"خروج" حاتمی‌کیا همچنان پیشتاز اولین‌ها

"خروج" آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا در ایامی که سینماها به دلیل شیوع کرونا تعطیل شدند،‌ توانست با چند طرح تقریبا جدید در ایران از جمله اکران آنلاین و "سینما ماشین" ابتکار عمل نمایش را در دست بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "خروج"، آخرین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا یکی از پرحاشیه‌ترین فیلم‌هایی بود که در آخرین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. در نشست مطبوعاتی این فیلم فرامرز قریبیان، خروج را آخرین نفش آفرینی خود در سینما عنوان کرد و در اعتراض به فضای موجود در سینمای ایران از آن خداحافظی کرد. حاتمی‌کیا نیز حضور در جلسه مطبوعاتی فیلم‌های جشنواره را به فشار اول قبر تشبیه نمود و گفت: من از این فضا دلخورم. تا به حال ۲۰ فیلم ساخته‌ام و همیشه اینجا (نشست مطبوعاتی جشنواره) آمده‌ام، اما چرا هر سال سخت‌تر می‌شود؟ فشار اینجا مثل فشار شب اول قبر است. من دلخورم از این تنش. ما باید به کنار هم بودن افتخار کنیم چون سربازان فرهنگی این مملکت هستیم.

در حالی که خیلی‌ها منتظر اکران این فیلم پرحاشیه بودند، شیوع بیماری کرونا و تعطیلی سینماها همه معادلات اکران را به هم ریخت. اما حاتمی کیا در یک اقدام پیش بینی نشده، به یکباره خبر از اکران آنلاین "خروج" داد. اتفاقی که نمی‌شد پیش بینی دقیقی از نتیجه آن داشت. اما بر خلاف بسیاری از تصورات، اکران آنلاین این فیلم موفقیت‌آمیز بود و "خروج" خیلی زود به باشگاه میلیاردی‌ها وارد شد. هرچند عده‌ای اعتقاد داشتند که حاتمی کیا روغن ریخته را خرج امامزاده کرده است، چون اکران این فیلم در سینماها قطعاً با اقبال عمومی روبرو نمی‌شد.

در هر حال، اکران آنلاین "خروج"، نوید تازه‌ای برای سینمای ایران بود و راه را برای اکران آنلاین فیلم‌های دیگر باز کرد. این روزها "طلا" ساخته پرویز شهبازی نیز اکران آنلاین را تجربه می‌کند و با استقبال گسترده‌ای مواجه شده است.

خروج، طرح "سینما ماشین" را کلید زد

با این حال عوامل "خروج" از اجرای یک طرح جدید دیگر هم خبر دادند و "سینما ماشین" را برای اولین بار کلید زدند. سینما ماشین، طرح تازه نمایش فیلم خروج است که طی آن تماشاگران می‌توانند در اتومبیل خود در مکان پارکینگ برج میلاد به تماشای این فیلم بنشینند. امکان تماشای درست و استاندارد فیلم، تنها برای سرنشینان جلوی اتومبیل امکان پذیر است و برای شنیدن صدای فیلم، اتومبیل‌ها باید به سیستم رادیو مجهز باشند. حالا باید منتظر ماند و دید این طرح چقدر موفقیت‌آمیز است و به چه میزان مورد استقبال قرار می‌گیرد. آیا مخاطبان، این شرایط جدید را برای تماشای فیلم می‌پذیرند و به آن روی خوش نشان می‌دهند یا ترجیح می‌دهند به همان شیوه سنتی در سالن تاریک به تماشای فیلم بنشینند؟

تاریخچه "سینما ماشین" در ایران

پیش از انقلاب طرح سینما ماشین با عنوان "درایوین سینما" در چند نقطه تهران انجام می‌شد. "درایوین سینمای تهران پارس"، اولین سینما ماشین در ایران بود که در سال ۱۳۳۹ در تپه‌های تهران پارس با فیلم فضانورد از کمپانی "والت دیزنی" افتتاح شد. در این سینما، تماشاگران با اتومبیل به آن وارد می‌شدند و در حالی که در ماشین نشسته بودند فیلم را تماشا می‌کردند. گنجایش این سینما ۲۸۴ اتومبیل و بهای بلیط آن ۱۵۰ ریال بود.

دیگر "درایوین سینما" تهران سال ۱۳۴۸ در ونک تأسیس شد که ۲۳۶ اتومبیل در آن، جا می‌گرفت. از مختصات این سینما، وجود کانال‌های هوای گرم بود که توسط لوله‌های مخصوص قابل انتقال به تمام اتومبیل‌ها می‌رسید به طوری که در تمام اوقات سال حتی در زمستان هم می‌شد فیلم تماشا کرد.

با توجه به ظرفیت‌های شهر اصفهان نیز شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، می‌توانند برای راه اندازی سینما ماشین در این شهر اقدام کنند. راه‌اندازی این طرح می‌تواند به همگام سازی شهرستان‌ها با پایتخت در اجرای طرح‌های نوین کمک کند و باعث آشتی مردم با سینما شود.

کد خبر 421666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.