خانه اقبال به خانه فرهنگ انزلی تبدیل می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر بندر انزلی گفت: با تصمیم اعضای شورا در بخشی از خانه تاریخی اقبال پس از اینکه به خانه فرهنگ تبدیل شد موزه مردم شناسی ایجاد می‌شود.

هادی حیدری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه خانه اقبال یکی از آثار تاریخی ارزشمند شهر انزلی است، اظهار کرد: شورای شهر در یکصدمین جلسه خود که به‌صورت غیرعلنی برگزار شد شهرداری انزلی را ملزم کرد خانه اقبال را با نظر کارشناسی خریداری و با رضایت مالکین با املاک دیگر تهاتر و هرچه سریع‌تر برای تبدیل این بنا به خانه فرهنگ انزلی اقدامات لازم را انجام دهد.

وی هدف از خرید این خانه را ضرورت وجود یک خانه فرهنگ و موزه مردم شناسی در شهر انزلی عنوان کرد و افزود: در جلسه مذکور که با حضور اعضای شورای شهر و مسئولان میراث فرهنگی استان گیلان و شهرستان در انزلی برگزار شد، تصمیم گرفته شد تا میراث فرهنگی هرچه سریع‌تر مرمت و بازسازی این بنای تاریخی را آغاز کند.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرانزلی به حواشی ایجاد شده در خصوص تخریب خانه اقبال اشاره و تصریح کرد: در فضای مجازی مطالبی مطرح شد که در آن شهرداری، شورا و وراث مرحوم اقبال را در خصوص تخریب این خانه تاریخی مقصر نشان دادند که پس از بازدید از محل و تشکیل جلسه شورای تأمین مشخص شد شهرداری در این خصوص قصوری نداشته است.

‌میراث فرهنگی مقصر تخریب خانه اقبال است

وی اضافه کرد: تمام اسناد موجود نشان می‌دهد، میراث فرهنگی در این زمینه کوتاهی کرده است و تا زمان تخریب بنا هیچ‌گونه نامه‌ای مبنی بر ثبت تاریخی بودن خانه اقبال به شورا ارسال نشده است.

حیدری با بیان اینکه میراث فرهنگی باید محدوده ابنیه تاریخی شهر انزلی را به صورت شفاف، مشخص و نشان گذاری کند، ادامه داد: مسئولان میراث می‌گویند از میدان هلال احمر تا چهارراه شهدا، یعنی دو سوم از بناهای انزلی تاریخی است، در حالی که این اظهارات منطقی نیست و خانه‌ها و اماکن تاریخی ضوابط خاص خود را دارند.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری و شورای شهر دنبال تحقق مطالبات بحق شهروندان و توجه به بناهای تاریخی و تبدیل آنها به مراکز فرهنگی و جلوگیری از تخریب آن‌هاست، افزود: امیدواریم با خرید و تبدیل خانه اقبال به خانه فرهنگ و موزه مردم شناسی یکی از خواسته‌های فرهنگی مهم شهروندان را اجابت کرده باشیم.

به گزارش ایمنا، بر اساس اظهارات مسئولان میراث فرهنگی استان گیلان، پرونده خانه تاریخی مرحوم اقبال در بندرانزلی در شهریورماه سال گذشته برای ثبت به عنوان بنای تاریخی آماده و به تهران ارسال شد. در آن زمان، هم مالک و هم شهردار انزلی در جریان روند پرونده این بنای تاریخی بودند و نامه‌های لازم ابلاغ و صورت جلسه شورای ثبت برای آنها ارسال شده بود و در نهایت این بنا در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ به عنوان بنای تاریخی کشور به شماره ۱۰۳ ثبت ملی شد.

با این وجود به دلیل اینکه از یک سو مالک، درصدد فروش ملک برآمده و مالک جدید نیز در جریان امور نبود و از سوی دیگر به دلیل تغییر شهردار انزلی، سرپرست جدید شهرداری از موضوع بی‌اطلاع بوده، پروانه تخریب بنا در نیمه اول اردیبهشت ماه سال جاری صادر و بخشی از سقف بنا برداشته شد.

دفتر حقوقی اداره کل میراث فرهنگی استان پس اطلاع از موضوع شکایتی در دادگاه انزلی تنظیم و دادگاه درخواست توقف عملیات تخریب این بنا را تا تعیین تکلیف پرونده صادر کرد. به دلیل مطالبات مردمی بلافاصله جلسه شورای تأمین شهرستان با حضور شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر انزلی تشکیل و در آن مصوب شد که خانه تاریخی اقبال توسط شهرداری خریداری و پس از مرمت توسط میراث به خانه فرهنگ تبدیل شود.

کد خبر 423964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.