روزی برای تجلیل از زنان ریاضی‌دان

دوازدهم ماه می، فرصتی برای جامعه ریاضی است که از زنان فعال در حوزه ریاضیات تجلیل کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، روز جهانی "زنان در ریاضیات"به مناسبت گرامیداشت تولد مریم میرزاخانی، در تاریخ دوازدهم ماه می هر سال برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این روز، الهام بخشیدن به زنان سراسر دنیا برای ارج نهادن به دستاوردهای خود در علم ریاضیات است. پیشنهاد نامگذاری روز جهانی ریاضیات سال ۲۰۱۸ و در نشست جهانی زنان در ریاضیات، توسط کمیته زنان انجمن ریاضی ایران مطرح شد و پس از تأیید توسط صدها نفر از حاضرین به یک فراخوان جهانی و فراگیر برای اتحاد چندین سازمان ملی و قاره‌ای سراسر جهان تبدیل شد. در شرایطی که زنان ریاضی‌دان جهان برای قرن‌ها مورد بی‌توجهی واقع شدند، تعیین چنین روزی باعث ایجاد حس تعلق‌خاطر در میان آن‌ها و افزایش آگاهی کل جامعه ریاضیات می‌شود.

روز جهانی زنان در ریاضیات و دریافت مدال فیلدز

مریم میرزاخانی به عنوان نخستین زنی که موفق به کسب مدال فیلدز (پرافتخارترین جایزه در ریاضیات) شد، توانست راه را برای تمامی زنان فعال در این حوزه هموار کند. در این لحظه تاریخی که در بیست و هشتیمن کنگره بین‌المللی ریاضی‌دانان به وقوع پیوست، مدال فیلدز توسط برای نخستین بار و پس از برگزاری ۲۷ کنگره از سال ۱۸۹۷ به یک زن تعلق گرفت؛ این امر باعث شد که مطرح شدن پیشنهاد تعیین روز تولد او به عنوان روز جهانی زنان در ریاضیات، با استقبالی پر شور توسط حضار همراه شود و کشورهای آرژانتین، استرالیا، بلژیک، بنین، برزیل، کانادا، شیلی، کنگو، دانمارک، مصر، اتیوپی، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایران، ایتالیا، مکزیک، نپال، پاناما، پرو، فیلیپین، پرتغال، روسیه، سنگال، اسلواکی، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سوئد، تایلند، تونس، ترکیه، انگلستان، اوکراین و ایالات‌متحده‌آمریکا نیز از آن حمایت کنند.

برنامه‌های سالانه رویداد روز جهانی زنان در ریاضیات

درحال‌حاضر برنامه‌های سالانه رویداد روز جهانی زنان در ریاضیات، به‌صورت مجازی و حضوری برگزار می‌شود؛ این برنامه‌ها مورد حمایت چندین سازمان زنان ریاضیات در اروپا، آفریقا، شیلی، هند و ایران قرار دارد، اما اساسی‌ترین برنامه‌های آن توسط مؤسسه‌های آکادمیک اجرا می‌شود. هدف از این اجراها، تسهیل فعالیت ارگان‌های گوناگون است که تمایل به افزایش فعالیت زنان را در ریاضیات دارند و حضور آن‌ها را در سطوح مختلف جوامع و در تمام نقاط جهان پررنگ‌تر می‌کنند. ترویج تماس‌های بین‌المللی میان سازمان‌های ملی و منطقه‌ای برای زنان در ریاضیات، تسهیل شبکه‌های منطقه‌ای یا قاره‌ای، طراحی وب‌سایت مخزن اطلاعاتی برای زنان و ریاضیات در سراسر جهان و ایجاد ارتباطات کارآمد میان جامعه بین‌المللی زنان ریاضی‌دان از دیگر اهداف این برنامه‌های سالاته است.

کد خبر 423393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.