کهن ترین انیمیشن جهان

جام سفالی شهر سوخته با طرح بز در حال پرش که در هر قسمت از جام فرمی متفاوت دارد در واقع قدیمی ترین انیمیشن جهان است و در موزه ملی ایران نگهداری می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از ارزشمندترین آثار در موزه ملی ایران، مهم‌ترین اثر بر جا مانده از تمدن شهر سوخته یعنی جام سفالی است. در ویترین شیشه‌ای در طبقه پایین موزه ایران باستان و درست در همسایگی دیگر آثار گنجینه ارزشمند شهر سوخته، این جام سفالی می‌درخشد. طرح بزی بر پیکر این جام نقش بسته است که حرکاتش در پنج صحنه متفاوت نشان داده می‌شود، در هر کدام از این صحنه‌ها سعی دارد با نزدیک شدن و پریدن از برگ درخت زندگی تغذیه کند.

اینگونه بود که اولین پویانمایی یا انیمیشن جهان توسط نوابغ شهر سوخته شکل گرفت. تمام سفال‌های کشف شده طرح و نقشی مشخص دارند، تا اینکه از گوری پنج هزار ساله این جام کشف شد و در همان ابتدا تفاوتی اساسی با دیگر آثار داشت. تفاوت و توالی نقش‌های این جام هدفمند بود و با خارج شدن طرح آن مشخص شد که نقش این بز کنجکاو توسط سفالگری خلاق خلق شده است.

تاکنون هیچ اثر باستانی این چنین حس حرکت و زندگی را ملموس نساخته بود، حرکت بز به سمت درخت زندگی که در تمام اشیای باستانی دیگر نیز این درخت وجود دارد. تلاش بز برای رسیدن به شاخه دوم درخت، شاید امید را به دل ما باز آورد؛ امیدی از جنس حیات.

این اثر در نزدیکی دریاچه هامون کشف شد تا در کنار جمجمه جراحی شده و چشم مصنوعی، یکی از عجایب شهر سوخته باشد. در طی عملیات حفاری سال ۱۹۸۳ میلادی در شهر سوخته باستان شناسان ایتالیایی موفق به کشف این جام سفالین شدند و تحویل موزه ملی ایران دادند. شهر سوخته و تمدن هوشمند و خلاق آن با بیش از پنج هزار سال قدمت، به‌عنوان بزرگ‌ترین استقرار شهرنشینی در نیمه‌ شرقی فلات ایران، نمونه‌ای منحصر بفرد و حکایت‌گر واقعی علم، صنعت و فرهنگ گذشته‌های دور این مرز و بوم است.

شهر سوخته نمود اوج هنر دولتشهری در تاریخ ایران بوده و به دست حاکمانی دانا و مردمانی خلاق، صنعت را در زمان خود به اوج رساندند. شاید بتوان بنیانگذار آنچه این روزها الگوی "اقتصاد شهری" نامیده می‌شود را شهر سوخته دانست.

کد خبر 422378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.