۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲
سرگذشت طلا در هفته‌ای که گذشت

قیمت انس جهانی طلا در بازه زمانی هشتم تا ۱۲ اردیبشهت‌ماه مصادف با ۲۷ آوریل تا یکم می، تقریبا متعادل شد اما تحت تاثیر سیاست‌های اقتصادی برخی از کشورهای بزرگ و پیشرفته جهانی از جمله ژاپن، آمریکا و بریتانیا، در نهایت با ثبت حدود 2.5 درصد کاهش بیشترین کاهش هفتگی خود در چند ماه اخیر را رقم زد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طلا همواره یکی از ذخایر امن سرمایه‌گذاران در هنگام بحران بوده و هست. به همین دلیل بروز کوچک‌ترین تنش در جهان که بویی از بحران را به مشام سرمایه‌گذاران برساند باعث افزایش در نرخ این فلز زرد می‌شود. در هفته‌های اخیر قیمت اونس جهانی طلا تحت تأثیر شیوع گسترده بیماری کرونا، نگرانی جوامع از رکود اقتصادی بی سابقه تحت تأثیر این بیماری و همچنین اقدامات مقامات و سران کشورهای مختلف از جمله چین و آمریکا به عنوان دو ابر قدرت اقتصادی جهان، فراز و نشیب‌های گسترده‌ای را تجربه کرده است.

در هفته پیشین بازار معاملاتی طلا در جهان که بازه زمانی هشتم تا ۱۲ اردیبشهت‌ماه مصادف با ۲۷ آوریل تا یکم می را در بر می‌گیرد، فلز زرد کاهش ۲.۵ درصدی قیمت را تجربه کرد که در چند ماه گذشته بی سابقه بوده است.

در اولین معاملاتی هفته پیشین قیمت هر اونس طلا با کاهشی کمتر از نیم درصد به ۱۷۲۲ دلار سنت رسید. این کاهش اما در حالی رخ داد که قیمت طلای آتی برای تحویل در ماه ژوئن با همین مقدار رشد رقم ۱۷۴۰ دلار را به خود دید. یکی از علت‌های این افزایش نسبی قیمت طلا، انتظارات معامله گران از بانک‌های جهانی نتایج جلسات آن‌ها بود.

کاهش ۰.۳ درصدی طلا در این روز همراه با کاهش ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای رقیب بود، با این وجود ارزش این ارز همچنان در نزدیکی بالاترین رقم حدود سه هفته اخیر خود، باقی ماند. لازم به ذکر است ارزش بالای دلار آمریکا موجب گران‌تر شدن طلا برای سرمایه گذارانی می‌شود که با ارزهای غیر از دلار اقدام به خرید این فلز گران‌بها می‌کنند.

دومین روز این هفته که نهم اردیبهشت‌ماه (۲۸ آوریل) قیمت فلز زرد در حالی که به دنبال اعلام برنامه‌های برخی کشورهای برای کاهش محدودیت‌های اجتماعی ریسک پذیری سرمایه‌گذاران بالا رفته است، قیمت طلا در روز سه شنبه شاهد کاهش اندکی تجربه کرد اما به دلایلی از جمله احتمال ارائه بسته‌های محرک اقتصادی، بالای ۱۷۰۰ دلار باقی ماند.

قیمت طلا در این روز با وجود کاهش تقریباً یک درصدی خود، به قیمت ۱۷۰۲ دلار رسید. قیمت طلای آتی برای تحویل در ماه ژوئن نیز تحت تأثیر این نوسانات، در بازار آمریکا هم با کمتر از نیم درصد افت به ۱۷۱۹ دلار رسید.

همچنین بر تعداد ایالت‌هایی که در آمریکا تعداد موارد ابتلای کمتری دارند و به کاهش محدودیت‌ها اقدام کرده‌اند افزایش یافته است. لازم به ذکر است که شیوع ویروس کرونا تا کنون باعث بیکار شدن ۲۶.۵ میلیون نفر در این کشور شده است. نرخ بیکاری ژاپن نیز در ماه مارس به بالاترین رقم در طی یک سال گذشته رسید.

در حالی که سرمایه‌گذاران در انتظار اقدامات بعدی بانک مرکزی اروپا هستند، بانک مرکزی ژاپن روز دوشنبه بسته محرک اقتصادی دیگری را ارائه کرد و وعده داد که مقادیر نامحدودی اوراق قرضه را برای پایین نگه داشتن هزینه دریافت وام خریداری می‌کند. در این میان برخی اخبار نیز از سه برابر شدن خالص واردات طلای چین از طریق هنگ کنگ در ماه مارس نسبت به ماه قبل از آن حکایت دارد که در این صورت میزان واردات طلای این کشور، همچنان نسبت به سال گذشته ۶۳ کاهش را نشان می‌دهد.

در سومین روز هفته معاملاتی پیشین، برنامه‌ریزی اقتصادهای بزرگ جهانی به منظور کاهش محدودیت‌های قرنطینه‌ای ارزش دلار را تضعیف و قیمت طلا را به مقدار اندکی افزایش داد. قیمت هر اونس طلا روز چهارشنبه تنها با ۰.۱۱ درصد رشد به ۱۷۰۹ دلار و قیمت طلای آتی برای تحویل در ماه ژوئن نیز در بازار آمریکا با ۰.۱۲ درصد رشد به ۱۷۲۴ دلار و ۳۰ سنت رسید.

با نزدیک شدن بازار به تعطیلات پایان هفته، قیمت هر اونس طلا روز پنجشنبه _۳۱ آوریل_ نسبت به روز معاملاتی پیشین خود متعادل دنبال و حدود ۱۷۰۸ دلار معامله شد اما در ادامه با کاهش از کانال ۱۷۰۰ دلاری خود عقب نشست. قیمت طلا برای تحویل در ماه ژوئن آمریکا نیز به ۱۷۲۵ دلار رسید.

یکی از دلایل متعادل دنبال شدن طلا در این روز، تصمیم فدرال رزرو بود که نرخ بهره را در نزدیکی صفر نگه داشت و بار دیگر وعده داد که از تمام ابزارهای در اختیار خود برای تقویت اقتصادی استفاده کند.

در این میان آمارهای جدید نشان می‌دهد اقتصاد آمریکا در سه ماهه نخست امسال بیشترین رشد منفی اقتصادی از زمان رکود بزرگ را تجربه کرده است. اقتصاددانان انتظار دارند تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه دوم سال حتی بیش از این کاهش یابد. فعالیت‌های تولیدی و صنعتی چین در ماه آوریل برای دومین ماه پی در پی رشد داشته و کسب و کارهای بیشتری فعالیت‌های خود را از سر گرفته‌اند، اما روند صادرات و واردات این کشور از طولانی بودن فرآیند بازگشت به نقطه سابق حکایت دارد.

روز جمعه اما روز متفاوتی برای فلز زرد به شمار می‌رود. قیمت طلا با اینکه در ابتدای معاملاتی این روز روند افزایشی خود را دنبال می‌کرد اما به دلیل بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی در برخی کشورها که در آینده نزدیک رخ خواهد داد، طلا در مسیر ثبت بزرگترین کاهش هفتگی در یک ماه اخیر قرار گرفت.

قیمت هر اونس طلا در این روز با افزایش اندک ۰.۳ درصدی به ۱۶۸۴ دلار رسید. بنابراین با این قیمت، طلا از ابتدای هفته گذشته روز جمعه، حدود ۲.۵ درصد کاهش داشت که بزرگترین افت قیمت هفتگی از اواسط ماه مارس تاکنون محسوب می‌شود.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفته که احتمال دارد دولت‌های ایالتی و محلی آمریکا احتمالاً برای جبران تبعات ویروس کرونا در طی چند سال آینده حدود یک تریلیون دلار کمک مالی نیاز داشته باشند. بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، نیز روز پنجشنبه گفت: «کشورش اوج بحران کرونا را پشت سر گذاشته و وعده داد که دولت هفته آینده طرحی را برای نحوه بازگشت تدریجی کشور به وضعیت عادی ارائه نماید.»

کد خبر 421905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.