انتخابات زودهنگام توییتری برای تعیین رئیس مجلس یازدهم

در حالی که کمتر از ۲۰ روز به آغاز به‌کار مجلس یازدهم باقی مانده، اظهار نظر منتخبین مردم در صفحات شخصی توئیترشان در خصوص تعیین رئیس ساختمان بهارستان، خبر از وجود اختلاف نظر جدی در میان نمایندگان مجلس تقریباً یکدست یازدهم می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به رغم برگزار شدن انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در موعد از پیش تعیین شده خود، هنوز ۱۱ کرسی در خانه ملت بلاتکلیف است و بر اساس اطلاعیه شورای نگهبان علت این بلاتکلیفی به دور دوم کشیده شدن انتخابات در برخی از حوزه‌های انتخابیه است؛ اما این مسئله، مهم‌ترین موضوع دورهمی روزهای اخیر منتخبین مردم در مجلس یازدهم نیست. بحث داغ این افراد در اغلب محافل حقیقی یا مجازی، مربوط به تصمیم‌گیری در خصوص گزینش صاحب تأثیرگذار ترین کرسی مجلس است.

در حقیقت نامزدهای ریاست خانه ملت کمتر از ۲۰ روز مانده به آغاز کار مجلس یازدهم، می‌کوشند تا نظر ۲۸۹ نماینده دیگر را برای گزینش خود در سمت ریاست مجلس جلب کنند و نتایج جلسات و دورهمی فراکسیون و احزاب مختلف حاکی از رقابت سخت میان ۱۱ منتخب مردم برای تصاحب صندلی سبز ریاست ساختمان بهارستان است.

محمدباقر قالیباف، سیدمصطفی میرسلیم، علیرضا زاکانی، مرتضی آقا تهرانی، علی نیکزاد، سیدشمس‌الدین حسینی، فریدون عباسی، عبدالرضا مصری، حمیدرضا حاجی‌بابایی، الیاس نادران و مسعود پزشکیان، ۱۱ گزینه‌ای هستند که این روزها در محافل سیاسی-رسانه‌ای از آنها به عنوان گزینه‌های احتمالی ریاست مجلس آینده یاد شده و بسیاری از کارشناسان سیاسی بر این باورند که مجلس تقریباً یکدست و تمام اصولگرای یازدهم، اختلاف نظر جدی و قابل توجهی را برای تعیین رئیس در میان نمایندگان تجربه خواهد کرد.

شاخص‌ها؛ مهم‌تر از اشخاص

مهدی عسگری، منتخب مردم کرج در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این خصوص در صفحه توئیتر خود نوشت:

"بحث ریاست مجلس داغ شده، در گفتگوهایی که با منتخبین داشته‌ام بر چند نکته تأکید می‌کنم ازجمله: مهم تراز اشخاص، شاخص‌هایی است که برای ریاست مجلس باید لحاظ شود آن هم مجلسی که می‌خواهد و باید در رأس امور باشد؛

مجلس تراز گام دوم انقلاب به‌جای شخص‌محوری نیاز به شاخص‌مداری و برنامه‌ی تحول دارد. "

عزت الله اکبری تالارپشتی، منتخب مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس نیز در صفحه توئیتر خود به اظهارات برخی از نمایندگان بر علیه محمدباقر قالیباف، یکی از گزینه‌های اصلی ریاست مجلس یازدهم واکنش نشان داد و نوشت: " مجلس یازدهم، مجلسی انقلابی و کارآمد بوده و گوش به فرمان پدرخوانده‌هایی که مسؤول شرایط نابسامان امروز هستند، نخواهد بود. آقایان با شعار مبارزه با فساد، استمرار فساد و رانت را می‌خواهند. تخریب قالیباف، ضد وحدت و بی نتیجه است. "

علی خضریان، منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس نیز چندی پیش در صفحه توئیتر خود خبر از برگزاری جلسه وفاق به پیشنهاد جبهه پایداری داد و نوشت: " جلسه وفاق به پیشنهاد جبهه پایداری شکل گرفت و جناب محصولی به عنوان قائم مقام جبهه تشریح بحث کردند و کار را به منتخبان سپردند. جناب نادران تعجب می‌کنم که موضوعی شفاف را وارونه جلوه می‌دهید؛ شأن شما و آقایان زاکانی، قاضی‌زاده، امیرآبادی و دیگر حاضرین جلسه اجل از اداره شدن است. "

نه به قالیباف ضد وحدت است

الیاس نادران، منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص این جلسه نوشت: " در جلسه اول به دوستانی که توسط جناب پژمانفر دعوت و توسط آقای محصولی اداره می‌شدند عرض کردم که راه‌اندازی یک جمع فقط با هدف «نه به قالیباف» عملی ضد وحدت است. هرچند که دلیلی هم برای دعوت نکردن از قالیباف نداشتند"

سید محسن دهنوی، منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، نیز پیرامون این جلسه در صفحه توئیتر خود نوشت: " کسانی که همیشه مانع وحدت بوده‌اند امروز پشت درب‌های بسته به دنبال سازوکار ایجاد وحدت، جهت انتخاب رئیس مجلس افتاده‌اند.

این مجلس بحمدالله از ذخایر نیروهای جوان انقلابی بهره می‌برد.

آقای محصولی! به زودی خواهید فهمید که مجلس آینده، جبهه پایداری نیست که برایش پدرخواندگی کنید. "

مجتبی رضاخواه، منتخب مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس، نیز در صفحه توئیتر خود به اظهارات یکی از اعضای جبهه پایداری واکنش نشان داد و نوشت: " جناب محصولی! با چه حقی در موضوع تعیین رئیس مجلس ورود کرده و اختلاف ایجاد کردید؟!

تعیین رئیس مجلس به افرادی غیر از منتخبین ارتباطی ندارد. ما جوانان منتخب خودمان بلدیم رئیس مجلس انتخاب کنیم و اجازه فتنه‌انگیزی و دخالت بیجا به پدرخوانده‌ها نخواهیم داد. "

عده‌ای از اصولگرایان نمی‌دانند چه می‌خواهند!

قاسم روانبخش، ‏‏‏عضو شورای مرکزی ‎‎‎جبهه پایداری انقلاب اسلامی نیز با انتشار یک پیام در صفحه توئیتر خود به اظهارات برخی از منتخبان مجلس یازدهم در خصوص جلسه وفاق واکنش نشان داد و نوشت: ‬ " عده‌ای از اصولگرایان نمی‌دانند چه می‌خواهند! اگر جبهه پایداری برای ریاست مجلس ساز جدا بزند، او را به وحدت‌شکنی و شق عصای مسلمین متهم می‌کنند و حالا که جبهه پایداری منادی وحدت و وفاق شده، متهم به پدرخواندگی و دخالت در امور مجلس می‌شود!

ظاهراً برخی با اصل هویت جبهه پایداری مخالفند!!"

علیرضا زاکانی، منتخب مردم قم در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز چندی پیش در حمایت از محمدباقر قالیباف در صفحه توئیتر خود نوشت: " ایجاد تحول و کارآمد سازی مجلس به نفع مردم، اهداف مهمی است که لزوماً با ریاست مجلس به دست نمی‌آید. ضمن احترام به دعوت برخی همکاران، برای حفظ وحدت و انسجام نیروهای انقلاب در مجلس یازدهم، اجرای برنامه تحول را انشا الله در همکاری و هماهنگی با فرد فرد نمایندگان دنبال خواهم نمود."

محمدباقر قالیباف، یکی از گزینه‌های اصلی ریاست مجلس یازدهم نیز در پاسخ به توییت وی نوشت: "به لطف خدا این مجلس، مجلس کار، همکاری و برادری در حل مسائل مردم خواهد بود."

سید مصطفی میرسلیم، یکی دیگر از گزینه‌های اصلی تصاحب ریاست مجلس یازدهم نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: "قرار نیست عده‌ای به جای نمایندگان گزینه‌ای برای ریاست مجلس انتخاب کنند؛ اگر اقدامی هم می‌شود برای سنجش اولیه تمایل نمایندگان است. این تمایل قطعاً در جلسه اکثریت معلوم خواهد شد و هر اظهار نظر دیگری قبل از آن فقط گمانه زنی است و اعتباری ندارد. "

اصولگرایان پس از درگذشت آیت الله مهدوی کنی، راهنمایی برای جایگزینی ایشان پیدا نکردند؛ همچنین گفتمان اصول گرایی به قدری بسط یافته که طیف‌های تعریف شده زیر این گفتمان روز به روز بیشتر شده و همین سردرگمی در پیدا کردن اصول باعث شده گروهی گروه دیگر را اصولگرا نشناسد و منحرف بداند؛ همه این اتفاقات گمانه زنی‌ها برای ریاست مجلس آینده را بیش از ادوار گذشته دشوار کرده است.

گزارش از: سپهر زارع- خبرنگار ایمنا

کد خبر 423823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.