۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
تب یونجه چیست و چه علایمی دارد؟

عضو انجمن متخصصان داخلی عفونی، ریوی گفت: بیماری تب یونجه عبارت‌ است‌ از یک‌ واکنش‌ حساسیتی به‌ مواد حساسیت‌زا موجود در هوا که‌ چشم‌ها، بینی‌، سینوس‌ها، گلو، و لوله‌های‌ برونشی موجود در ریه‌ها را گرفتار می‌کند و بیشتر در فصل بهار و تابستان رخ می‌دهد.

مهرداد صلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بیماری تب یونجه عبارت است از یک واکنش حساسیتی به مواد حساسیت‌زا موجود در هوا که چشم‌ها، بینی‌، سینوس‌ها، گلو، و لوله‌های برونشی موجود در ریه‌ها را گرفتار می‌کند، اظهار کرد: نام این بیماری گمراه‌کننده است‌، زیرا یونجه باعث واکنش حساسیتی نمی‌شود، این بیماری بیشتر در فصل گرده افشانی گیاهان تشدید می‌شود و با پایان آن فروکش می‌کند، این بیماری گاهی با یک تب تخفیف نیز همراه است.

وی با توضیح اینکه شایع‌ترین علامت در این بیماری عطسه‌های مکرر است که برای مدت طولانی ادامه پیدا می‌کند، ادامه داد: علائم دیگر این بیماری گرفتگی بینی همراه با خارج شدن ترشحات بی‌رنگ و شفاف‌، خارش در سقف دهان‌، خارش‌، آمدن اشک از چشمان، گاهی خس‌خس سینه و سوزش گلو نیز است.

عضو انجمن متخصصان داخلی عفونی، ریوی و ویروس‌شناسی خاطرنشان کرد: تب یونجه قبل از پنج سالگی عارض نمی‌شود، اما بعد از آن می‌تواند در هر سنی شروع شود و یا پایان یابد، وراثت در ایجاد این بیماری نقش دارد، تب یونجه شبیه تنگی نفس و آسم است جز اینکه در تب یونجه واکنش حساسیتی بجای سینه در پوشش مخاط داخل بینی و پلک‌ها رخ می‌دهد.

وی درباره علت‌های بروز بیماری گفت: تب یونجه بیشتر در بهار و تابستان شیوع دارد و معمولاً ناشی از واکنش در برابر گرده گل‌ها، گیاهان و درختان است و بیشتر مبتلایان به تب یونجه به انواع مختلف گرده گل حساسیت دارند، گرده گیاهان علفی و گل‌ها، چمن و درختان‌، قارچ‌ها، دود سیگار و قلیان و سایر آلاینده‌های هوا، گرد و غبار، حیوانات خانگی و گرد و خاک، سابقه خانوادگی حساسیت از عوامل افزایش‌دهنده حساسیت در تب یونجه است.

صلاحی اضافه کرد: بهتر است افراد برای پیشگیری از تب یونجه در بهار و تابستان، پنجره‌ها و درها را تا حدامکان بسته نگه دارند، از دست زدن به اشیا که گرد و غبار گرفته‌اند مثل کتاب یا لباس آویزان شده در کمد و از نگهداری حیوانات خشک شده یا اسباب بازی‌های پر شده از الیاف مختلف در منزل خودداری کنند، هرگونه حیوان خانگی را بیرون از منزل نگه‌داری کنند، در هنگام قرار گرفتن در معرض مواد آلرژی‌زا مثلاً زمان تمیزکاری منزل از یک ماسک فیلتردار استفاده کنند.

وی با تاکید اینکه افراد مبتلا به تب یونجه از کارهایی مانند چمن زنی خودداری کنند، تصریح کرد: این افراد باید به طور مرتب پتو و ملحفه خود را بشویند و اگر فرد مبتلا یک کودک است، باید از تماس دست و چشم کودک جلوگیری شود، چرا که این کار وضعیت بیمار را بدتر خواهد کرد.

عضو انجمن متخصصان داخلی عفونی، ریوی و ویروس‌شناسی افزود: در فصل بهار و تابستان برای جلوگیری از ورود گرده گیاهان به چشم‌ها بهتر است، عینک آفتابی به چشم زد، در و پنجره‌ها را در اواسط صبح و اوایل شب زمانی که میزان گرده‌ها در بالاترین حد است بست و از رفتن به مکان‌هایی مانند پارک‌ها، مزارع و باغ‌ها بخصوص در اوایل شب که تعداد زیادی گرده بر روی زمین ریخته است، خودداری شود.

وی با اشاره به اینکه شست‌وشوی بینی با آب نمک یا استفاده مقدار کمی وازلین در داخل بینی شدت علائم را تا حدودی کاهش می‌دهد، گفت: افراد مبتلا به تب یونجه نباید غذاهایی که باعث واکنش آلرژیک در بدن آن‌ها می‌شود بخورند.

صلاحی در پاسخ به این سوال که چرا نام این بیماری تب یونجه است، اظهار کرد: چون برای اولین بار افراد در تماس با مزارع و یونجه نشانه‌های بیماری را بروز داده بودند، اسم تب یونجه روی این بیماری گذاشته شد.‌اما بعداً متوجه شدند در فصل بهار با گرده افشانی سایر گیاهان نیز بعضی افراد دچار این بیماری می‌شوند.

کد خبر 421414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.