موسوی: رهبر معظم انقلاب استراتژیست هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اعتقاد دارم مقام معظم رهبری از دیپلمات‌های برجسته دنیا و استراتژیست هستند و دنیا هم به آن اذعان دارد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه، سید عباس موسوی شب گذشته در برنامه تلویزیونی شبگرد، وزارت خارجه در همه کشورها را نیمی از دولت توصیف کرد و گفت: رفتار، منش و دیدگاه‌های دولت‌ها در سطح جهان با وزارت خارجه آن سنجیده می‌شود هر چه حوادث و اتفاقات دنیا بیشتر باشد، این وزارتخانه بیشتر بروز و ظهور دارد.

وی با اشاره به اتفاقات سال‌های گذشته، ادامه داد: روند تحولات بین‌المللی به دلایل مختلفی چون ژئوپلیتیک تا تکنولوژیک و حتی اقتصادی شتاب بیشتری گرفته و هر کشور باید جایگاه خود را در این تحولات تبیین و موضع خود را مشخص کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پروتکل پوشش دیپلمات‌ها گفت: در وزارت خارجه‌های مختلف دپارتمانی به نام اداره کل تشریفات وجود دارد و برخی معتقدند ۵۰ درصد کار سیاست خارجی، پروتکل تشریفات است از طرز پوشش تا نحوه دست دادن، نشستن، نحوه مذاکره، تعداد افراد و ضیافت‌هایی که شرکت می‌کنند همه بر اساس اصول و قوانین خاصی است که باید انجام شود.

موسوی به نحوه ارتباطات خود با سخنگویان پیشین وزارت امور خارجه اشاره کرد و گفت: بیشترین رفاقت را با سید عباس عراقچی دارم؛ وی خیلی صبور، متین، دقیق، و یک دیپلمات برجسته و آگاه است. هر کدام از سخنگوها ویژگی‌های خاص داشتند، از آقای آصفی گرفته تا مرضیه افخم که نخستین سخنگوی زن و نخستین زن سفیر بودند، هر کدام ویژگی خاصی داشتند.

وی این جمله رهبری که «بنده دیپلمات نیستم انقلابی‌ام»، را موضع‌گیری دقیق دانست و خاطرنشان کرد: به نظر من ایشان رهبر انقلاب هستند و ضمن اینکه اعتقاد دارم از دیپلمات‌های برجسته دنیا و یک استراتژی ست هستند و دنیا هم به آن اذعان دارد. ایشان دنیا، مناسبات، نقاط ضعف کشورها و حتی افراد را می‌شناسند و تصمیم‌گیری می‌کنند. البته رهبری در فرمایش‌های خودشان وقتی می‌خواهند به صراحت بگویند اینگونه سخن می‌گویند و به این معنی نیست دیپلمات‌ها انقلابی نیستند به این معنی است دیپلمات‌ها کمی ملاحظه دارند و گاهی این ملاحظات ایجاب می‌کند اما در ایشان به عنوان رهبر انقلاب، ملاحظات وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه از ۱۴ سالگی در جبهه بوده و برای حضور در جبهه شناسنامه خود را دستکاری و سه سال بزرگ‌تر کرده بود، گفت: از انتهای شناسنامه بخشی را کندم و به جای متولد ۵۰ نوشتم ۴۷ و کپی کردم که شناسنامه‌ام بعدها مخدوش شد. سال ۶۴ در جبهه کردستان و بعد در عملیات آزادسازی مهران بودم. اواخر جنگ در عملیات بیت‌المقدس ۷ حضور داشتم. حضور من در جبهه بین ۶۴ تا ۶۷ به صورت متناوب بود که در مجموع یک سال شد.

موسوی در بخشی از این گفت و گو درباره شخصیت و رفتارهای ترامپ گفت: ترامپ راجع به ایران خیلی اشتباه می‌کند، ما و مردم ما را نمی‌شناسد و فکر می‌کند زرنگ است. باید اجازه داد فکر کند زرنگ است اما نقطه ضعف ترامپ خودشیفتگی و گوش نکردن به نظرات کارشناسان و انجام تصمیمات غریزی و سریع است.

وی درباره حواشی پیش آمده در بحث کرونا گفت: نگاه‌های افراطی و تفریطی همه جا هست اما نباید به حواشی توجه کرد؛ روابط خارجی مستقل و متوازنی داریم و افتخار جمهوری اسلامی ایران این است که کشور مستقلی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: اصل در روابط خارجی، عمل بر روابط مستقل است. نگاه وزارت خارجه هم نگاه و عمل بر اساس منافع ملی است. کشور چین که اوایل این بیماری رخ داد اوایل مقداری کمک کردیم و مقداری جنس فروختیم؛ مردم ما با ساختن ویدئو با آنان ابراز همدردی کردند و آنان هم به ما پاسخ دادند. کما اینکه از کمک کشورهای دیگر هم قدردانی کردیم و پاسخ دادیم و اینها دلیل بر این نیست به کشوری گرایش داشته باشیم.

موسوی افزود: آمریکایی‌ها واقعاً دنبال گل آلود کردن فضا، ماهی‌گیری خاص و دنبال این هستند که هم سرکوفت بزنند و هم کمکی به رخ بکشند اما آن را انجام ندهند.

کد خبر 421903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.