موزه‌ها برای برابری: تنوع و فراگیری

شورای بین‌المللی موزه‌ها در روز جهانی موزه در سال ۲۰۲۰ بر لزوم توجه به تنوع های موجود بین بشریت و ایجاد ارتباط بین موزه و تمام اقشار جامعه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ۲۹ اردیبهشت‌ماه روزی خاص برای موزه‌ها است، روز جهانی موزه و میراث فرهنگی. هر سال به مناسبت این روز شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) بیانیه‌ای صادر کرده و شعاری را برای آن سال تعیین می‌کند. در سال جاری شعار " موزه‌ها برای برابری: تنوع و فراگیری" انتخاب شده است. به نظر می‌رسد این شعار برای نزدیک کردن انسان‌ها به یکدیگر و اهمیت دادن به تمام ابعاد زندگی انسانی در موزه‌ها انتخاب شده باشد.

در بیانیه ایکوم برای روز جهانی موزه آمده است: "پتانسیل موزه‌ها برای ایجاد تجربیات معنی‌دار برای مردمان با تمام خاستگاه‌ها و پیشینه‌ها و مطابق با ارزش اجتماعی آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هیچ مرکز معتبری مانند موزه‌ها وجود ندارد که مشارکت سازنده واقعیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه مدرن خود را نشان دهند.، جوامع توجه بسیار زیادی به موزه‌ها دارند از همین رو چالش‌های گنجاندن تنوع در موزه‌ها و دشواری جهت‌یابی در مسائل پیچیده اجتماعی و در محیط‌های فزاینده‌ای مانند موزه موارد مهمی است.

انتظار روزافزون مردم برای تحولات اجتماعی، گفتگوی پیرامون پتانسیل موزه‌ها برای منافع اجتماعی در قالب نمایشگاه‌ها، همایش‌ها، اجرای برنامه‌ها، برنامه‌های آموزشی را تحقق بخشیده است. با این حال، برای غلبه بر پویایی قدرت آگاهانه و ناخودآگاهی که می‌تواند اختلافات را بین موزه‌ها و بازدید کنندگان آنها ایجاد کند، کارهای زیادی باقی مانده است. این اختلافات می‌تواند به موضوعات بسیاری از جمله قومیت، جنسیت، هویت، پیشینه اقتصادی - اجتماعی، سطح تحصیلات، توانایی بدنی، وابستگی سیاسی و اعتقادات مذهبی مربوط شود. "

ایکوم در سال ۱۹۷۷ برای افزایش آگاهی مردم از نقش موزه‌ها در توسعه جوامع تشکیل شد و اکنون حدود ۵۵ هزار موزه عضو در ۱۵۰ کشور دنیا دارد. موزه‌ها یکی از ارکان توسعه پایدار برای هر کشوری هستند، شاید تنها نقطه‌ای که بتوان رد پایی صحیح از تاریخ در آن یافت موزه‌ها باشند.

در شعار امسال ایکوم بر تنوع‌ها و تفاوت‌ها تاکید شده است، موزه‌ها باید بتوانند افراد با طرز فکری متفاوت را دور هم جمع کنند و فضای فکری قوی را برای یک جامعه با مشارکت تمام اقشار بسازند. کارکرد موزه‌ها تنها گذاشتن چند شئ و صرفاً بازدید چند گردشگر و شهروند از آن‌ها نیست، موزه‌ها رسالت‌های مهم‌تری نیز بر دوش دارند. آن‌ها باید راه رشد، تعالی و توسعه را با مطالعه تاریخ نشان دهند و مانع از تکرار اشتباهات شوند.

موزه‌ها یکی از فعال‌ترین بخش‌های فرهنگی هستند که با رویدادها و اقدامات بسیاری می‌توانند فرهنگ و هنر را احیا کنند. موزه‌ها در ایران با آنچه استاندارد موزه داری است تفاوت آشکار دارند، به جز تعداد انگشت‌شماری دیگر موزه‌ها به ورودی‌ها چشم دوخته‌اند تا بلکه کسی بلیطی بخرد. اما در واقع لازم است مردم را به بازدید موزه ترغیب کرد، با موزه هم‌سو کرد و رابطه عاطفی بین آنان تشکیل داد. موزه صرفاً یک ویترین نیست که سالی یک بار به آن سر زد، موزه محلی برای شناخت بهتر پیرامون خود است.

کد خبر 424330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.