به گزارش ایمنا، محمدحسین بوچانی تشکیل کمیته تحقیق و توسعه (R&D) با کار ویژه بررسی تابآوری شهر تهران را از جمله نخستین اقدامات این مرکز برای مواجه با ویروس کرونا معرفی و اظهار کرد: رویکرد فعالیت این کمیته نخست پذیرش فراگیری ویروس در تهران و ایران و ضرورت تهیه پروتکلها و دستورالعملهای مدیریت شهری و محلهای و دوم بهرهمندی از تجربیات جهانی و تهیه پروتکلها است.
بوچانی، گزارشهای تهیه شده در این مرکز را در سه گروه تجربه نگاری، افکارسنجی و هوشمندسازی طبقه بندی کرد و دگرگونی برخی از روشها در مدیریت شهر همانند جمعآوری و دفن پسماند در دوران کرونا را محصول این مطالعات دانست.
وی یکی از دستاوردهای دوران کرونا برای شهرداری را گره خوردن مطالعات با اجرا معرفی کرد و گفت: برای اینکه شهرها در دوران اپیدمی دچار تشنج و در عین حال رخوت نشوند باید ۴ ویژگی ساختارهای هماهنگ، بسترهای هوشمند، فضای روشن و شفاف اجتماع شهری و برنامهریزی برای شرایط بحران را داشته باشد.
رئیس مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران بر ضرورت پایبندی شهرها به پژوهش تأکید کرد و افزود: هر ساختار اجرایی باید برای دو زمان عادی و بحران برنامهریزی جداگانه داشته باشد؛ کلان شهرهای دنیا با یک بحران مانند کرونا آزمایش شدند و شهرهایی که ضوابط و مقررات تابآوری را لحاظ کردهاند توانستهاند با آمادگی بیشتری در برابر کرونا مقاومت کنند.
به گفته وی تابآوری شهر بعد فراموش شده تهران در سالهای گذشته بوده که کرونا این تذکر جدی را به تمامی دولتهای ملی و محلی برای آماده سازی شهرها بر این اساس داده است.
بوچانی سرمایه اجتماعی را نیز به عنوان یکی دیگر از درس آموزههای کرونا در تهران معرفی کرد و گفت: شهرهایی که دارای این ویژگیاند با مشارکت و همکاری شهروندان روبرو میشوند همانطور که در تهران نواحی که سرمایه اجتماعی بالاتر دارند توانستهاند در برابر کرونا مقاومت بیشتر و با مدیریت شهری نیز همکاری مطلوبتری داشته باشند.
رئیس مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران دوچرخه را یکی از جذاب ترین مدهای حمل و نقل در دوران کرونا دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه تهران در این دوران نتوانست از این ظرفیت استفاده کند؛ کوتاه بودن طول سفرها و خلوت بودن شهر دو خصیصهای است که دوچرخه را شیوه پاسخگو جا به جایی میکند.
به گفته وی دوچرخه آینده حمل و نقل شهری را در سیطره خود قرار میدهد؛ مدی ارزان، شاداب ولی ناسازگار با توپوگرافی تهران است که با تغییر مدل دوچرخهها از دندهای به برقی میتواند نجات بخش شهرهایی مانند تهران باشد.
بوچانی از انتشار ۱۱۰ عنوان کتاب در سایت مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران همزمان با شروع کرونا خبر داد و گفت: ما معتقدیم پژوهشهای شهری صورت گرفته در شهرداری تهران حق به شهر شهروندان است از همین رو یک هزار و ۶۶۰ عنوان پروژه مطالعاتی به طور کامل در این سایت و سایت شفافیت بارگذاری شده است.
وی فقدان مدیریت شهری را پاشنه آشیل شهر و شهرداری در دوران بحران دانست و افزود: اگر مدیریت واحد شهری در تهران محقق میشد قطعاً بهرهوری بالاتر میرفت در حالی که هم اکنون ضعف ساختاری به واسطه فعالیتهای مختلف و جزیرهای نهادها مانع از هم افزایی است و گاه مانع تراش نیز هست.
رئیس مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران در ادامه هوشمند سازی را از دیگر ضعفهای ساختاری شهر تهران عنوان و خاطرنشان کرد: هوشمند سازی شهر تهران که با هوشمندسازی شهرداری تهران فرق میکند از اولویتهای شهرداری تهران است و این مجموعه سعی کرده با ارسال دستورالعملهای شهر هوشمند به سایر دستگاهها بسترهای یکپارچه سازی شهر را فراهم کند.
منبع: تسنیم
نظر شما