معضلات شیوع کرونا برای زنان سرپرست خانوار بیشتر از سایر اقشار است

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: وضعیت شیوع بیماری کرونا باعث ایجاد مشکلات اقتصادی عدیده‌ای برای همه اقشار جامعه شد که این چالش‌ها برای زنان سرپرست خانوار بیش از دیگر اقشار بود.

فریده روشن در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص مشکلات زنان سرپرست خانوار در بحران کرونا، اظهار کرد: وضعیت شیوع بیماری کرونا باعث ایجاد مشکلات اقتصادی عدیده‌ای برای همه اقشار جامعه شد که این چالش‌ها برای زنان سرپرست خانوار بیش از دیگر اقشار بود.

وی با بیان اینکه کرونا اتفاقی غیرقابل پیش‌بینی بود، افزود: فعالیت بسیاری از این زنان خارج از منزل است و مجبور هستند برای سر کار رفتن از منزل خارج شوند که به دلیل این اجبار در خروج از منزل در ایام شیوع کرونا به شدت در معرض خطر بوده و هستند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: تعدادی از این زنان در مشاغل خانگی مشغول بودند و تولیداتی داشتند اما متأسفانه بازاری برای فروش محصولات آنها نبود که از خیران درخواست کردیم برای محصولات مورد نیاز خود از تولیدات این افراد استفاده کرده و آن‌ها را خریداری کنند.

وی اضافه کرد: خط تولید محصولات این زنان به تولید وسایل بهداشتی تغییر یافت و ماسک و گان و دیگر اقلام مورد نیاز مردم را تولید کردند و بسیاری از این زنان در این زمینه فعالیت کردند هرچند نسبت به تمام زنان سرپرست خانوار نمی‌توان گفت عدد قابل توجهی بوده است.

روشن گفت: برای بهبود روند معیشت این زنان مکاتباتی شد تا اگر پرداخت اجاره محل سکونت یا محل کار را برعهده دارند تسویه این اجاره به تعویق بیفتد و یا این مبالغ بخشیده شود اما نکته حائز اهمیت این است که بخش خصوصی در این میان ذی‌نفع بوده و ما برای آن هیچ اجباری نمی‌توانیم داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: همه نهادهای بخش دولتی موظف شدند اجاره این سه ماه درگیری مردم با شیوع کرونا را برای زنان یا مردان سرپرست خانوار ببخشند اما متأسفانه طرف مقابل زنان سرپرست خانوار بیشتر بخش خصوصی بوده است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: تنها کاری که می‌توانستیم برای این قشر انجام دهیم فرهنگ سازی مباحث خیرخواهانه در بین مردم بوده است و سعی کردیم این حس را بیشتر تقویت کنیم که در برنامه‌های فرهنگسرای مجازی به این موضوع بیشتر پرداخته شد تا در این شرایط سخت همراهی بیشتری با آنها بشود.

وی با اشاره به اینکه با سازمان میادین و تره‌بار شهرداری اصفهان مذاکراتی شد، خاطرنشان کرد: پیرو این مذاکرات مقرر شد برای زنان سرپرست خانوار در فروشگاه‌های کوثر غرفه‌هایی در نظر گرفته شود تا بتوانند محصولات خود را در این مکان‌ها عرضه کده و بفروشند و این شامل آن دسته از زنانی می‌شد که در مشاغل خانگی تولید کننده بودند.

روشن با اشاره به اینکه بیشترین دغدغه برای زنان سرپرست خانوار شاغل در بخش خصوصی بوده است، گفت: برای این دسته از زنان باید برنامه‌ای از طرف دولت ایجاد شود زیرا لازم است از بخش خصوصی تعطیل شده به عنوان یک سرمایه‌گذار آسیب دیده حمایت‌ بشود تا این تولیدکنندگان بتوانند در قبال این حمایت از نیروهای خود و زنان سرپرست خانوار بکار گرفته شده در این کارگاه‌ها حمایت کنند که امیدواریم تصمیم‌گیران ملی در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

کد خبر 423917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.