سناریوهای جدید برای سرنوشت پارک وحش صفه اصفهان

دومین جلسه ویژه کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با موضوع تصمیم‌گیری در رابطه با وضعیت پارک وحش صفه در محل این پارک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمعی از فعالان محیط زیست و دوستداران حیات وحش اصفهان از فروردین ماه امسال نسبت به روال فعالیت پارک وحش صفه اعتراض کردند و تعطیلی این مکان را خواستار شدند. به گفته برنا موسوی مدیر پویش " بستن باغ وحش‌های ایران" و عضو انجمن فعالان محیط زیست کشور، این تفکر و اقدام اعتراضی با توجه به سختی شرایط قرنطینه خانگی برای انسان‌ها که به دلیل شیوع کرونا سبب خانه نشینی مردم شد، شکل گرفت از این رو قرنطینه و اسارت حیوانات در باغ وحش‌ها نیز برای این موجودات زجرآور است و باید برای نجات حیوانات در بند اسارت باغ وحش‌ها به درستی تصمیم‌گیری شود.

این پویش در روزهای اخیر به پارک وحش صفه اصفهان نیز رسید و درخواست شهروندان از مدیریت شهری باعث شد کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر جدی‌تر وارد بررسی این موضوع شده و برای سرنوشت پارک وحش صفه تصمیم‌گیری کند.

با تصمیم این کمیسیون ابتدا قرار شد فعالیت پارک وحش متوقف و کارکرد این مکان با هدف ایجاد شرایط مناسب برای حیوانات توسعه یابد و در کنار این فعالیت‌ها پژوهشگاهی برای مطالعه زیست شناسی حیوانات، اقلیم اصفهان و شناساندن حیوانات به جامعه راه اندازی شود؛ البته تصمیم‌گیری نهایی به برگزاری جلسه دوم در محل پارک وحش موکول شد.

روز گذشته -سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه- اعضای شورای شهر به همراه برخی مدیران شهری، کارشناسان محیط زیست و فعالان و دوستداران حیات وحش اصفهان از محل پارک وحش صفه بازدید کردند تا بهترین تصمیم برای سرنوشت پارک وحش صفه گرفته شود.

هرگونه تصمیم هیجانی بار روانی غیرقابل جبرانی به دنبال دارد

در این بازدید کوروش محمدی رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست اظهار کرد: براساس نگاه زیست محیطی مبتنی بر حقوق حیوانات که ریشه در نگاه‌های بشری دارد امروزه در تمام دنیا باغ وحش منسوخ شده و به سمت ایجاد دهکده‌ها و ژئو پارک‌ها رفتند که با کمترین آسیب بر حیوانات از آن‌ها نگهداری می‌کند اما از دیدگاه دیگر سرنوشت این حیوانات پس از رهاسازی از باغ وحش نیز بسیار اهمیت دارد زیرا به دلیل سال‌ها زندگی در باغ وحش با طبیعت و حیات وحش آشنایی ندارند و ممکن است اسیر وحوش پیرامون خود شوند.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری نیز با تعطیلی پارک وحش صفه موافق است، اضافه کرد: متولی اصلی حفاظت محیط زیست است اما این دغدغه وجود دارد که پس از تعطیلی سرنوشت حیوانات چه خواهد شد و نگران ضایع شدن حقوق آن‌ها هستیم.

محمدی اضافه کرد: باید تصمیم کارشناسانه گرفت و هرگونه اقدام هیجانی اشتباه است زیرا بار روانی و غیرقابل جبرانی به دنبال خواهد داشت.

ژئوپارک قزوین ایده‌آل نیست

پیشتر این پیشنهاد مطرح شده بود که حیوانات پارک صفه به ژئوپارک قزوین منتقل شوند که علی معینی مدیر توسعه گردشگری شهرداری اصفهان در این رابطه اظهار کرد: سابقه باغ وحش‌ها در دنیا بیش از صدسال است و بدوی‌ترین آنها سیرک‌ها بود که در طول زمان با ذهنیت حمایت از حقوق حیوانات اصلاح شده و پارک‌های وسیع حیات وحش امروزی به وجود آمده است که فعالیت آنها از نظر وسعت و نوع سرویس‌دهی قابل بررسی است.

معینی با بیان اینکه ژئوپارک قزوین را نمی‌توان ایده آل دانست اما در مقایسه با وضعیت فعلی سایر باغ وحش‌ها شرایط مناسب‌تری دارد، گفت: نظر مدیر ژئوپارک قزوین این نیست که با روی باز همه حیوانات پارک وحش صفه را بپذیرند؛ بخشی از حیوانات را می‌پذیرند و شماری از حیوانات نیز امکان اینکه پس از گذراندن دوره‌ای در طبیعت رها شوند وجود دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به عقیده مدیر ژئوپارک قزوین می‌توان ظرفیت موجود پارک وحش صفه را توسعه داد و یک مرکز پژوهشی برای حیات وحش ایجاد کرد.

مدیر توسعه گردشگری شهرداری اصفهان با بیان اینکه باغ وحش‌های بزرگ دنیا با مشکلاتی مواجه اند که دفاعی برای آن ندارند، افزود: برخی از این باغ وحش‌ها دانش سازمانی ۱۰۰ ساله دارند اما در پارک وحش صفه از نظر متخصصان استفاده نکردیم از این رو به عقیده من دلیل منطقی برای حفظ پارک وحش وجود ندارد.

تصمیم‌گیری برای پارک وحش صفه بر پایه مطالعات باشد

همچنین حسین امیری معاون خدمات شهری شهردار اصفهان در این جلسه با بیان اینکه کسی با رعایت حقوق حیوانات و نظر دوستداران محیط زیست مخالفتی ندارد، اظهار کرد: این موجودات باید در شرایطی زندگی کنند که از حقوق حداقلی خود برخوردار باشند اما به لحاظ شکل‌گیری، پارک وحش اصفهان سال‌های قبل در ناژوان به وجود آمد و پس از آن به دلایل زیست محیطی به پارک صفه منتقل شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۱۸ حیوان از ۳۶ گونه زیستی در این باغ وحش وجود دارد و سالانه شمار آنها به دلیل زاد آوری افزایش یافته است، ادامه داد: ما به رعایت حقوق حیوانات توجه داریم اما درباره تعطیلی این مکان نباید هیجانی و تعصبی نظر داد و باید نظرات کارشناسی باشد.

امیری با بیان اینکه شاید نتوان این حیوانات را در طبیعت رها کرد، گفت: مشکلاتی که پس از رهاسازی حیوانات اتفاق خواهد افتاد شاید قابل جبران نباشد؛ از این رو اعتقاد دارم گروهی از اساتید دانشگاهی به این موضوع ورود کنند تا تصمیم گیری برای حیوانات پارک وحش صفه براساس مطالعات کارشناسی باشد.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه شهرداری به دنبال کسب منافع از پارک وحش صفه نیست و این محل درآمدی ندارد، افزود: پارک وحش صفه سالانه بیش از یک میلیارد تومان هزینه دارد از این رو نگاه ما درآمدی و اقتصادی نیست نگاهمان حفظ جان این موجودات است.

پیشنهاد تبدیل پارک وحش صفه به مرکز قرنطینه و بازپروری حیات وحش

همچنین بهروز ستایش رئیس اداره محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست با بیان اینکه قوانینی برای منع احداث باغ وحش وجود ندارد، افزود: پارک وحش صفه و باغ پرندگان از ابتدا فعالیت مجوز نداشتند و از شش سال پیش مجوز زیست محیطی دریافت کردند به این معنا که حداقل استانداردهای لازم را دارند.

وی با تاکید بر اینکه محیط زیست اصفهان تاکنون هیچ مجوزی برای انتقال حیوانات از طبیعت به باغ وحش صادر نکرده است، خاطرنشان کرد: تمامی گونه‌های موجود یا از شکارچیان غیرمجاز توقیف شده‌اند یا به صورت قاچاق و از بازارهای خرید و فروش حیات وحش جمع‌آوری و وارد این باغ وحش شده‌اند.

ستایش از شهرداری برای هزینه و نگهداری از حیوانات در پارک وحش تشکر کرد و گفت: سازمان محیط زیست استان با تبدیل این مکان به مرکز قرنطینه و بازپروری حیات وحش موافق است.

وی با بیان اینکه ایجاد مرکز بازپروری حیات وحش امکان انتقال گونه‌های مصدوم و تیمار آنها را فراهم می‌کند، اضافه کرد: گونه‌های آسیب دیده که نیاز به حمایت دارند در این مرکز پس از بازپروری در طبیعت رها می‌شوند.

ایجاد محیط سازگار با پوشش گیاهی مناسب ضروری است

امیر فرح نسب مدرس دانشگاه و کارشناس تنوع زیستی نیز در این جلسه گفت: در پارک وحش صفه ایجاد محیطی سازگارتر از نظر وسعت زیستگاه، پوشش گیاهی و مطالعه سلامت روان حیوانات بسیار اهمیت دارد زیرا بسیاری از حیوانات باغ وحش‌ها منزوی هستند.

وی ادامه داد: مرکز بازپروری در جوار کلاه قاضی در حال اجراست؛ از این رو اگر قرار است باغ وحش وجود داشته باشد باید مکانی برای تکثیر، آموزش و تالارهایی برای گفتگوی نشر گردشگری کودک و بزرگسالان ایجاد شود.

فرح نسب اضافه کرد: با وجود این رأی من برای فعالیت باغ وحش صفه ممتنع است زیرا از دیدگاه علمی صحبت می‌کنیم و در کنار اهمیت آموزش، حفاظت از حیات وحش برای ما بسیار دارای ارزش است.

اصفهان به جاذبه‌های تصنعی نیازی ندارد

مهدی مزروعی عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: اصفهان شهری گردشگرپذیر است اما به جاذبه‌های تصنعی هیچ نیازی ندارد از این رو ظرفیت‌های بی شمار این شهر باید فعال شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر هر گونه بهره کشی از حیوانات اخلاقی نیست پس می‌توان پارک صفه را از کارکرد باغ وحش خارج کرد زیرا هیچ مطلوبیت و کارکردی برای شهرداری ندارد با وجود این در قبال حیوانات مسئول هستیم و باید درست تصمیم گیری کرد.‌

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: این مکان را نمی‌توان به نقاهتگاه حیوانات تبدیل کرد زیرا پارک صفه یک مکان تفرجگاهی است با وجود این کماکان کمک شهرداری برای حفاظت از این حیوانات باید ادامه یابد.

مزروعی در پایان با تاکید بر اینکه برای دستیابی به مدیریت یکپارچه مسئولیت پذیری باید ادامه داشته باشد، خاطرنشان کرد: به اعتقاد من بهره کشی از حیوانات باید پایان یابد.

آنچه در اندیشه کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورا می‌گذرد با تصمیم‌گیری احساسی فاصله بسیاری دارد؛ با گذشت دو جلسه ویژه در این خصوص هنوز تصمیم نهایی برای سرنوشت پارک وحش صفه گرفته نشده و انتخاب بهترین سناریو در این میان، نیاز به کسب بیشترین نقطه نظرات کارشناسی دارد.

۲۰ سال از فعالیت پارک وحش اصفهان و حدود ۱۰ سال از انتقال آن به پارک کوهستانی صفه در جنوب غرب این شهر می‌گذرد و اکنون ۳۱۸ حیوان از ۳۶ گونه زیستی در این مکان نگهداری می‌شود.

اهمیت زندگی این حیوانات به حدی است که نمی‌توان با چند هشتگ مجازی برای آن تصمیم‌گیری کرد بنابراین باید تا انتخاب بهترین تصمیم برای حیوانات این پارک وحش در جلسات آینده کمیسیون اجتماعی و محیط زیست و پس از آن در صحن علنی شورای شهر اصفهان منتظر ماند.

کد خبر 422281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    0 2
    باعث سرافکندگیه این باغ وحش دراصفهان.شکنجه گاه حیوانات بهتره بگیم تا باغ وحش.
  • شهروند IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    6 1
    اون آقایی که به عنوان مدیر پویش نام برده شده، هیچ گونه اسم و رسم و سابقه ای نداره، پس بگردید دنبال اصل قضیه و واکاوی اینکه ایشون دنبال چی هست وقتی اطلاعات کامل داره و بهش میگن چی کار کنه
  • فرانک لطف پور IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    0 4
    لطفا با تعطیلی باغ وحش موافقت شود
  • محمدرضا NL ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    2 0
    به هیچ وجه نباید باغ وحش تعطیل شود بلکه باید اصلاح و توسعه یابد....افرادی که پشت قضیه ی بستن باغ وحش هستند مغرض و به دنبال منافع خودشان هستند. گول نخورید. نه به اصفهان ستیزی
  • مخالف IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    0 0
    شکنجه گاه حیوانات هست ولی نباید بسته بشه باید ارتقا پیدا کنه تا نه حیوون احساس کنه توی شکنجه گاهه نه ما
  • کجباف IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
    0 0
    کاملا مخالف تعطیلی باغ وحش هستم،مسئولین به جای ارائه ی راه حلهایی جهت بهبود شرایط نباید صورت مسئله رو پاک کنند ،هر شهری مام تلاش خودشرو جهت افزایش جاذبه های گردشگری میکنه و باعث تاسف هست اگر مسئولین اصفهان برعکس عمل کنند.