از سیر تا پیاز "طلا"

"سطح نقد پایین آمده است و این منجر به پایین آمدن فرهنگ عمومی در کشور می شود. من نمی دانم امروز نقد سینما به کجا می رود، چرا که هر بچه مدرسه ای، سینما را نقد می کند".

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیان این چند جمله توسط پرویز شهبازی کافی بود تا نشست مطبوعاتی فیلم "طلا" در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به تنش کشیده شده و حاشیه ساز شود. "طلا" هفتمین ساخته شهبازی در مقام کارگردان پس از "مسافر جنوب"، "نجوا"، "نفس عمیق"، "عیار ۱۴"، "دربند" و "مالاریا" است که در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و با استقبال سینماگران و مخاطبان روبرو شد.

پس از اکران آنلاین موفقیت‌آمیز فیلم "خروج"، به دلیل شیوع بیماری کرونا و تعطیلی سالن‌های سینما، طلا دومین فیلمی است که با تصمیم سازندگانش روانه اکراین آنلاین شد و در این مسیر با اقبال عمومی مواجه شد. به گونه‌ای که تنها در ۴۸ ساعت، ۵۰ هزار بلیط فروش رفت و ۱۲۵ هزار تماشاگر به تماشای این فیلم نشستند. با احتساب قیمت ۱۵ هزار تومانی بلیط اکران آنلاین، طلا طی ۴۸ ساعت به فروش ۷۵۰ میلیون تومانی دست یافته است.

همه چیز درباره طلا

راهی برای پولدار شدن، خسته از نگاه تحقیرآمیز دور و بری‌ها، احساس تباهی از کار کردن برای دیگران، این‌ها دلایلی است که سه نفر را به هم وصل کرده تا یک کار و کاسبی راه بیندازند.

چند جوان قصد راه اندازی رستورانی را دارند، در این میان پدر یکی از آن‌ها فوت کرده و مبلغ قابل توجهی پول نیز مفقود می‌شود.

این خلاصه داستان فیلم "طلا" است که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است. نگار جواهریان، هومن سیدی، طناز طباطبایی، هدی زین‌العابدین، مهرداد صدیقیان و احترام برومند در این فیلم به نقش آفرینی پرداخته‌اند. معمولاً پرویز شهبازی در آثارش از نابازیگران یا بازیگرانی که چندان مطرح و ستاره نیستند استفاده می‌کند یا نهایتاً فیلم‌هایش یک ستاره دارد. طلا اما پرستاره‌ترین فیلم پرویز شهبازی است.

این کارگردان فیلمسازی است که اسلوب فیلمسازی خودش را دارد و کارنامه‌اش نشان می‌دهد که نه به سینمای تجاری، بلکه به اصولش پایبند است و نه اصلاً سینما برایش تعریفی تجاری دارد. فیلم‌های او داستان‌هایی تأمل برانگیز و فلسفی را پی می‌گیرند و به عبارتی سینمای شهبازی بیش از آن که برای سرگرم کردن باشد، برای فکر کردن به احوالات زیست انسان منزوی در جامعه صنعتی و مدرن امروز است. اما شهبازی در طلا، گویا با چرخشی نرم و توسط یک روایت اجتماعی به روز درباره مسائل جوانان و استفاده از بازیگران مطرح، سعی کرده تا به سینمای بدنه نزدیک شود.

حضور مؤثر رامبد جوان

تهیه کنندگی "طلا" را رامبد جوان به همراه محمد شایسته برعهده داشته‌ اند. جوان اولین بار است تهیه کنندگی فیلمی را برعهده داشته که خودش کارگردان آن نبوده است. از آنجا که رامبد جوان، چهره تأثیرگذاری در فضای مجازی است و به واسطه برنامه خندوانه، دنبال کننده‌های میلیونی دارد، گزینه مناسبی برای دعوت از مردم به تماشای آنلاین فیلم طلا است. به گونه‌ای که برای نخستین بار، خودش در اینستاگرام مطرح کرد که فیلم "طلا" به عنوان اولین فیلم بخش خصوصی در سینمای ایران روانه اکران آنلاین می‌شود.

یک روز قبل از شروع اکران آنلاین "طلا"، جوان با انتشار ویدئویی در فضای مجازی، تماشای قاچاق فیلم در اینترنت را دزدی دانست و گفت: هیچ کدام از ما دزدی را دوست نداریم، دزدها را هم دوست نداریم. حتی دزدها هم یکدیگر را دوست ندارند. اگر فیلمی را بدون این که پولش را بدهیم تماشا یا کپی کنیم، این کار اسمش دزدی است. جالا که اکران‌ها به شکل آنلاین شکل گرفته و ما اولین فیلم خصوصی هستیم، استقبال کنید و بگذارید این صنعت شکل بگیرد. "

اولین حاشیه طلا در آستانه اکران آنلاین

اولین حاشیه فیلم در آستانه اکراین آنلاین، وقتی به وجود آمد که در بعضی از خبرها آمده بود شرط رامبد جوان برای تهیه فیلم طلا، بازی نگار جواهریان در این فیلم بوده است. اما جوان در گفتگو با روزنامه هفت صبح، در این‌ باره گفت: نه اصلاً، به هیچ وجه. بعضی وقت‌ها یک کارهایی مشترک می‌شود. مثلاً فیلم "نگار" را قرار می‌گذاریم با هم کار کنیم ولی برای فیلم "طلا" چنین قراری نیست. چون کارگردان کسی دیگر است. ما هم که آدم‌های ندید بدید و از راه نرسیده نیستیم که بگوییم یا نگار جواهریان بازی می‌کند یا ما تهیه نمی‌کنیم!

او اظهار کرد: ما بچه سینما هستیم و می‌دانیم اصول حرفه‌ ای یعنی چه. نگار هم آنقدر اعتبار دارد و بازیگر خوبی است که برای خیلی از کارگردان‌ها لذت بخش است که بتوانند با او همکاری کنند.

جوان همچنین درباره اکراین آنلاین "طلا" گفت: معلوم نیست وقتی سالن‌های سینما باز شد، چه کسی حاضر است فیلم را در سالن سینما ببیند. مدیریت فعلی، مدیریت خیلی دقیقی نیست و شک دارم بازگشایی خیلی از جاها با محاسبه دقیق رخ می‌دهد. در اکران سینماها حدود ۳۵ درصد هزینه فیلم بر می‌ گردد ولی بر اساس توافقی که ما با " وی‌اودی‌ها" داریم، ۷۰ درصد هزینه بر می‌گردد. در نتیجه اگر فیلم، یک میلیارد تومان بفروشد، ۷۰۰ میلیون تومان آن بر می‌گردد. اگر قرار بود ۷۰۰ میلیون تومان در سینما به دست بیاوریم، فیلم باید چیزی حدود دو میلیارد تومان می‌فروخت.

در هر حال باید منتظر ماند و دید آیا استقبال از فیلم طلا در فضای آنلاین همچنان ادامه پیدا می‌کند و می‌توان به شکل جدیدی از سودآوری در صنعت سینما دست یافت یا خیر.

کد خبر 421796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.