید سعید فطر در جلسه ای دیگر، شرایط سنجیده شده و اگر تصمیم جدیدی گرفته شد اعلام عمومی شود.

وی درباره شلوغی برخی مناطق همچون "بی‌بی سیدان" سمیرم و اجاره خانه مسافرها در هفته گذشته، اظهارداشت: ورود تورهای مجوزدار و غیرمجاز به منطقه گردشگری و رودخانه‌های تنگ خشک و بی‌بی سیدان ممنوع است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمیرم ادامه داد: حتی آژانس‌های گردشگری اجازه آوردن تورهای اتوبوسی به مناطق گردشگری سمیرم بویژه رودخانه بی‌بی سیدان، که حتی از داشتن یک سرویس بهداشتی بی بهره است را ندارند.

وی مدیریت و کنترل منطقه گردشگری تنگ‌خشک و بی‌بی سیدان در ۳۵ کیلومتری جنوب سمیرم را مهمترین مشکل این فصل شهرستان ذکر کرد و گفت: وسعت کوهساران و رودخانه بی‌بی سیدان در کنار نداشتن امکانات همچون مامور در ورودی ها یا سرویس‌های بهداشتی از جمله این مشکلات هستند.

سلمانیان با بیان اینکه مالکیت زمین‌های محدوده بی‌بی سیدان و تنگ‌خشک مشخص نیست، ادامه داد: اگر دهیاران و شوراهای این روستاها طرحی گردشگری ارائه کنند میراث فرهنگی هم می‌تواند با سهولت بیشتری مجوزهای لازم راصادر کند تا مشکلات این منطقه نیز کمتر شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمیرم گفت: عمده حجم ورود مسافر و گردشگر به سمیرم از عید فطر تا مهرماه است که اگر شرایط کرونایی ادامه داشته باشد باید محدودیت و ظرفیت هر تفرج‌گاه اعلام شود تا ترافیک جمعیتی و خودرویی در این مناطق شاهد نباشیم.

 بخشدار پادنای سمیرم گفت: مهمترین مشکل شهرستان در صنعت گرشگری، نبود یا کمبود زیرساخت‌های توریستی در این اماکن است.

سید حمید قائم مقامی افزود: در همین  روستای بی‌بی سیدان که گفته می شود برخی ادعای مالکیت زمین های این منطقه را دارند این موضوع تنها یک ادعاست و اگر هم قرار است قانونی و رسمی شود دادگاه باید این موضوع را مشخص کند.

وی با اشاره به اینکه دهیاران می‌توانند در صورت تصویب شورای بخش عوارض دریافت کنند، اظهار داشت: متاسفانه گرفتن عوارض و درآمدزایی از گردشگر در سمیرم متفاوت از دیگر شهرستان‌هاست.

بخشدار پادنا افزود: زمانی که چند سال قبل مقرر شد برای ورود به روستای نمونه گردشگری "خفر" در دامنه زاگرس عوارض دریافت شود، دادستانی ورود کرده و مشکلات زیادی ایجاد شد تا اینکه باز هم شاهد استفاده رایگان گردشگران از این فضای طبیعی باشیم.

قائم مقامی تاکید کرد: مسافران ورودی به سمیرم عادت کرده‌اند بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای تنها وارد شهرستان ما شوند و از مواهب طبیعی آن بهره ببرند و هزینه‌ای هم پرداخت نکنند.

جانشین فرماندهی انتظامی سمیرم در همین رابطه اظهار داشت: بیشترین حجم و فشار کاری در روزهای تعطیل بویژه عید فطر بر دوش کارکنان و ماموران پلیس است.

سرگرد علی‌رضا طاهرزاده خاطرنشان کرد: امسال با وجود خطر ویروس کرونا همواره باید منتظر دستورهای جدید باشیم اما عید فطر و سابقه ای که از ورود انبوه مسافر در تعطیلات عید به جای جای سمیرم داریم نشان می‌دهد، باید قاطع و جدی برای این روز خاص و در ادامه تعطیلات تابستان تصمیم گیری کرد.

وی تاکید کرد: زمانی که رییس اداره میراث فرهنگی می گوید منطقه بی‌بی سیدان هیچ گونه خدمات و امکاناتی برای مسافران ندارد، دیگر چه لزومی دارد که گردشگر وارد آن نقطه شود بنابراین لازم است با ایجاد موانع، بسته بودن و ممنوعیت ورود به این دست مناطق از رسانه‌ها اعلام عمومی شود.

جانشین فرماندهی انتظامی سمیرم افزود: اگر هم متولی و امکاناتی در این محل ایجاد شد آن زمان می توان تصمیم دیگری گرفت و بسته به شرایط، ورود مسافران را تسهیل یا کنترل کرد.

سرگردطاهرزاده از شهرداری سمیرم هم خواست راه اندازی ایستگاه پلیس آبشار را در درخواستی به نیروی انتظامی ارائه کند تا این نیرو نیز بتواند با ا ختصاص نیرو، امنیت و آرامش این منطقه نمونه گردشگری را به شکل دائم تامین کند.

وی تصریح کرد: هر چند هنوز هم شرایط کرونایی است اما اگر وضع تغییر کرد، گردشگران خارجی در صورت حضور در شهرستان و اقامتگاه‌های بوم‌گردی یا عشایری باید  با پلیس هماهنگ کنند و اقامتگاه‌های عشایری هم که تابع قوانین تالارها هستند باید از اماکن ناجا مجوز بگیرند.

شهردار کُمه از توابع جنوبی سمیرم  گفت: همه مصوبه‌ها و تصمیم‌ها به کرونا بستگی دارد اما باید توجه داشت که هراس از این ویروس خطرناک مهمتر از درآمدزایی برای هر نهاد یا سازمانی است.

فرود امیری افزود: اگر اعلام شود منطقه گردشگری خاصی همچون "چشمه بابازرنگ" کُمه بازگشایی شده این موضوع از دید مردم یعنی کرونا تمام شده و می توان به تفریح و گردش دسته جمعی رفت و آسیبی هم ندید.

وی تاکید کرد: عامه مردم هر گونه آزادسازی عمومی در این شرایط را اتمام کرونا برداشت می کنند و این رفتار آنها با توجه به خستگی از قرنطینه خانگی، روزه‌داری ماه مبارک رمضان و مبطوع شدن هوا امری طبیعی و قابل پیش بینی است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه سمیرم که اماکن زیارتی و موقوفه‌ها بخش مهمی از مجموعه زیر پوشش وی هستند، اظهارداشت: مکان‌های مقدس زیارتی و سیاحتی مانند امامزاده زینعلی در همین روزهای ماه رمضان شاهد حضور مسافر و مردم خود سمیرم است.

به گفته امیر ارسلان جباری هر چند درب آستان مقدس امامزادگان بسته است اما منطقه ای وسیع و باغی مانند امامزاده زینعلی از همه طرف راه ورود و اقامت کوتاه دارد و کنترل کردن آن راحت نیست.

وی درباره نبود سرویس دهی مناسب به مسافران و زائران در این منطقه گردشگری و زیارتگاهی، تصریح کرد: ما باید پاسخگوی همگان باشیم در حالی که هیچ درآمدی عاید ما نمی شود.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه سمیرم افزود: حتی مدت کوتاهی که اقدام به گرفتن ورودی از مسافران کردیم برخی اعتراض کردند تا اینکه این موضوع هم منتفی شد.

جباری خاطر نشان کرد: گردشگر در اینجا هیچ هزینه ای نمی‌دهد و ریالی خرج نمی‌کند اما زمانی که مشکلی مثلا در نظافت محل یا سرویس‌های بهداشتی پیش می آید سوال نمی‌شود چه کسی باید حقوق و دستمزد کارگری را قرار است این کارها را انجام دهد پرداخت کند.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم خدماتی به مردم و گردشگران بدهیم با باید دولت کمک کند که نمی‌کند یا اینکه از مردم عوارض بگیریم که جلوی این کارمان هم گرفته شد.

به گفته رییس اوقاف سمیرم سال گذشته ۲ نیروی خدماتی و یک خودرو برای جمع آوری زباله در این مکان در نظر گرفتیم که هنوز به آنها بدهکاریم.

جباری یادآور شد: وجود امنیت، نظافت و سایر خدمات رفاهی و فرهنگی به درآمدزایی هر مکان توریستی و طبیعی وابسته است و اگر درآمدی نباشد طبیعی است که کاری هم از پیش نمی رود وتنها صدای اعتراض‌ها بلند می‌شود.

بخشدار بخش پادنای بزرگ سمیرم در همین پیوند، تاکید کرد: علاوه بر مسافرانی که برای تفریح و سیاحت به مناطق گردشگری خاصی می آیند، مسافران ناخوانده دیگری داریم که در همین ایام پرخطر کرونایی، از کیلومترها آن طرف‌تر برای برچیدن علف ها و گیاهان کوهی و دارویی سمیرم وارد کوه های این شهرستان می‌شوند.

رهام جباری افزود: این افراد، بلد این کار شده اند و سالیانی است به راحتی با انواع خودروهای شخصی یا وانت و گاهی خانوادگی و دسته‌جمعی، راهی کوه‌های پر نعمت سمیرم می‌شوند و حتی کسی هم جلوی آنها را نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: زمانی هم که به اداره منابع طبیعی اطلاع می‌دهیم آنها هم نیروی کافی و امکاناتی برای کنترل این وسعت پراکنده و پرشمار ندارند.

بخشدار پادنای بزرگ سمیرم با بیان اینکه ما در قبال آیندگان مسوول هستیم، افزود: مدیران ارشد مربوطه در استان و شهرستان باید با اختصاص اعتبار ویژه به منظور کنترل ورودی‌های مناطق بکر سمیرم یکبار برای همیشه این معضل نابودکننده طبیعت را حل کنند و جلوی نابودگران طبیعت را بگیرند.

با همه این تفسیرها و گفته‌ها، فطر و در ادامه سه ماه تابستان از راه می‌رسند و شهرستان‌های معتدل غرب و جنوب استان اصفهان، مقصد اصلی گردشگران و مسافرانی خواهد شد که امسال نه تنها گرمای هوا که خستگی قرنطینه کرونا، آنها را کلافه‌تر کرده و شاید همین باعث شود منتظر هیچ اعلام رسمی و دستوری نمانند و به سمت سرزمین هزار چشمه با ۴۲ مبتلا به کووید ۱۹ تا امروز، حرکت کنند.

از جمله آثار تاریخی و طبیعی سمیرم پارک تقرچه، چشمه 'خوانسار'، تخت سلیمان آب ملخ ، 'حمام کمال الملک وزیر'،'تل شاهی و وزیری'، 'قلعه بهمن'، آبشار 'خفر'، آبشار سمیرم، چشمه ' ناز ونک'، 'تالاب خان وردشت'، آبشار 'بی بی سیدان'، چشمه'بابا زرنگ کمه' ،چشمه 'نوول' غار 'دنگزلو' ، 'لای سرخ دنا' و 'امامزادگان ابراهیم، زید ابن علی، سیداحمد و سید محمد خفر، بی بی ناز خاتون و بی بی گل خاتون کمه و حنا' است.

شهرستان کوهستانی و معتدل سمیرم دارای ۱۰۰ هزار جمعیت است که در جنوب استان اصفهان، شمال یاسوج، شرق اقلید و آباده استان فارس و غرب لُردگان استان چهارمحال و بختیاری واقع شده و پیشینه تاریخی، بافت عشایری، روستایی و شهری به همراه مواهب طبیعی از قبیل جنگل، کوهستان، پوشش گیاهی، روان آب های همیشه جاری و نیز تنوع جانوری در اقلیم کوهستانی و سردسیر دنا و زاگرس، سمیرم را به عنوان یکی از مناطق پر ظرفیت گردشگری و بوم‌گردی در استان اصفهان زبانزد کرده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 424489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.