ارتباط بین عفونت خون و سرطان روده بزرگ چیست؟

نتایج بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد ارتباط مستقیمی بین عفونت خون و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ وجود دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اعلام کرده است که سرطان روده بزرگ، سومین سرطان شایع بین افراد است و تقریباً ۹۰ درصد مبتلایان به این بیماری، ۵۰ سال یا بیشتر سن دارند. عوامل خطرآفرین این بیماری شامل پیشینه خانوادگی ابتلای سرطان روده بزرگ، سندروم‌های ژنتیکی، چاقی مفرط، ورزش نکردن، رژیم غذایی فاقد میوه و سبزیجات و بیماری‌های التهابی روده می‌شود.

گروهی از محققان به منظور بررسی ارتباط بین نوع خاصی از باکتری‌های بی هوازی و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، داده‌های پزشکی بیش از دو میلیون انسان از دو منطقه مختلف دانمارک را بررسی کردند. پژوهشگران فاکتورهای سلامت ۴۵ هزار و ۷۶۰ فرد که به عفونت خون مبتلا بودند را ارزیابی کرده و اطلاعاتی در مورد پاتوژن‌های موجود در خون آن‌ها به دست آوردند؛ سپس این داده‌ها را با داده‌های پایگاه اطلاعات سرطان روده بزرگ دانمارک مقایسه کردند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد که ۴۹۲ نفر از بین ۴۵ هزار و ۷۶۰ فرد مبتلا به عفونت باکتریایی خون، دچار سرطان روده بزرگ شدند. محققان به این نتیجه رسیدند که عفونت باکتریایی خون، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. به عنوان مثال افرادی که به عفونت "کلستریدیوم سپتیکوم" مبتلا بودند، ۴۲ برابر بیشتر از بقیه افراد در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار گرفتند.

در این مطالعه، ۲۰.۸ درصد از افرادی که عفونت کلستریدیوم سپتیکوم داشتند، دچار سرطان روده بزرگ شدند، در حالی که تنها ۰.۵ درصد از افراد گروه کنترل که به عفونت خون مبتلا نبودند، دچار این بیماری شدند. به گفته محققان با وجود اینکه ارتباط مستقیمی بین عفونت باکتریایی خون و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ وجود دارد، اما رابطه علت و معلولی بین این دومورد کاملاً واضح و روشن نیست.

پژوهشگران هنوز از این موضوع مطمئن نیستند که آیا این نوع باکتری به طور مستقیم باعث بروز سرطان روده بزرگ می‌شود یا عفونت خون در این باکتری، عامل بروز سرطان است.

کد خبر 421613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.