بانک مرکزی بر رونق تولید تمرکز جدی دارد

رئیس کل بانک مرکزی گفت:در حال حاضر بانک مرکزی بر امر تولید تمرکز جدی دارد و از روش‌های مختلف در تلاش است تا به شرکت‌های مختلف اعم از شرکت‌های پیشران، SMEها، شرکت‌های دانش بنیان، کشاورزی و زنجیره تولید کمک کند به همین منظور برنامه ریزی‌های لازم انجام شده است که در سال جاری اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالناصر همتی در جلسه «نظام بانکی و جهش تولید» که ظهر امروز _چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت_ برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر بانک مرکزی بر امر تولید تمرکز جدی دارد و از روش‌های مختلف در تلاش است تا به شرکت‌های مختلف اعم از شرکت‌های پیشران، SMEها، شرکت‌های دانش بنیان، کشاورزی و زنجیره تولید کمک کند به همین منظور برنامه ریزی‌های لازم انجام شده است که در سال جاری اجرا خواهد شد؛ آثار اجرای این سیاست‌ها نیز به زودی در بخش خدمات و صنعت دیده خواهد شد.

وی درباره سیاست‌های پولی نیز گفت: در این بخش، تمام تمرکز بانک مرکزی بر کنترل تورم معطوف شده است. اگرچه شرایط فعلی دشوار است اما نرخ تورم تحت کنترل بوده و برنامه‌ریزی‌های لازم برای تمامی شرایط انجام شده است.

بازار پول در کنترل بانک مرکزی است

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در حال حاضر بانک مرکزی از ابزار جدید عملیات بازار باز استفاده می‌کند که در ۶۰ سال گذشته بی‌سابقه است. در نتیجه استفاده از این ابزار نرخ سود بانکی کنترل شده و نرخ سود بین بانکی نیز به محدود ۱۲ تا ۱۳ درصد کاهش یافته است. همچنین با اعمال سیاست‌های بانک مرکزی تمایل بانک‌ها برای کاهش نرخ سود بیشتر شده است.

همتی خاطرنشان کرد: بازار سرمایه محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری است و شرکت‌های مختلفی از این بازار به منظور تأمین مالی استفاده می‌کنند. البته میزان تأمین مالی از این طریق باید همانند کشورهای پیشرفته دنیا به حدود ۵۰ درصد افزایش یابد.

وی با اشاره به بانک محور بودن اقتصاد ایران اضافه کرد: در حال حاضر مانده تسهیلات بانکی دو هزار میلیارد تومان است که نزدیک ۹۰ درصد تأمین مالی کشور به حساب می‌آید که در هیچ جای دنیا سابقه ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین به دستاوردهای حوزه فناوری‌های نوین اشاره کرد و گفت: در حوزه نظام‌های پرداخت اقدامات مناسبی انجام شده است. از مهمترین این اقدامات کنترل جدی بر گردش پول ملی و جلوگیری جدی از پول شویی و اقدامات سفته بازانه در بازارهای مختلف به‌ویژه بازار ارز است و در مقابل، این گردش پول در خدمت فعالیت‌های مولد اقتصادی قرار گرفته است.

همتی درباره میزان ذخیره ارزی بانک مرکزی نیز گفت: میزان ذخایر ارزی بانک مرکزی در یک دهه اخیر بی سابقه است زیرا برنامه ریزی لازم برای شرایط جاری از پیش صورت گرفته است. بنابراین با وجود اینکه میزان درآمدهای ارزی کشور همانند گذشته نیست اما مشکلی در تأمین ارز برای تأمین کالاهای اساسی نداریم.

وی همچنین در این جلسه از طراحی کیف پول الکترونیکی خبر داد و اظهار کرد: این کیف پول الکترونیکی برای مواردی از جمله خریدهای روزانه کاربرد دارد. آئین نامه‌های این بخش نیز تا دو هفته آینده ابلاغ خواهد شد.

کد خبر 423651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.