۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
شعبه دوم لوور در باغ موزه نگارستان

سرپرست کارگروه مرمت آثار نقاشی فتح الله عباد گفت: مجموع آثار فتح الله عباد شعبه دوم موزه لوور می‌توان دانست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، باغ موزه نگارستان به بهانه روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در لایو اینستاگرامی به معرفی نقاشی‌های استاد فتح الله عباد پرداخت و از سه تابلو نقاشی این استاد رونمایی کرد. فتح الله عباد متولد ۱۲۸۰ است، او در سن ۱۸ سالگی یعنی از سال ۱۲۹۸ وارد مدرسه کمال‌الملک می‌شود و در سال ۱۳۰۰ در مدرسه کمال‌الملک شروع به تدریس می‌کند. فتح الله در سال ۱۳۰۵ به فرنگ می‌رود تا آموزه‌های خود را کامل کند؛ تحصیل او در فرانسه ۱۰ سال به طول می‌انجامد.

در این ۱۰ سال امکان بازدید موزه‌ها را داشته و در موزه لوور دست هنری خود را قوی و آثار اساتید بزرگ را کپی می‌کند. عباد در سال ۱۳۱۵ به ایران باز می‌گردد و در اداره موزه‌ها مشغول فعالیت شده و به علت معتبر بودن مدرک دانشگاهی‌اش جذب دانشگاه تهران می‌شود. بعد از آن مدرک دکترای خود را در زمینه زیبایی شناسی و هنر می‌گیرد که اولین مدرک دکترای هنر در ایران است. او در سال ۱۳۴۴ درخواست بازنشستگی کرد و در انزوا به کار هنر مشغول شد و در سال ۱۳۶۰ دار فانی را وداع گفت.

سرپرستی گروه مرمت و حفاظت از نقاشی‌های این استاد را فتح الله نیازی بر عهده داشته است. نیازی با اشاره به اینکه ۳۰ اثر از فتح‌الله عباد در سال ۱۳۶۰ به دانشگاه تهران اهدا شده، تصریح کرد: زمانی که عباد از فرانسه بازگشت به عنوان یکی از اساتید دانشکده هنرهای زیبا همچنین به عنوان یک باستان شناس مشغول کار شد. او تعصب زیادی بر ایران داشت و به همین دلیل خواهر فتح الله عباد آثار ایشان را به دانشگاه تهران اهدا کرد.

وی دربار، مرمت این آثار در سال ۱۳۹۷، اظهار کرد: کارگروهی به کمک خواهر زاده فتح الله عباد تشکیل شد تا آثار این استاد مرمت شود. آثار به دلیل اینکه در شرایط محیطی نامناسب قرار داشته و از لحاظ فیزیکی و شیمیایی آسیب‌های زیادی دیده بود، نیاز به مرمت داشتند.

سرپرست کارگروه مرمت آثار نقاشی فتح الله عباد ادامه داد: برخی آثار چهارچوب و کناف نداشتند که مشکلات عدیده‌ای برای مرمت به وجود آورد. خوشبختانه آثار بدون اغراق دست کمی از آثار اصلی که در فرانسه است ندارد و از لحاظ تکنیک طراحی و رنگ بسیار قوی است و با دیدن آثار با اصل اشتباه گرفته می‌شود.

نیازی تصریح کرد: نمایشگاه مجموع آثار فتح الله عباد را می‌توان شعبه دوم موزه لوور دانست و علاقه‌مندان به هنر نقاشی با بازدید از این موزه می‌توانند مهارت این استاد را از نزدیک تماشا کنند.

وی افزود: این آثار معاصر محسوب می‌شوند و هنرمند در شرایط کارگاهی آثار خود را خلق کرده به دلیل اینکه کپی از آثار هنرمندان بوده و برای نزدیکی آثار به واقعیت، استفاده از متریال و مواد به گونه‌ای بوده که حفظ و مرمت را مشکل کرده است. بسیاری از این آثار بر کرباس تکیه کرده بودند و بعد از اسید زدایی این آثار آسترسازی شدند و پس آن کناف کشی با بتونه ترکیبی به شکل استاندارد رسیدند.

کد خبر 424473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.