اقدامات کشورهای جهان برای مقابله با زلزله

کشورهای که روی گسل قرار دارند و بیشتر از بقیه در معرض خطر زلزله هستند از اقدامات گوناگون برای مقابله با این بلای طبیعی استفاده می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زلزله همواره یکی از ویرانگرترین بلاهای طبیعی بوده است؛ بنابراین بشر همیشه به دنبال پیدا کردن روشی برای در امان ماندن از بلایای این حادثه است. به نظر می‌رسد که هنوز پیش‌بینی دقیق زمان وقوع زلزله امکان‌پذیر نیست، اما شناسایی گسل‌ها و تمهیدات لازم در زمان ساخت و ساز از جمله عوامل مهم ایمنی در برابر زلزله بشمار می‌رود. در ادامه به بررسی اقدامات کشورهای جهان برای مقابله با زلزله می‌پردازیم:

راهکار جدید ژاپنی ها برای مقابله با زلزله

بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۹۵ کشور ژاپن ۱۴ زلزله با شدت بیش از ۶.۵ ریشتر را تجربه کرده است. جدیدترین فناوری مورد استفاده در ژاپن برای مقاله با زلزله، "جداسازی یا ایزوله‌سازی ساختمان از لرزش" نام دارد. تحقیقات مربوط به این فناوری از ۱۵ سال پیش آغاز شد؛ با استفاده از این روش ساختمان از طریق سازه‌های بلبرینگ مانند از پی جدا شده و در برابر لرزش پی ساختمان ایمن می‌شود. ساختمان‌های مجهز به این فناوری، هنگام وقوع زلزله‌های مختلف مورد آزمایش قرار گرفتند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد که حتی زمان وقوع زلزله‌هایی به بزرگی هشت ریشتر و بیشتر، هیچ وسیله‌ای در این ساختمان‌ها جابجا نشده است.

احداث ساختمان های ضد زلزله در شیلی

بزرگترین زلزله تاریخ با شدت ۹.۵ ریشتر در سال ۱۹۶۰ در کشور شیلی رخ داد. پس از این اتفاق مقامات این کشور متوجه شدند که زلزله نیز مانند باران و برف، پدیده‌ای متناوب و همیشگی است. بنابراین مقامات کشور شیلی قوانین جدیدی برای ساختمان‌سازی وضع کردند که به کاهش تلفات کمک بسیاری کرد. ساختمان‌هایی که در مناطق شهری شیلی ساخته می‌شود، مقاومت بسیار بالایی نسبت به نیروهای عمودی و افقی وارد شده به آن بر اثر وقوع زلزله دارند و از خطرات ناشی از زلزله جلوگیری می‌کنند.

نصب سیستم‌های هشدار دهنده زلزله در مکزیک

در سال ۱۹۸۵ زلزله‌ای ویرانگر به شدت هشت ریشتر در مکزیک رخ داد که جان تقریباً ۱۰ هزار نفر را گرفت. پس از آن کشور مکزیک به یکی از بهترین سیستم‌های هشدار دهنده زلزله مجهز شد؛ این سیستم هشدار دهنده شامل بیش از هشت هزار و ۲۰۰ سنسور لرزه‌ای است که در فعال‌ترین منطقه از نظر زلزله قرار گرفته است. سنسورهای جدید اولین لرزش زمین را تشخیص می‌دهند و بر اساس آن شدت زمین لرزه را محاسبه می‌کنند. اگر شدت زلزله بیش از ۵.۵ ریشتر باشد، سریعاً به مقامات دولتی و اورژانس اطلاع داده می‌شود و در پی آن هشدارهایی از طریق آژیرها، رادیوهای AM و FM در تلویزیون پخش می‌شود؛ در این صورتمردم برای نجات جان خود فرصت کافی دارند.

اقدامات مقابله با زلزله در چین

کشور چین به دلیل موقعیت جغرافیایی خود زلزله‌های شدیدی را تجربه می‌کند. به همین دلیل اقداماتی کاملاً سازمان یافته در جهت مقابله با زلزله و کاهش آسیب‌های ناشی از آن در این کشور صورت گرفته است. به عنوان مثال محققان در حال تولید لرزه‌نگاری هستند که نمونه‌های دیگر آن در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار گرفته است. علاوه بر این طراحی سامانه‌های پیش بینی زلزله نیز در پروژه‌های دانشگاهی چین مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفته است. دولت چین در زمینه آموزش دادن افراد در جهت مقابله با زلزله و کاهش تلفات نیز بسیار موفق بوده است.

کد خبر 422943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.