تجارت داغ در صنعت "پرورش الاغ"

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: درآمد بالای تولید "عنبرنسا" نسبت به شیر الاغ موضوع جالبی است که دلیل آن تقاضای بالا برای آن در زمان شیوع کرونا بوده است.

احمدرضا اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص وضعیت پرورش الاغ در استان اصفهان اظهار کرد: در استان اصفهان تا کنون یک واحد پرورش الاغ برای گرفتن شیر آن در شهرستان نائین احداث و بهره برداری شده است.

وی افزود: این واحد پرورشی دارای ۵۰ رأس الاغ است که روزانه معادل هفت لیتر شیر الاغ تولید می‌کند این محصولات به طور مستقیم به بازار عرضه می‌شود، علاوه بر این محصول در این واحد پرورشی " عنبرنسا" نیز تولید و به بازار عرضه می‌شود.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: موضوع جالب درآمد بالای تولید "عنبرنسا" است که مبلغ درآمد آن بیشتر از درآمد تولید شیر الاغ است، که دلیل آن تقاضای بالا برای آن در زمان شیوع کرونا بوده است.

وی در پاسخ به اینکه چه برنامه‌ای برای توسعه پرورشگاه‌های الاغ در استان اصفهان وجود دارد، تصریح کرد: اگر واحد یا شخصی برای ایجاد پرورشگاه الاغ درخواست داشته باشد، مجوز داده می‌شود و صدور مجوز پرورش الاغ از لحاظ قانونی مانعی ندارد.

اسماعیلی اضافه کرد: اگر شخص یا واحدی نیز برای تبدیل و فرآوری شیر الاغ و تولید محصولاتی همچون پنیر یا ماست به جهاد کشاورزی درخواست بدهد مجوز صادر می‌شود و مجوز گرفتن برای این تولید این محصولات مانعی ندارد.

وی در خصوص تعداد الاغ لازم برای ایجاد واحدهای پرورشی جدید اظهار کرد: مشکل خاصی برای تولید مثل الاغ وجود ندارد و واحدهای پرورشی می‌توانند با استفاده از الاغ‌های نر تولید مثل را پیش ببرند و در استان نیز به اندازه کافی الاغ وجود دارد که شخص بتواند یک واحد پرورش الاغ و تولید و فرآوری شیر آن را ایجاد کند.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: این واحد پرورشی که در استان وجود دارد، الاغ‌های خود را از چهار محال و بختیاری خریداری کرده و به شهرستان نائین منتقل کرده است، البته که در خود استان اصفهان نیز الاغ به اندازه کافی وجود دارد.

وی یادآور شد: مشکلی که وجود دارد این است که نژاد الاغ‌های ایران شیرده نیست و از این حیوان بیشتر به منظور باربری و حمل بار استفاده شده است و برای اصلاح نژاد آنها باید نسبت به واردات اسپرم الاغ شیرده و جنین الاغ اصلاح شده، اقدام شود که قرار است به زودی این امر صورت بگیرد تا با استفاده از اصلاح نژاد مقدار شیردهی الاغ افزایش پیدا کند.

اسماعیلی ادامه داد: فعلاً الاغ جزو حیوان‌هایی نیست که در مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی در خصوص اصلاح نژاد آنها آزمایشی انجام شود، اما روی اسب آزمایشات اصلاح نژاد انجام شده است و خوشبختانه موفقیت آمیز نیز بوده است.

وی در خصوص کشورهای موفق در حوزه پرورش الاغ اظهار کرد: هم اکنون کشورهای اروپای شرقی از جمله مجارستان و لهستان و البته کشور فرانسه پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه پرورش الاغ داشته اند و اگر کسی مایل به تولید شیر الاغ باشد باید نسخه ژنتیکی اصلاح شده الاغ این کشورها را وارد کند.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان اصفهان جمعیت کلی اسب و الاغ استان را ۳۵ هزار رأس اعلام کرد و خاطر نشان کرد: این آمار دقیق نیست و نیازمند سرشماری مجدد می‌باشد.

وی در خصوص شرایط مکانی پرورشگاه الاغ تصریح کرد: موقعیت مکانی این پرورشگاه‌ها تفاوتی با واحدهای پرورش گاو و گوسفند ندارد و به مانند این واحدها باید بالای دو کیلومتر از شهر و بالای ۳۰۰ متر از روستا فاصله داشته باشد.

اسماعیلی با بیان اینکه بازار فروش شیر الاغ محدود به عطاری‌ها است، گفت: شیر الاغ فقط در عطاری‌ها مصرف دارد و اگر بخواهد به طور مصرفی تولید شود، باید تبدیل به پنیر الاغ شود و سپس صادر شود.

به گزارش ایمنا، به ادعای برخی متخصصان طب سنتی شیر الاغ خواص درمانی متعددی دارد که درمان آسم و مبارزه با سرفه، درمان سیاه سرفه، درمان تنگی نفس از جمله آنهاست.

کد خبر 421319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.