سپاهان بازنده بزرگ جنگ رسانه‌ای به پرسپولیس!

"سپاهان اراده‌ای برای بازی نداشت و حتی بازیکن خودشان نیز به این موضوع اعتراف کرده‌است ". این را دادرس، عضو کمیته استیناف در هنگام اعلام رای نهایی دیدار جنجالی سپاهان با پرسپولیس گفت تا نشان دهد طلایی‌پوشان اصفهان به چه راحتی با اشتباهات گفتاری، مدارک علیه خود را پیش کش حریف تهرانی کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با حکم کمیته استیناف، عصر دوشنبه سپاهان رسماً بازنده پرونده حقوقی دیدار جنجالی مقابل پرسپولیس تهران شد. این در حالی است که جنگ و جدال‌های مسابقه‌ای که هرگز در چمن نقش جهان آغاز نشد، خیلی زود به رسانه‌ها آمد تا دو تیم در میدانی دیگر به رقابت بپردازند.

هر چند قدرت رسانه‌ای سرخابی‌های پایتخت با هیچ تیم دیگری قابل مقایسه نیست، اما تیم اصفهانی نیز با وجود حضور فعال مدیرانش اشتباهات مکرری را در حوزه رسانه مرتکب شدند تا حتی این خطاها علیه خودشان نیز مورد استفاده قرار گرفت.

انتشار فیلم گرم‌کردن در رختکن بدون بررسی و در زمان نامناسب

نخستین اشتباه سپاهانی‌ها، به انتشار فیلم تمرین و رختکن این تیم در روز مسابقه با پرسپولیس بر می‌‎گردد. آن‌ها در کمال بی‌دقتی و سهل انگاری تصاویری را از رختکن منتشر کردند که حاوی جملاتی از امیر قلعه‌نویی، سرمربی این تیم بود؛ جایی که قلعه‌نویی از سیامک قلیچ‌خانی می‌خواهد تا زمان ورود مجدد سرخپوشان و تیم داوری به چمن، بازیکنان سپاهان به زمین مسابقه وارد نشوند.

اگر چه در ادامه‌ فیلم منتشر شده روابط عمومی سپاهان همه چیز دال بر اراده تیم زردپوش اصفهانی برای پا گذاشتن به میدان مسابقه است، اما رسانه‌های رنگی و پیج‌های هواداری به سادگی با جدا سازی آن قسمت بخصوص، ضربه مهلکی را به سربلندی سپاهان از این پرونده وارد کردند.

البته این تنها اشتباه سپاهانی‌ها در انتشار فیلم گرم‌کردنشان نبود. آن‌ها یک روز پس از مسابقه و حوالی بعدازظهر این ویدئو را در صفحه رسمی باشگاه خود بارگذاری کردند. اتفاقی که باعث شد شائبه ساختگی بودن و فیلمبرداری این فیلم در روز پس از مسابقه به راحتی هر چه تمام‌تر بر سر زبان مسئولان پرسپولیسی بیفتد. درست چند ساعت پس از ترک ورزشگاه نقش جهان از سوی دو تیم، مناظره‌ها و جدال‌های رادیویی و تلویزیونی مسئولان دو تیم کلید خورد.

شکست تابش در مناظره تلویزیونی!

در روزهای ابتدایی ماجرا بارها مسعود تابش، مدیرعامل مستعفی سپاهان رو در روی انصاری‌فرد که او نیز اکنون روی صندلیش در پرسپولیس حضور ندارد قرار گرفت. در یکی از این مناظره‌ها که در برنامه فوتبال برتر از شبکه سه سیما پخش شد، تابش اشتباه فاحشی را انجام داد و اسیر پرسش‌های هدفمند مجری برنامه شد؛ پرسش‌هایی که از هر دو سمت پرسیده شد، اما این تابش بود که نتوانست جواب درخوری به آن بدهد.

میثاقی با استناد به صحبت‌های فرمانده یگان ویژه اصفهان از مدیرعامل سپاهان سوال کرد که آیا شما در ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه اقدام به تماس با نیروهای امنیتی برای پراکنده سازی‌های هواداران کردید؟ تابش در تله نوع پرسش افتاد و تنها به پاسخ بله اکتفا کرد.

این در حالی بود که حتی در گزارش پخش شده از همین برنامه تلویزیونی از ماجراهای هتل کوثر اصفهان، یکی از مأموران نیروی انتظامی به مسئولان و مدیر کانون هواداران سپاهان اعلام می‌کند که خودتان باید طرفداران را متفرق کنید. علاوه بر این تابش هیچ اشاره‌ای به نحوه برخورد با هواداران این تیم و باز کردن راه برای سوار شدن بازیکنان به اتوبوس نکرد تا امیر قلعه‌نویی مجبور شود روی آنتن بیاید و چندین بار از مجری برنامه بخواهد فیلم‌های دوربین مداربسته هتل را پخش کند؛ اتفاقی که البته هرگز از سوی تهیه‌کنندگان فوتبال برتر به وقوع نپیوست.

لایو مصلح!

در روزهایی که از بازیکن گرفته تا مسئولان سپاهان به دنبال اثبات حقانیتشان بودند، شایان مصلح مدافع فصل قبل پرسپولیس و کنونی سپاهان در عین ناباوری از صفحه شخصی خود در اینستاگرام به صورت لایو با هواداران صحبت کرد و گفت پس از مشاهده رفتار نیروهای امنیتی با هوادران درست جلوی هتل محل اقامت سپاهان، با تمامی بازیکنان هم قسم شده‌اند تا تحت هیچ شرایطی با پرسپولیس بازی نکنند. صحبت‌هایی که فضای پرونده را درست چند شب مانده به صدور حکم تغییر داد و وزنه کیفری سپاهان را سنگین‌تر کرد. گفته‌های مصلح آنچنان به ضرر سپاهان تمام شد که دادرس عضو کمیته استیناف با استناد به حرف‌های او از بی‌اراده بودن طلایی‌پوشان برای نبرد با پرسپولیس سخن گفت.

با این حال سپاهان کمترین واکنشی نسبت به گفته‌های شایان مصلح نشان نداد. شاید اگر او در هر جای دیگری بر خلاف منافع تیم حرف زده‌ بود، خیلی زود پایش به کمیته انضباطی باشگاه باز می‌شد اما در این تیم اصفهانی خبری از چنین برخوردی نبود.

هر چند نمی‌توان تمام تقصیرات را بر گردن مصلح انداخت و به نظر مسئولان آشنا با رسانه در سپاهان یا اصلاً مصاحبه نکردن و لااقل چگونه مصاحبه کردن در خصوص دیدار با پرسپولیس را به بازیکنان خود گوشزد نکرده‌اند و یا سرسری از چنین مسائل مهمی گذشته‌اند.

اشتباه نیکفر در انتخاب نوع بیان!

منوچهر نیکفر رئیس هیئت مدیره سپاهان با استعفای تابش، موقتاً جانشین او شد تا به عنوان سرپرست باشگاه موضوع را پیگیری کند. او ابتدا در مصاحبه با اخبار ورزشی اعلام کرد حاضر است تا حتی در استادیوم آزادی نیز به مصاف با پرسپولیس برود و چند روز قبل نیز از تریبون شبکه خبر از پرسپولیسی‌ها خواست تا مردانگی کرده و در زمین به تقابل با سپاهان بپردازند و از اعضای استیناف خواهش کرد تا فرصتی دوباره در اختیار این باشگاه قرار دهند.

اتفاقی که نه تنها نتوانست در روند پرونده رأی عهدی را به سمت سپاهان برگرداند بلکه این تیم را در موضع ضعف نشان داد تا از دید مسئولان استیناف حقانیت سپاهان حتی از سوی رئیس هیئت مدیره آن نیز رد شده به نظر برسد. در واقع نیکفر باید دست بالاتر را می‌گرفت و تا به برگزاری مجدد این دیدار نه به صورت یک لطف، بلکه به شکل یک حق قانونی برای سپاهان نگاه شود.

به گزارش ایمنا، مواردی که در بالا ذکر شد تنها نمونه‌های کوچکی از بیشمار اشتباه رسانه‌ای مسئولان سپاهان در یکی دو فصل اخیر بود. شاید وقت آن رسیده تا مسئولان سپاهان در سیاست‌های رسانه‌ای خود تجدید نظر کنند و حقوق بگیران مطبوعاتی در این باشگاه به جای صرفاً بیان زبانی و چندین باره‌ "پروپاگاندا" رسانه‌ای تیم‌های پایتخت، به گود رقابت با این تبعیض‌ها وارد شوند تا بیش از این شکست‌های رسانه‌ای در کارنامه این تیم اصفهانی ردیف نشود.

کد خبر 421633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.