تحلیل محتوای برنامه‌های ۱۲ کلانشهر دنیا برای تدوین «اصفهان ۱۴۰۵»

از سال ۱۳۷۵ مدیریت شهری اصفهان در حوزه برنامه‌ریزی وارد مرحله جدیدی شد و از همان زمان هر پنج سال یکبار برنامه‌های ویژه و متفاوتی برای شهر تدوین می‌شد تا اینکه فرایند تدوین برنامه اصفهان ۱۴۰۵ از ۱۴ تیرماه سال گذشته همزمان با روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵، ششمین برنامه پنج ساله و سومین برنامه راهبردی شهر اصفهان است که توسط شهرداری با همکاری و مشارکت سایر ذی‌نفعان برنامه تدوین می‌شود.

این برنامه در دو سطح راهبردی و عملیاتی و بر اساس دو رویکرد هدف سو و مشکل سو تدوین شده و دارای دو ویژگی اصلی نتیجه‌محوری و سنجش‌پذیری است.

در مراحل توصیف و تحلیل برنامه اصفهان ۱۴۰۵ سعی شده از مشارکت تمامی ذی‌نفعان برنامه استفاده شود.

برای آگاهی بیشتر در خصوص برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ گفت و گویی را با «محمدمهدی توکلی» رئیس گروه برنامه‌ریزی و ارزیابی عملکرد شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

اشاره‌ای به برنامه‌های تدوین شده تاکنون داشته باشید!

برنامه اصفهان ۱۴۰۵ ششمین برنامه پنج ساله است؛ فرایند برنامه‌ریزی در شهرداری اصفهان برای اولین بار سال ۱۳۷۵ استارت خورد و برنامه پنج ساله اصفهان ۲۲+ تدوین شد.

بسیاری از پروژه‌های بزرگ همچون مجموعه پل‌های غدیر، برخی فرهنگسراها، باغ گل‌ها، تقاطع‌های غیر همسطح، سالن‌های مطالعه، متولد شده این برنامه اجرایی بوده است.

بر اساس برنامه اصفهان ۲۲+ در افق سال ۷۵ تا ۸۰ تعداد ۲۲ طرح و پروژه در سه محور حمل و نقل و ترافیک، فضای سبز و فرهنگ اجتماعی تدوین و اجرا شد

رینگ سوم ترافیکی یکی از پروژه‌های بزرگی بود که در برنامه اصفهان ۲۲+ انجام شد، البته مراحل تکمیل تعدادی از این پروژه‌ها به برنامه‌های بعدی موکول شد.

برنامه‌های بعدی شهرداری چه بود؟

دومین برنامه پنج ساله شهرداری «اصفهان ۸۵» برای بازه زمانی ۸۰ تا ۸۵ جهت برنامه‌ریزی فعالیت‌های شهرداری شامل ۳۱ طرح و ۶۷۵ پروژه تدوین شد.

برنامه سوم، «اصفهان ۹۰» برای سال‌های ۸۵ تا ۹۰ بود که هشت هدف عالی، ۷۳ هدف میانی، ۶۱۱ طرح و شش هزار و۳۷۱ پروژه شهری بر اساس آن در نظر گرفته شد.

از سال ۸۹ شهرداری یک تحول در فرایند برنامه‌ریزی خود ایجاد کرد و در آن سال چشم انداز ۱۵ ساله شهر اصفهان به عنوان «چشم انداز شهر اصفهان در افق ۱۴۰۴» تدوین شد که اولین برنامه آن «اصفهان ۹۵» بود.

این برنامه پنج ساله به نوعی یک تغییر رویکرد در برنامه‌های پنج ساله شهرداری اصفهان ایجاد کرد و با رویکرد راهبردی تدوین شد.

برنامه پنجم شهرداری برنامه راهبردی «اصفهان ۱۴۰۰» برای افق ۹۵ تا انتهای سال ۹۹ است که سعی کردیم بخشی‌نگری در این برنامه وجود نداشته باشد و علاوه بر اینکه توسعه شهری در آن دیده شده است به توسعه درونی شهرداری نیز توجه شد و سعی شد شهرداری، سازمانی بهره‌ور شود.

قبل از انجام فرایند تدوین برنامه اصفهان ۱۴۰۵ در ابتدای سال ۹۸، اقدامات پیش زمینه‌ای انجام و آسیب‌شناسی پنج برنامه قبلی شهرداری انجام شد.

نحوه تدوین، فرایند تدوین، خروجی این برنامه و دلایل عدم اجرایی شدن برنامه‌های پیشنین شهرداری اصفهان و مشکلاتی که آن برنامه‌ها داشت توسط تیم مدیریت شهری استخراج شد و در این فرایند از مشاوران مختلفی استفاده کردیم.

سعی کردیم مشکلاتی که در برنامه‌های پیشین بود را تا حدودی رفع کنیم، البته باید رفع مشکلات را با فرایند بلوغ سازمانی شهرداری در نظر بگیریم.

برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ برای سال‌های ۱۴۰۰ تا انتهای سال ۱۴۰۴ خواهد بود، از ویژگی‌های اصلی این برنامه سنجش‌پذیری است، رویکردی که در کلیه فرایند برنامه آن را مورد توجه قرار دادیم زیرا هر موضوعی که در این برنامه تعریف و مصوب می‌شود، باید قابلیت سنجش را داشته باشد.

آیا برنامه‌های قبل سنجش پذیر نبود؟

هر چند نمی‌توان گفت برنامه‌های پیشین سنجش پذیر نبود، اما سنجش پذیری آنها کامل نبود.

این فرایند سنجش‌پذیری از چشم‌انداز، اهداف کلان، اهداف خرد و تا برنامه عملیاتی وجود دارد و تمام سطوح برنامه قابلیت سنجش خواهد داشت.

رویکرد دوم «نتیجه محوری» است. برنامه اصفهان ۱۴۰۵ بخشی نیست، بلکه بر این اساس تعریف شده که در شهر اصفهان می‌خواهیم به چه نتیجه‌ای برسیم و برمبنای آن نتیجه، حوزه‌های مختلف شهری برنامه‌های خود را ذیل آن تعریف کردند؛ به عنوان مثال اگر یکی از حوزه‌های برنامه اصفهان ۱۴۰۰ کاهش آلاینده‌های محیطی است، تمام حوزه‌های شهرداری همچون حمل و نقل ترافیک، برنامه فرهنگی و اجتماعی و فضای سبز شهری برنامه‌های خود را در راستای این نتیجه یعنی کاهش آلاینده‌های محیطی متمرکز می‌کنند.

مشارکت شهروندان در تدوین برنامه اصفهان ۱۴۰۵ چگونه اتفاق می‌افتد؟

مشارکت شهروندان را مطرح کردید، اما به یک سطح بالاتر از مشارکت به عنوان ویژگی اصفهان ۱۴۰۵ اشاره می‌کنم.

در برنامه اصفهان ۱۴۰۵ سعی شده مشارکت حداکثری تمامی ذی‌نفعان شهرداری جلب شود، به گونه‌ای که یکی از ورودی برنامه‌ها تحلیل خواسته‌های شهروندان به عنوان یکی از ذی‌نفعان اصلی برنامه است؛ از این رو جلسات مختلفی را با گروه‌های مختلف مردم از جمله بانوان، فرهنگیان، پزشکان، مهندسان، جوانان، سالمندان و سایر اقشار برگزار کردیم.

این تحقیق ها، پژوهش‌ها، رایزنی ها و … در چه مدتی اتفاق افتاده و چگونه برنامه‌ریزی شده است؟

آسیب شناسی لازم در ماه‌های ابتدایی سال ۹۸ انجام شد و تیرماه سال گذشته با ابلاغ شهردار اصفهان جهت تدوین برنامه اصفهان ۱۴۰۵، به طور رسمی فرایند تدوین آغاز شد که تحلیل خواسته‌های ذی‌نفعان در همین راستا بود.

شهردار اصفهان در دو سال و نیم گذشته بیش از ۵۲ جلسه با متخصصان حوزه‌های مختلف تحت عنوان سلسله نشست‌های «اصفهان فردا» داشت که فیلم تمام این نشست‌ها تحلیل محتوا شده و خواسته‌های ذی‌نفعان و مختصصان مختلف استخراج و به عنوان یکی دیگر از ورودی‌های برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ مورد بررسی قرار گرفته است.

در فرایند برنامه، از نظرات مدیران اجرایی سابق شهر و شهرداری اصفهان فارغ از هرگونه جناح‌بندی سیاسی با برگزاری مصاحبه‌ها و جلسات مختلف استفاده و با بسیاری از این مدیران سابق شهر اصفهان که در حال حاضر مدیران سطح کلان کشور هستند، مصاحبه‌هایی انجام و نیازهای شهر اصفهان را از منظر آنها استخراج و تحلیل کردیم.

مسئله‌ای که همیشه شهرداری با آن مواجه بوده، تعارض با سایر دستگاه‌های اجرایی است، از این رو در فرایند تحلیل ذی‌نفعان، برای شهرداری اصفهان پروژه‌ای طراحی و اجرا شد تا خواسته‌های ذی‌نفعان شهرداری اصفهان که اکثراً سایر نهادها و دستگاه‌های اجرایی استان بودند، تدوین و در فرآیند برنامه از آن استفاده شود و تعارض‌ها کاهش یابد.

سعی کردیم از تجارب سایر کلانشهرها استفاده کنیم، از این رو برنامه‌های ۱۲ کلانشهر دنیا تحلیل محتوا شد و راهکارهایی که توانستند با استفاده از آن مشکلات خود را رفع کنند، از برنامه‌ها استخراج شد و در فرایند تدوین مورد استفاده قرار گرفت.

در ورودی‌های برنامه اصفهان ۱۴۰۵، استفاده از نظرات کارشناسان شهرداری در حوزه‌های مختلف و مناطق ۱۵ گانه، سازمان‌های شهرداری، معاونت‌های شهرداری مورد توجه قرار گرفت تا مشکلات شهر را تدوین و به عنوان یکی از ورودی‌های برنامه از آنها استفاده کنیم.

کد خبر 421641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.