۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۰
جزئیات تازه از "قهرمانِ" اصغر فرهادی

به نظر می‌رسد اصغر فرهادی، کارگردان مطرح و پرافتخار سینمای ایران، از هم اکنون برای دریافت سومین اسکار خود خیز برداشته تا سه گانه کلکسیون افتخاراتش را کامل کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پاییز سال گذشته بود که رسانه‌ها اعلام کردند اصغر فرهادی قصد دارد فیلم تازه‌اش را در ایران و با بازیگران مطرح ایرانی در شهر شیراز جلوی دوربین ببرد. این در حالی بود که این کارگردان فیلم قبلی خود، همه می‌دانند را در اسپانیا و با حضور بازیگران سرشناسی همچون خاویر باردم و پنه‌لوپه کروز جلوی دوربین برده و موفق به کسب جوایزی از جشنواره‌های معتبر جهانی شده بود. این تنها خبری بود که از فیلم جدید فرهادی با نام "قهرمان" منتشر شد و پیش تولید رسمی کار به دلیل شیوع بیماری کرونا متوقف گردید.

این خبر اولیه را در رسانه‌های خارجی، برای نخستین بار، نشریه سینمایی ددلاین به صورت اختصاصی منتشر ساخت. بر اساس گزارش این نشریه، کمپانی ممنتو فیلمز در بازار جشنواره برلین، نسخه انگلیسی فیلمنامه فیلم تازه اصغر فرهادی را عرضه کرد و رقابت داغی برای خرید امتیاز فیلم این کارگردان برنده دو جایزه اسکار به راه افتاد. اما در روزهای اخیر، رسانه‌های اروپایی جزئیات تازه‌ای از فیلم قهرمان اعلام کردند. سایت سینه‌یوروپ اعلام کرد آخرین اثر اصغر فرهادی در کنار اثری از "کلر دنی" و "اورسلامیر"، آثاری خواهند بود که شبکه "آرته" فرانسه در سال ۲۰۲۰ روی آنها سرمایه گذاری می‌کند.

در این گزارش آمده: قهرمان، آخرین اثر اصغر فرهادی هم توسط بخش سینمایی شبکه آرته فرانسه انتخاب شده. این فیلمساز با این اثر به کشورش باز می‌گردد تا دوباره تحلیلی از جامعه ایرانی ارائه دهد که مایه‌هایی از یک تریلر روان‌شناسانه را هم در خود دارد.

این فیلم در شهر شیراز و بیشتر با بازیگران اغلب ناشناس و بومی ساخته خواهد شد. تهیه این اثر در کنار خود فرهادی، با همکار قدیمی او الکساندر ماله‌گی از کمپانی ممنتو فیلمز خواهد بود. گفتنی است ماله‌گی با کمپانی ممنتو، تهیه کنندگی سه فیلم اخیر فرهادی را بر عهده داشته است.

الکساندر مورو، نایب رئیس فروش و بازاریابی کمپانی ممنتو که تا کنون پخش بین‌المللی پنج فیلم فرهادی را بر عهده داشته نیز درباره این پروژه جدید سینمایی گفت: مفتخریم که یک پروژه جدید سینمایی از سینماگر مؤلف بزرگ، اصغر فرهادی ارائه دهیم. او کارگردانی ثابت قدم و استاد تعلیق است که مخاطبان را به سینما می‌کشاند. فیلمنامه قهرمان فوق‌العاده است و به بسیاری از مسائل روز و معاصر جوامع مدرن می‌پردازد.

فرهادی و اسکارهایش

تا به امروز تنها شش فیلمساز در تاریخ بیش از یک بار جایزه بهترین فیلم خارجی زبان اسکار را کسب کرده‌اند و اصغر فرهادی یکی از آنها است. این کارگردان، محبوب جشنواره‌های فیلم بزرگ است و نیویورک تایمز او را برترین کارگردان ایران در تمام ادوار دانسته است. با در نظر گرفتن این نکته که فرهادی تنها فیلمسازی است که از اوایل دهه هشتاد میلادی به بعد توانسته بیش از یک اسکار را به دست آورد و آثار او در نوع خود از نظر فروش هم موفقیت‌آمیز و سودآور بوده‌اند، باید منتظر ماند و دید قهرمان چگونه فیلمی خواهد بود. فرهادی در سال ۲۰۱۲ توانست با فیلم جدایی نادر از سیمین جایزه بهترین فیلم خارجی زبان را کسب کند و اولین فیلمساز ایرانی در تاریخ سینما باشد که این جایزه بزرگ را به خانه می‌آورد. او برای همین فیلم، همچنین برنده جایزه بهترین فیلم خارجی جایزه گلدن گلوب سال ۲۰۱۲ میلادی گردید.

اما ماجرای فرهادی و اسکار به همین جا ختم نشد. او در سال ۲۰۱۷، بار دیگر این جایزه را برای فیلم فروشنده از آن خود نمود تا افتخارات سینمایی‌اش را پررنگ‌تر سازد. این دو جایزه، این کارگردان را از مرزهای ایران فراتر برد و به فیلمسازی جهانی بدل نمود.

کارنامه فرهادی نشان می‌دهد، فیلم‌هایی که در خارج از ایران ساخته ("گذشته" و "همه می‌دانند") نتوانسته‌اند محبوبیت و موفقیت آثار دیگر این کارگردان را که در داخل ایران جلوی دوربین رفته باند به دست آورند. شاید به این دلیل که ایران، خاستگاه این فیلمساز و قصه‌هایی است که روایت می‌کند، به عبارت دیگر قصه‌های این فیلمساز از جنس این آب و خاک هستند.

با وجود آن که خیلی‌ها دومین اسکار این کارگردان را سیاسی و در مقابله با سیاست‌های ضد ایرانی ترامپ دانستند، اما هیچ بعید نیست که فرهادی با قهرمان، بار دیگر به سوی این جایزه معتبر سینمایی در جهان خیز بردارد.

گمانه زنی‌ها برای انتخاب بازیگران قهرمان

حضور جلوی دوربین این فیلمساز و نقش آفرینی در آثارش، خواسته قلبی همه بازیگران است. اگرچه فرهادی در آثار قبلی خود از بازیگران مشترکی همچون ترانه علیدوستی، شهاب حسینی، پیمان معادی و… استفاده کرده اما این بار قصد دارد از بازیگران مطرحی استفاده کند که پیش از این در فیلم‌هایش نبوده‌اند.

با آن که تا کنون هیچ خبر رسمی از انتخاب بازیگران قهرمان منتشر نشده است، اما شنیده‌های غیر رسمی از حضور چند بازیگر مطرح خبر می‌دهد. برخی از شنیده‌ها حاکی از آن است که امیر جدیدی برای بازی در قهرمان قرارداد بسته و بیش از دو ماه است که برای این نقش در حال تمرین است. عده‌ای نیز احتمال حضور نوید محمدزاده را در این فیلم بسیار قوی دانسته‌اند. با توجه به آن که محمدزاده قرارداد خود برای فیلم تازه وحید جلیلوند را لغو کرده است، این احتمال دور از ذهن نیست.

برخی از شنیده‌ها هم از مذاکره با جواد عزتی برای نقش آفرینی در قهرمان خبر داده‌اند. حالا باید منتظر ماند و دید بعد از شکستن سکوت خبری تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی، لیست کدام بازیگران از گردونه شانس حضور در این فیلم خارج می‌شود.

کد خبر 423129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.