قیاس معاملات بورس با قمار، قیاس مع الفارق است

آیت‌الله اسدالله بیات زنجانی درباره مقایسه معاملات بورس با قمار و بخت آزمایی گفت: معاملات بورس، عقلایی و بلامشکل بوده و قیاس آن با بخت آزمایی و قمار، قیاس مع الفارق است.

به گزارش ایمنا آیت‌الله اسدالله بیات زنجانی در پاسخ به سلسله استفتائات پیرامون بورس و اوراق بهادار و شبهاتی فقهی در این زمینه خاطر اظهار کرد: این معامله (بورس) عقلایی و بلااشکال بوده و قانونی بودن آن نیز بر این امر صحه می‌گذارد.

وی در پاسخ به این سوال که در بازار سرمایه، بورس بازی به معنی کسب سود از اختلاف قیمتی یک سهم در یک بازه زمان کوتاه وجود دارد و حکم این معامله و سود حاصل از آن چیست، اظهار کرد: فرض سوال اشکالی ندارد. همچنین در فرض این سوال، قیاس مورد با بخت آزمایی و قمار، قیاس مع الفارق است.

آیت الله بیات زنجانی اضافه کرد: در بخت آزمایی متعلق بیع مجهول است و در قمار نیز اکل مال به باطل است ولی در بورس یک سهم است که خرید و فروش می‌شود و بازار و نوسانات، در قیمت آن مؤثر است و نمی‌توان با آن مانند دو مورد یاد شده عمل کرد.

وی درباره اینکه در این فرآیند، سودآوری و افزایش بهای یک سهم، جوسازی‌های خبری و احیاناً فعالیت‌های مشکوک اقتصادی و شایعات تأثیر داشته باشد و تأثیر این موضوع بر حلیت و حرمت چنین معاملاتی نیز گفت: در صورتی که تأثیر به قدری فاحش باشد که عقلا آن را غیرعادی تلقی کنند، می‌توان آن معامله را غرری و ناصحیح خواند ولی اگر چنین نبود، شائبه حرمت ندارد.

آیت الله بیات زنجانی در پاسخ به این استفتاء که با توجه به اینکه ضرر زدن به مسلمان بنابر مبانی فقهی کراهت دارد و در این نوع معامله هم در اکثر مواقع کسب سود برای یک فرد به معنای ایجاد ضرر برای دیگری است، بر این اساس می‌توان حکم به کراهت این معامله داد؟ گفت: در اینجا ضرری به فردی وارد نمی‌شود بلکه عدم نفع وجود دارد و در معامله‌ای که عدم نفع هست، نمی‌توان حکم به کراهت داد. میان ضرر و عدم نفع تفاوت وجود دارد.‌

منبع: ایلنا

کد خبر 424219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.