۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
همه زنان ادوار مجلس در یک نگاه

پس از پیروزی انقلاب و با ورود زنان به عرصه قانون گذاری در دوره نخست مجلس شورای اسلامی تا امروز عملکرد آنها در بهارستان بارها مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از انقلاب تعداد زنان در ادوار مختلف تا پیش از دوره دهم مجلس هیچ گاه به دو رقم نرسید. کم بودن تعداد زنان منتخب تأثیر گذاری آن‌ها در برابر تصمیماتی که مردان برای زنان می‌گرفتند را کم رنگ می‌کرد در نتیجه شاید بتوان گفت نخستین قدم‌ها در زمینه احقاق حقوق زنان در مجلس ششم با تصویب طرح تأثیرگذار محاسبه مهریه به نرخ روز برداشته شد. طبق این طرح زنان می‌توانستند مهریه خود را پس از محاسبه با نرخ روز دریافت کنند. پس از آن جنجالی‌ترین طرح‌های تصویب شده در زمینه حقوق بانوان در این مجلس، ممنوعیت ازدواج زیر سن بلوغ روحی روانی و جسمی بود که با فراز و نشیب زیاد در نهایت به تصویب اکثریت نمایندگان رسید.

با پایان یافتن دوره ششم، زنان مجلس هفتم اهداف دیگری دنبال کردند. ۱۳ نماینده زن در انتخابات سال ۸۷ به بهارستان راه یافتند. نمایندگان زن این دوره از مجلس شورای اسلامی که اکثریت کرسی‌های آن در اختیار اصولگرایان بود، پیاپی بر ضرورت حفظ محدودیت‌های قانونی برای زنان تاکید می‌کردند برای مثال نمایندگان زن این دوره، طرح‌های اصلاح موقعیت زنان در قوانین ناظر بر ارث بر شوهر که از سوی فراکسیون زنان مجلس ششم مطرح شده بود را از دستور کار خارج کردند. از آغاز مجلس هفتم، برخورد نمایندگان زن با قوانین حقوق زنان به گونه‌ای بوده که به نظر می‌رسید جبهه‌گیری زنان علیه زنان را تقویت می‌کند.

مجلس هشتم اما به صورت خنثی در قبال حقوق زنان عمل کرد. از فعالیت‌های زنان این مجلس در زمینه بهبود حقوق زنان می‌توان به افزایش حق الارث زنان و همچنین تساوی دیه زن و مرد اشاره کرد.

مجلس نهم اما به عقیده بسیاری از کارشناسان ضد زن‌ترین مجلس ادوار مختلف است. اولین گام ۹ زن منتخب مجلس نهم تغییر نام فراکسیون زنان به فراکسیون زنان و خانواده بود. به عقیده کارشناسان در زمینه حقوق زنان، نمایندگان زن این مجلس به دنبال محکم کردن وجه مادرانه زن و تقویت روحیه خانه‌نشینی وی بودند. آنها لوایح جنجالی زیادی از جمله لایحه حمایت از خانواده، لایحه صیانت از حریم عفاف و حجاب، اصلاح قوانین مربوط به تنظیم جمعیت، طرح کاهش ساعت کار زنان شاغل و بیمه زنان خانه‌دار را در کارنامه خود دارند که صدای بسیاری از فعالان حقوق زنان را بلند کرد.

اگرچه در این دوره از مجلس مردانی وجود داشتند که از حقوق زنان دفاع می‌کردند اما هربار با اعتراض زنان مجلس رو به رو می‌شدند! در یک مورد کمال‌الدین پورمؤذن، نماینده مردم اردبیل در صحن علنی مجلس ورود به باشگاه‌ها را از حقوق مسلم زنان خواند اما سخنان وی با اعتراض فراکسیون زنان رو به رو شد که می‌گفتند اعتقادی به حضور زنان در ورزشگاه‌ها ندارند.

انتخابات مجلس دهم زمانی آغاز شد که اصلاح طلبان در قله محبوبیت قرار داشتند. اصلاح طلبان با حمایت از حضور زنان در سمت‌های مختلف تصمیم‌گیری، زنان بسیاری را در لیست‌های انتخاباتی خود در شهرهای مختلف قرار دادند و در نهایت توانستند رکورد حضور زنان در مجلس را بشکنند. مجلس دهم رکورد دار حضور زنان در مجلس در ادوار مختلف است. در این دوره ۱۷ زن که همه آنها به جز یک نفر از لیست اصلاح طلبان بودند به مجلس راه پیدا کردند و توانستند قوی‌ترین فراکسیون زنان در تمامی ادوار مجلس را با ۱۷ عضو تشکیل دهند.

۱. زهرا سعیدی

زهرا سعیدی با ۳۶ سال سن از جوان‌ترین زنان راه یافته به مجلس دهم است. وی از حوزه انتخابیه مبارکه استان اصفهان و به عنوان نماینده مستقل به مجلس راه پیدا کرده است. سعیدی دارای مدرک کارشناسی ارشد صنایع است که از سوابق او می‌توان به مدیرعامل شرکت شیفتگان خدمات شمیم، مسئول امور جوانان و داوطلبان جمعیت هلال احمر شهرستان مبارکه، نایب‌رئیس هیئت ورزش‌های همگانی اصفهان، مدیر شرکت فنی مهندسی ثمین، مشاور اقتصادی شرکت عمران خشت آدرینا، برگزیده جشنواره جوان خوارزمی، رتبه ممتاز مسابقات علمی لهستان، رتبه اول و دوم کشوری در اولین و دومین جشنواره ممتازترین مخترعان و مبتکران دانشجویان ایثارگر، تألیف کتاب صد فرزانه در ده هزار کلمه اشاره کرد. وی هم اکنون به عنوان دبیر دوم و رئیس کمیسیون بودجه فراکسیون زنان مجلس مشغول به فعالیت است.

۲. سکینه الماسی

سکینه الماسی ۴۱ ساله نیز از زنان جوان مجلس دهم از حوزه انتخابیه جم، عسلویه، کنگان و دیر است. وی نیز به عنوان نماینده مستقل به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کرد. الماسی دارای مدرک دکتری رشته جامعه‌شناسی، گرایش اقتصاد و توسعه است که از سوابق وی می‌توان به رئیس مرکز هماهنگی و ارتباطات مردمی سازمان بهزیستی از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴، نماینده سازمان بهزیستی در نهاد ریاست‌جمهوری از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱، آموزشیار نهضت سوادآموزی از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۵؛ داوطلب نمایندگی دوره نهم مجلس شورای اسلامی و کسب مقام دوم، نایب‌رئیس انجمن تخصصی مددکاری اجتماعی ایران از سال ۱۳۹۳ تاکنون، معرفی به‌عنوان نخبه سیاسی - اجتماعی از طرف مجمع تشخیص مصلحت نظام، همکاری با مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ ایران اسلامی اشاره کرد. وی هم اکنون به عنوان دبیر اول فراکسیون زنان مجلس مشغول به فعالیت است.

۳. سید حمیده زرآبادی

سید حمیده زرآبادی متولد ۱۳۵۹ و از حوزه انتخابیه قزوین است. وی با قرار گرفتن در لیست اصلاح طلبان توانست به مجلس دهم راه پیدا کند. زرآبادی دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق – مکاترونیک است که از سوابق وی می‌توان به برگزیده مقاله برتر در کنفرانس دانشجویی برق ۱۳۹۰ و مسئول ورزش بانوان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اداره کل منطقه شمال غرب اشاره کرد. وی هم اکنون به عنوان سخنگوی فراکسیون زنان مجلس مشغول به فعالیت است.

۴. هاجر چنارانی

هاجر چنارانی متولد ۱۳۵۷ از حوزه انتخابیه نیشابور است. وی با حمایت اصولگرایان توانست به مجلس دهم راه پیدا کند. چنارانی دارای مدرک کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی است که از سوابق وی می‌توان به کارشناس ستاد سفرهای ریاست جمهوری، مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کارشناس امور دانشجویی در دانشگاه سوره، کارشناس ستاد شاهد و امور ایثارگران در دانشگاه الزهرا (س) اشاره کرد.

۵. ناهید تاج‌الدین

ناهید تاج‌الدین متولد ۱۳۵۵ است از لیست اصلاح‌طلبان اصفهان به مجلس دهم راه یافت. تاج‌الدین دارای مدرک کارشناسی ارشد زیست‌شناسی دارد و دانشجوی دکتری ژنتیکی است که از سوابق وی می‌توان به استاد دانشگاه آزاد واحد فلاورجان، عضو علی‌البدل اصلاح طلب شورای شهر اصفهان، عضو شورای نخبگان شاهد و ایثارگران استان اصفهان، عضو کمیسیون بانوان شهر بهارستان و عضو اصلی شورای مشورتی استاندار اصفهان اشاره کرد. وی هم اکنون به عنوان نایب رئیس اول فراکسیون زنان مشغول فعالیت است.

۶. فاطمه ذوالقدر

فاطمه ذوالقدر ۴۹ ساله توانست از طریق لیست اصلاح طالبان تهران وارد مجلس دهم شود. وی دارای مدرک دکتری زبان و ادبیات عرب است و از سوابق وی می‌توان به تدریس در دانشگاه‌های الزهرا (س) و امام صادق (ع) اشاره کرد.

۷. طیبه سیاوشی

طیبه سیاوشی متولد ۱۳۴۵ و از دیگر اصلاح طلبان لیست امید تهران است. وی دارای مدرک لیسانس علوم سیاسی و فوق‌لیسانس روابط بین‌الملل است و از میان سوابق سیاوشی می‌توان به اشتغال در دفتر مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه اشاره کرد.

۸. سهیلا جلودارزاده

سهیلا جلودار زاده، عضو حزب اسلامی کار و از با سابقه‌ترین نمایندگان زن ادوار مجلس است. وی دارای مدرک کارشناسی نساجی از دانشگاه امیرکبیر است و از سوابق وی می‌توان به نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در دوره‌های پنجم و ششم و میان دوره‌ای هفتم، عضو شورای مرکزی خانه کارگر، عضو دفتر سیاسی و مسئول سازمان‌های حزب اسلامی کار و عضو جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران، مدیرکل مدارس خارج از کشور، مسئول تدوین سیاست‌های کلان نظام در مورد خانواده در کمیته بانوان مجمع تشخیص مصلحت نظام، مشاور امور بانوان وزارت صمت، رئیس اتحادیه زنان کارگر، مشاور وزیر آموزش و پرورش و مشاور امور کارگری رئیس‌جمهور اشاره کرد.

۹. فریده اولاد قباد

فریده اولاد قباد ۴۹ ساله از دیگر نمایندگان اصلاح طلب تهران است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم اجتماعی است که از دیگر سوابق وی می‌توان به عضویت در کمیته پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شهر تهران، بانوی نمونه سال در سطح کشور، کسب رتبه برتر در امور گروه‌های آموزشی جامعه‌شناسی و روانشناسی و کسب رتبه برتر علمی مدیران استان تهران اشاره کرد. وی هم اکنون ریاست فراکسیون زنان مجلس را بر عهده دارد.

۱۰. سید فاطمه حسینی

فاطمه حسینی با ۳۴ سال سن جوان‌ترین نماینده زن ادوار مجلس و تهران و همچنین از جنجالی‌ترین زنان مجلس دهم به دلیل پرونده همکاری پدرش صفدر حسینی با حسین فریدون است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی و دانشجوی دکترای مدیریت مالی است که از سوابق وی می‌توان به عضویت در سازمان نظام مهندسی، انجمن دوستی ایران و اسپانیا، مشاور مالی شرکت صنایع سیمان، مشاور مالی نمایندگی بیمه ملت و مشاور مالی شرکت پترو دژ پارس اشاره کرد.

۱۱. پروانه سلحشوری

پروانه سلحشوری ۵۵ ساله نیز از جنجالی‌ترین نمایندگان اصلاح طلب تهران در مجلس دهم است. نطق‌های آتشین وی همیشه در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد و همین باعث شده به محبوب تر ین نماینده زن مجلس دهم بدل شود. سلحشوری دارای مدرک دکتری جامعه‌شناسی است که از سوابق وی می‌توان به عضویت در مجمع دانش‌آموختگان ایران اسلامی، عضویت در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان ایران و هندوستان و ریاست ستاد بانوان استان چهارمحال و بختیاری اشاره کرد.

۱۲. فاطمه سعیدی

فاطمه سعیدی نماینده ۵۶ ساله اصلاح طلبان تهران است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی است که از سوابق وی می‌توان به عضویت در شورای استان تهران حزب کارگزاران سازندگی اشاره کرد.

۱۳. پروانه مافی

پروانه مافی ۵۸ ساله از دیگر نمایندگان با سابقه اصلاح طلب تهران است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت است که از دیگر سوابق وی می‌توان به عضو شورای مرکزی جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران، رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز شمیرانات، سردبیر مجلات چشمه مهر و بانو مهر، عضو تحریریه مجله ندا، معاون مرکز مشارکت امور زنان، مشاور سابق وزیر آموزش و پرورش، فرماندار سابق شمیرانات در دوره اصلاحات و کارشناس کمیسیون اقتصاد کلان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد.

۱۴. زهرا ساعی

زهرا ساعی متولد ۱۳۵۹ و از نمایندگان لیست امید تبریز است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد به جغرافیای سیاسی است و از سوابق وی می‌توان به مشاور استاندار و مدیر کل زنان و خانوادهٔ استانداری تهران، سرپرست دفتر امور بانوان و خانواده استانداری تهران، پژوهشگر معاونت پژوهش‌های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، همکاری با مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و همکاری با سازمان ملی جوانان اشاره کرد.

۱۵. سمیه محمودی

سمیه محمودی متولد ۱۳۶۳ بوده و در دور اول نمایندگیش از طریق لیست اصلاح طلبان شهرضا استان اصفهان به مجلس دهم راه پیدا کرد اما هنگام ورود به مجلس وارد فراکسیون مستقلان ولایی شد. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد جامعه شناسی است که در مورد سوابق پیشین وی اطلاعاتی در دسترس نیست. وی هم اکنون به عنوان نایب رئیس دوم فراکسیون زنان مجلس در حال فعالیت است.

۱۶. خدیجه ربیعی

خدیجه ربیعی متولد ۱۳۵۹ از حوزه انتخابیه بروجن استان چهارمحال بختیاری و به عنوان نماینده مستقل وارد مجلس دهم شد. وی دارای مدرک دکتری شیمی آلی است که از سوابقش می‌توان به عضویت هیأت علمی دانشگاه صنعتی قم اشاره کرد.

۱۷. معصومه آقاپور

معصومه آقاپور متولد ۱۳۴۸ است که از حوزه انتخابیه شبستر استان آذربایجان شرقی و به عنوان نماینده اصلاح طلب وارد مجلس دهم شد. وی دارای مدرک دکتری اقتصاد، گرایش مدیریت است و از سوابق وی می‌توان به مدرس دانشگاه علامه طباطبایی، بازنشسته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مشاور برنامه‌ریزی اقتصادی و طرح‌های مدیریت سرمایه‌گذاری بانک‌ها، مشاور و مجری طرح‌های انرژی‌های نو و عضو کمیته بررسی جایگزینی انرژی‌های نو در پروژه‌های کشور اشاره کرد.

طرح تابعیت مادرانه جنجالی‌ترین طرح فراکسیون زنان مجلس دهم بود. این طرح زمینه ساز تدوین و تصویب "لایحه تابعیت فرزندان مادران ایرانی از پدر غیر ایرانی" بود و تکلیف ۱.۵ میلیون کودک بدون شناسنامه حاصل از ازدواج مادران ایرانی و پدران غیرایرانی را مشخص می‌کرد. البته این طرح با وجود داشتن تاییدیه شورای نگهبان هیچگاه از طرف وزارت کشور اجرا نشد و نمایندگان نیز جز ارسال یک نامه به رئیس جمهور، هیچ تلاش دیگری برای اجرای آن نکردند. طرح جنجالی دیگر زنان در مجلس دهم بیمه زنان سرپرست خانوار بود که با وجود همراه داشتن حمایت محافظه کاران به جایی نرسید.

دو طرح پر بحث دیگر این مجلس که نتوانست رأی اکثریت نمایندگان را جلب کند و به همین دلیل مجلس را با هجمه‌های بسیاری رو به رو کرد، طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و خروج زنان از کشور بدون اذن همسر بود. البته طرح خروج زنان از کشور بدون اذن همسر همچنان در مرحله نوبت دهی قرار دارد و به نظر نمی‌رسد به عمر مجلس دهم قد دهد.

در نهایت یکی از پر بحث‌ترین و جنجالی‌ترین طرح‌های این فراکسیون، طرح افزایش سن ازدواج بود. فراکسیون زنان به دنبال این بود تا سن قانونی ازدواج را از ۱۳ سال به ۱۶ سال برای دخترانرو ۱۸ سال برای پسران افزایش دهد که تا مدت‌ها به یکی از جنجالی‌ترین طرح‌های مجلس دهم تبدیل شده بود. این طرح در نهایت به دلیل "جامع نبودن و کامل نبودن" در کمیسیون قضائی به بن بست خورد و معوق ماند. سخنگوی این کمیسیون در موجه دانستن ازدواج کودکان به مادر بزرگش استناد کرد که در ۹ سالگی شوهر کرد و مشکلی نداشت.

طرح‌های مهم دیگر این فراکسیون عبارتند از:

۱. اختصاص ۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی به زنان و جوانان که طبق آمار هنوز این موضوع محقق نشده است.

۲. طرح اصلاح ماده ۲ قانون حمایت خانواده در خصوص قاضی مشاور زن که هنوز در کمیسیون حقوقی بررسی نشده است.

۳. قانون کاهش ساعت کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص

۴. معاف شدن از خدمت وظیفه عمومی یکی از فرزندان اولیایی که خود ناتوان و معلول بوده و یا حداقل دو نفر از فرزندان آن‌ها ناتوان و معلول باشند.

۵. پوشش بیمه سلامت برای تمامی آحاد جمعیت کشور که شامل سرپرست خانوار و کلیه افراد تحت تکفل آنان است.

۶. حمایت از زنان سرپرست خانوار؛ شامل تهیه و اجرای کامل طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار

۷. مرخصی تشویقی برای کلیه مردان شاغل در قوای سه گانه، بخش‌های دولتی و عمومی غیردولتی که صاحب فرزند می‌شوند.

۸. تأمین کسری اعتبارات دیه محکومان معسر * با اولویت زنان

۹. اعتبار دو هزار میلیارد ریال کمک مالی به زندانیان نیازمند با اولویت زندانیان زن نیازمند

زنان مجلس دهم -با فاکتور گرفتن مجلس ششم- عملکرد مطلوبی در مقایسه با زنان دیگر ادوار مجلس داشته‌اند. البته سکوت آنها در برابر اجرایی نشدن بسیاری از اعمالی که ضد حقوق زنان هستند انتقادهای زیادی را به دنبال داشت اما شاید سال‌ها طول بکشد تا این تعداد نماینده زن برای چهار سال در سمت قانونگذاری قرار بگیرند.

*ماده ۶ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی بیان می‌کند: معسر کسی است که به دلیل نداشتن توان مالی به جز مستثنیات دین، قادر به تادیه دیون خود نباشد.

کد خبر 423536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.