شباهت موج شیوع کرونا و موج سالیتون چیست؟

برخی محققان بحران فعلی شیوع کرونا را شبیه یک موج "سالیتون"در نظر می‌گیرند که با قدرت و بدون تغییر سرعت مسیر طولانی را طی می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویروس کرونا تا کنون افراد زیادی در سراسر جهان را مبتلا کرده است. نظریه‌های متفاوتی درباره زمان پایان شیوع این ویروس وجود دارد؛ البته این موضوع به نحوه مدیریت بحران و رعایت قوانین وضع شده در مورد فاصله گذاری اجتماع بستگی دارد. برخی محققان بحران فعلی شیوع کرونا را شبیه یک موج "سالیتون"در نظر می‌گیرند که با قدرت و بدون تغییر سرعت مسیر طولانی را طی می‌کند.

شباهت موج شیوع کرونا و موج سالیتون چیست؟

در سال ۱۸۳۴ یک مهندس و معمار دریایی اسکاتلندی به نام "جان اسکات راسل" متوجه موج سالیتون در امتداد کانال یونیون شد. او سوار بر اسب خود موج ثابتی را که تقریباً ۹ متر طول و ۳۰ سانتی‌متر ارتفاع داشت دنبال کرد، این موج با سرعت تقریباً هشت مایل در ساعت در حال پیش رفتن بود. راسل اعلام کرد که ارتفاع موج به تدریج کاهش یافت و در نهایت در پیچ‌های کانال از نگاه او دور شد. محققان معتقد هستند که موج شیوع ویروس کووید -۱۹ نیز به همین صورت است و با توجه به موقعیت جغرافیایی و قوانین وضع شده هر کشور خود را نشان می‌دهد.

سناریوهای مختلف ویروس کرونا

گروهی از پژوهشگران دانشگاه مینه‌سوتا و دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، اشکال احتمالی موج شیوع کرونا را در آینده بررسی کردند. نتایج این مطالعه سه احتمال مختلف را نشان می‌دهد: سناریوی اول جریان‌های ناهموار و پر فراز و نشیبی را نشان می‌دهد که با گذر یک یا دو سال به تدریج ضعیف می‌شود. در سناریوی دوم نیز پیش‌بینی شده است که یک پیک شدیدتر در پاییز یا زمستان رخ خواهد داد و پس از آن شاهد موج‌هایی با شدت کمتر هستیم و در نهایت سناریوی سوم پیک شدیدی را در بهار نشان می‌دهد که با جریانی تدریجی، فراز و فرودهای آن کاهش پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد که در صورت به حقیقت پیوستن هر کدام از این پیش‌بینی‌ها، ویروس کووید -۱۹ حداقل به مدت ۱۸ تا ۲۴ ماه فعالیت چشمگیری دارد.

فاصله گذاری اجتماعی و پایان کرونا

به گفته محققان به منظور پیشگیری و کنترل ویروس همه گیر کرونا رعایت فاصله گذاری اجتماعی به تنهایی موثر نیست و دستیابی به ایمنی جمعی نیز زمان بسیاری می‌برد. وقتی فاصله گذاری اجتماعی به خوبی رعایت شود، افراد کمتری به این ویروس مبتلا می‌شوند و تعداد بیماران بستری شده در مراکز درمانی نیز کاهش پیدا می‌کند، اما در صورتی که تضعیف شدن عفونت‌ها منجر به ایمنی شده و فاصله گذاری اجتماعی نیز رعایت شود، آمار افراد نجات‌یافته از این بیماری نیز به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. در صورت توقف اقدامات مربوط به رعایت فاصله گذاری اجتماعی ویروس با شدت بیشتری به راه خود ادامه می‌دهد و این وضعیت تا یک یا دو سال آینده نیز طول خواهد کشید. در نتیجه با وجود اینکه مدت زمان پایان ویروس کرونا مشخص نشده است، اما رعایت قوانین فاصله گذاری اجتماعی، نقش موثری در کاهش شیوع آن خواهد داشت.

کد خبر 423107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.