خلأ جایزه ادبی معتبر در اصفهان با جایزه جمالزاده پر شد

نویسنده کتاب" دختری که خودش را خورد" جای یک جایزه ادبی معتبر در اصفهان را بسیار خالی و برگزاری جایزه جمالزاده را اقدام مؤثری در پُر کردن این خلأ دانست.

به گزارش ایمنا، سعید محسنی با اشاره به اینکه اصفهان همواره یکی از قطب‌های داستان نویسی کشور بوده و نیاز بود تا یک جایزه ادبی معتبر همچون جایزه جمالزاده در این شهر فعالیتش را آغاز کند، گفت: نامگذاری این جایزه به نام محمدعلی جمالزاده که از شخصیت‌های برجسته داستان نویسی ایران و اصالتاً هم اهل اصفهان است، حلاوت این جایزه را دوچندان کرده است.

وی با اشاره به اهمیت تداوم این جایزه ادبی افزود: تداوم جایزه جمالزاده می‌تواند آن را به جریان و سنتی تبدیل کند که در درازمدت با سیاست گذاری‌های مناسب، نتایج آن محاسبه شود.

وی برآورد نقاط قوت و ضعف این رویداد را در حالی که دوره دوم آن در حال برگزاری است، کمی زودهنگام دانست و اظهار کرد: مسیری که این جایزه طی می‌کند، دستاورهای آن را روشن خواهد کرد.

نویسنده کتاب "نهنگی که یونس را خورد هنوز زنده است" چشم‌انداز خود برای جایزه جمالزاده را استعدادیابی و معرفی نویسندگان جوان به حوزه ادبیات عنوان و تصریح کرد: این دستاورد مهم باید در طول زمان برگزاری دوره‌های بعدی در بوته آزمایش و اندازه‌گیری قرار گرفته و نتایجش بررسی شود و در این مسیر باید تلاش کرد رقم چشمگیر جوایز نقدی این رویداد به تنها عامل جذابیت آن برای شرکت کنندگان تبدیل نشود.

محسنی در پاسخ به این سوال که جایزه جمالزاده از کی و چطور می‌تواند از سطح ملی به بین المللی ارتقا یابد، گفت: شاید کمی برای چنین اقدامی زود باشد. باید اجازه بدهیم این رویداد به خصوص در حوزه سیاست گذاری و چشم اندازی که مد نظر دارد، به بلوغ خودش برسد. چراکه اعتبار جوایز ادبی در کنار همه مؤلفه‌های دیگر، به اینکه چه اعتباری را به دنیای داستان و ادبیات اضافه کند، بستگی دارد. به همین دلیل بردن آن به فضایی فراتر از سطح ملی به زمان و بررسی بیشتری نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: باید همین امروز را فردای مراسم افتتاحیه دوره دوم این رویداد فرض کنیم و بدانیم چه اهدافی داریم، عملکردمان چه بوده و چه دستاوردهایی داشته‌ایم. در این صورت می‌توانیم برای دوره‌های بعدی به بسط جایزه فکر کنیم. بنابراین به عقیده بنده صرف بردن جایزه جمالزاده به مرحله‌ای فراتر از سطح ملی به معنای معتبرتر کردن آن نیست.

گفتنی است؛ دومین دوره جایزه جمالزاده از سوی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان برنامه‌ریزی شد که در سال دوم بیشترین اثر به بخش داستان آزاد با ۸۶۹ اثر و دومین بخش پرطرفدار جایزه بخش ویژه کرونا با ۲۹۴ اثر اختصاص یافت.

کد خبر 424352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.