افراد منطقی چه نمره‌ای در زندگی می‌گیرند؟

حتماً شما هم افرادی را سراغ دارید که بسیار منطقی هستند و یا خودتان در بین اطرافیان به این ویژگی شناخته می‌شوید. محمدرضا عابدی و راضیه ایزدی در نشست چهلچراغ سراغ افراد با تفکر منطقی رفتند و زندگی آن ها را واکاوی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سلسله نشست‌های روانشناسی چهل‌چراغ که حالا نهمین سال برگزاری را پشت سر می‌گذارد و امسال به دلیل شیوع کرونا مهمان استودیوی شبکه استانی اصفهان و مخاطبان این شبکه شده، جلسه نهم بررسی مبحث «طراحی زندگی برای روزهای سخت» را نیز پشت سر گذاشت.

کارشناسان این برنامه که در نشست‌های پیشین ویژگی‌ها، مزایا و معایب طرح زندگی شاد، راحت، آرام، متعارف، متعامل، متبحرانه و مدبرانه را واکاوی کرده بودند، این بار به سراغ طرح زندگی "منطقی" رفتند.

راضیه ایزدی عضو هیئت علمی دانشگاه صفاهان، قانون‌محور بودن را مهم‌ترین ویژگی زندگی منطقی دانست و اظهار کرد: این افراد به قوانین بیرونی به شدت پایبند هستند و در کنار آن، قوانین درونی هم دارند که شامل بایدها و نبایدهای درونی است. افراد با طرح زندگی منطقی بسیار پایبند به اصول اخلاقی هستند و اگر کسی از اخلاقیات عدول کند او را سرزنش می‌کنند.

وی مسئولیت‌پذیری زیاد را دیگر ویژگی افراد با طرح زندگی منطقی دانست و افزود: همچنین اگر این افراد مسئولیتی به کسی بسپارند و او این کار را انجام ندهد بسیار ناراحت می‌شوند. این افراد بسیار تلاشگر، دقیق و جزئی‌نگر هستند.

راضیه ایزدی در خصوص واکنش افراد با طرح زندگی منطقی در شرایط عادی، پراسترس، بحران و اضطرار، بیان کرد: افراد منطقی در شرایط عادی زندگی، بسیار مقید و مکلف به تکالیف هستند که قوانین بیرونی و بایدها و نبایدهای درونی برای آنها تعیین کرده است. آنها در شرایط پراسترس از شیوه راه‌حل محوری و حل مسأله کمک می‌گیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صفاهان درباره معایب طرح زندگی منطقی اظهار کرد: چون افراد منطقی بسیار بر رعایت قانون متمرکز هستند، در زندگی آنها اثربخشی فدا می‌شود. در زندگی منطقی خلاقیت کمرنگ است و خودانگیختگی و کارهای خودجوش و غافلگیر کردن وجود ندارد، به همین دلیل شرایط خانواده افراد منطقی خسته‌ کننده است. افراد منطقی بسیار جدی هستند که باعث می‌شود شوخ‌طبع نباشند و در مجموع شور و هیجان در زندگی آنها کمرنگ است.

وی افزود: چون این افراد بسیار منطقی هستند اگر استرس بگیرند بد عمل می‌کنند چون می‌خواهند با اضطراب خود نیز منطقی برخورد کنند. روحیه خود سرزنشگری و سرزنش دیگران نیز باعث آزار اطرافیان آنها می‌شود.

راضیه ایزدی درباره "منطق مهربانی" گفت: کمبود یک نوع منطق در زندگی افراد منطقی احساس می‌شود که منطق مهربانی است. افراد منطقی به شدت روی رفتار دیگران و خود حساس هستند، در حالی که منطق مهربانی می‌گوید باید به جای حساس شدن روی رفتار یکدیگر روی رنج یکدیگر حساس شویم. وقتی منطق مهربانی داشته باشیم با رنج دیگران همدلی و همدردی می‌کنیم، به خود اجازه نمی‌دهیم سریع نسبت به رفتار طرف مقابل واکنش نشان دهیم، آستانه تحمل خود را بالا می‌بریم، طرف مقابل را قضاوت نمی‌کنیم و از بهزیستی او مراقبت می‌کنیم. یکی از شروط مهربانی این است که رفتار دیگران را قضاوت نکنیم و این را در نظر بگیریم که این رفتار علتی دارد.

افراد منطقی بی‌قانونی را تحمل نمی‌کنند

در ادامه، محمدرضا عابدی عضو هیئت علمی و رئیس دانشکده روانشناسی و مشاوره دانشگاه اصفهان با بیان اینکه کلمه منطق چند مفهوم را به ذهن می‌آورد، تاکید کرد: افرادی که طرح زندگی آنها منطقی است اهل دو دو تا چهار تا هستند. آنها خیلی روی دلایل تأکید دارند و نه علت‌ها؛ علت ریشه‌ای تر از دلیل است و به زمان دورتری برمی‌گردد. به همین دلیل این افراد مدام دیگران را قضاوت می‌کنند که این قضاوت درباره خود و دیگران بر سه مبنای قوانین، اخلاقیات و دلیل‌خواهی استوار است.

وی تصریح کرد: افراد منطقی صریح، شاکی و معترض هستند و نمی‌توانند بی‌قانونی و رفتار غیرمنطقی را تحمل کنند. آنها زیاد با هیجان میانه خوبی ندارند و حتی با پدیده‌ای مانند مرگ نیز بسیار منطقی برخورد می‌کنند و به خود و حتی دیگران اجازه سوگواری زیاد نمی‌دهند.

محمدرضا عابدی با بیان اینکه به جای قانون‌محوری باید بگوییم افراد منطقی قاعده‌محور هستند، اضافه کرد: برخی اوقات اصلاً قانونی وجود ندارد، مثلاً استفاده از دستکش و ماسک در روزهای شیوع کرونا قانون نیست، پس این افراد بر اساس قاعده که دلایل منطقی و پزشکی است عمل می‌کنند. افراد با طرح زندگی منطقی در شرایط بحران مانند سیل و زلزله فعال هستند و به دنبال بهترین راه هستند. همچنین در شرایط اضطرار با اینکه انتظار داریم این افراد مأمور یا صبور باشند، اما شاکی هستند و مدام از شرایط شکایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه آدم‌های منطقی در خلاقیت کم می‌آورند و در یادگیری طوطی‌وار عمل می‌کنند، درباره مزایای طرح زندگی منطقی گفت: چون زندگی منطقی قابل پیش‌بینی است می‌توان روی آن حساب باز کرد. آنها خوش‌حساب هستند و حرفی که می‌زنند بر اساس قاعده است. میزان خطای این طرح زندگی کم و زندگی منطقی هدف‌محور است.

گفتنی است؛ سلسله نشست‌های چهل‌چراغ با موضوع «طراحی زندگی برای روزهای سخت» به همت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۶ روزهای زوج ماه مبارک رمضان به مدت ۱۴ جلسه و تکرار آن در روزهای فرد از سیمای مرکز اصفهان پخش می‌شود.

کد خبر 423750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.