آیا افراد مبتلا به دیابت در بحران شیوع کرونا روزه بگیرند؟

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان درباره چگونگی روزه داری افراد دیابتی در ایام شیوع بحران کرونا توضیح داد.

رضا دواتگری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مطلب منتشر شده در سایت سازمان جهانی بهداشت در زمان ماه رمضان و طی شیوع کرونا با عنوان "تمام افراد سالم مثل سال‌های گذشته روزه بگیرند"، اظهار کرد: مغز برای تأمین سوخت و ساز و متابولیسم به گلوکز نیاز دارد و میزان تغییرات آن در افراد سالم در طی روزه داری بسیار محدود است و گلیکوژن ذخیره شده در کبد آن را جبران می‌کند.

وی ادامه داد: بدن بعد از ۶ ساعت گرسنگی از این ذخیره قندی کبدی و با طولانی‌تر شدن گرسنگی از گلوکونئوژنز (تولید قند خون از اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب) استفاده می‌کند.

این متخصص غدد در ادامه به روزه گرفتن در افراد دیابتی اشاره کرد و گفت: افت و افزایش قندخون از عوارض روزه داری در این افراد است و باید برای روزه گرفتن با پزشک معالج خود مشورت کنند.

وی خاطرنشان کرد: بیماران دیابتی با خطر پایین که مجاز به روزه داری هستند، افرادی با سن کمتر از ٦٥ سال می‌باشند که تحت مراقبت نزدیک پزشک باشند، تنها با رژیم غذایی و یا مصرف داروهای متفورمین، آکاربوز، پیوگلیتازون و یا سیتاگلیپتین کنترل قند مناسبی داشته باشند (قند ناشتا کمتر از ١٤٠ میلی گرم در دسی لیتر و یا هموگلوبین A1c کمتر از ٧ درصد) و فاقد هر گونه عوارض یا بیماری دیگری باشند.

دواتگری مصرف قرص و گرسنگی طولانی مدت را علت افت قندخون و کاهش نادرست داروها و پرخوری را علت افزایش قند خون در این بیماران دانست و افزود: افزایش قند خون منجر به افزایش دفع ادرار و کاهش حجم مایعات بدن می‌شود، در نتیجه فرد مستعد به افت فشارخون، سنکوپ، افتادن، شکستگی و از دست دادن تعادل و افزایش انعقادپذیری در عروق خواهد شد.

وی با توضیح اینکه افزایش انعقادپذیری در عروق منجر به لخته خونی و سکته مغزی می‌شود، اضافه کرد: همچنین اگر در طول روزه داری چنانچه قند چک شده با دستگاه گلوکومتر، کمتر از ٦٠ یا بیشتر از ٣٠٠ میلی گرم در دسی لیتر باشد، باید بلافاصله روزه داری خاتمه یابد.

این متخصص غدد گفت: بیماران دیابتی باید با توحه بیشتری پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و بیماران بهبود یافته از کرونا در زمینه روزه گرفتن یا نگرفتن از متخصصان عفونی و ریه مشاوره بگیرند.

کد خبر 423302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.