کرونا می‌تواند تجارت نفت را برای همیشه تغییر دهد

مدیرعامل شرکت انگلیسی-هلندی شل معتقد است همه‌گیری ویروس کرونا، ممکن است شرایط تجارت نفت را برای همیشه تغییر دهد.

به گزارش ایمنا به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، بزرگ‌ترین شرکت نفتی اروپا خود را برای تغییرهای دائمی در رفتار مشتری آماده می‌کند، این موضوع نشان‌دهنده این است که ممکن است تقاضای نفت پس از اتمام همه‌گیری ویروس کرونا نیز به‌طور کامل بهبود نیابد.

همه‌گیری جهانی ویروس کرونا سبب تضعیف بازار شده‌ و سود بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفتی را کاهش داده است و بیم آن می‌رود که در سه ماه دوم سال شریط بدتر شود. این در حالی است که تأثیر بلندمدت این ویروس بر نحوه کار و مسافرت مصرف‌کنندگان می‌تواند برای این صنعت ویران کننده‌تر باشد.

بن فن بوردن، مدیرعامل شرکت انگلیسی-هلندی شل در مصاحبه‌ای تلفنی گفت: تغییراتی ایجاد خواهد شد و بنابراین باید برای آن آماده باشیم. این به آن معناست که ما احتمالاً مجبوریم دوباره استراتژی خود را تعیین کنیم.

وی گفت: انتظار نداریم قیمت نفت یا تقاضا برای محصولات ما بهبود یابد.

لازم ذکر است شرکت شل نخستین شرکتی بود که روز پنجشنبه (۱۱ اردیبهشت‌ماه) سود سهام خود را به دلیل بحران ویروس کرونا و برای حفظ نقدینگی کاهش داد. این نخستین بار است که این شرکت پس از جنگ جهانی دوم دست به چنین اقدامی می‌زند.

شل همچنین خرید سهام خود را به حالت تعلیق درآورد و اعلام کرد پس از نصف‌شدن سود خالصش در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ و رسیدن آن به ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، حدود یک‌چهارم تولید نفت و گاز خود را کاهش می‌دهد. 

این اقدام‌های جدید در کنار کاهش هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در ماه گذشته، می‌تواند امسال حدود ۳۰ میلیارد دلار برای شل صرفه‌جویی به همراه داشته باشد. این شرکت با رقم یادشده می‌تواند از آسیب‌های بحران ویروس کرونا بکاهد و برای انتقال به سمت انرژی‌های کم‌کربن آماده شود.

منبع: شانا

کد خبر 422140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.