آقاپور: ۸۰ درصد شرکت های بورس زیانده خواهند بود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در ایران به دلیل عدم اتصال به بورس جهانی، ۸۰ درصد شرکت‌هایی که در بورس و فرا بورس هستند در شش ماه اول امسال، زیان ده خواهند بود و تنها ۲۰ در صد از این شرکت‌ها مانند پتروشیمی‌ها می‌توانند در بورس تراز مثبت داشته باشند.

معصومه آقاپور در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در مورد استقبال بی سابقه مردم از بورس اظهار کرد: بهترین راهکار برای کسانی که می‌خواهند معاملات پر ریسک انجام دهند، هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه و بورس است؛ دولت هم باید راه‌های متفاوتی را برای ورود به معاملات پر ریسک در نظر گرفته و متمرکز به یک نقطه نشود؛ زیرا هجوم مردم به بورس باعث نابودی آن خواهد شد. در کمیسیون اقتصادی نیز پیشنهاد شد دولت تلورانس تغییر قیمت را کنترل کند.

وی افزود: بورس کشورهای توسعه یافته با یکدیگر هماهنگ هستند، به صورتی که قیمت سهام شرک‌های مختلف به دلیل تعدد شعب در کشورهای دیگر به صورت جهانی تعیین می‌شود، اما متأسفانه در ایران بورس انحصاری بوده و به همین دلیل به بازار جهانی متصل نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط فعلی ایران، خطر شکستن حباب قیمت وجود دارد؛ زیرا بورس در کشور ما عکس اقدامات بازارهای بورس جهانی رفتار می‌کند و به همین دلیل در شرایط رکورد اقتصادی، تولیدکنندگان نیز قربانی این رکود می‌شوند. در بازارهای جهانی با کاهش سود و زیان شرکت‌ها، قیمت سهام تغییر می‌کند اما در ایران به دلیل عدم اتصال به بورس جهانی، ۸۰ درصد شرکت‌هایی که در بورس و فرا بورس هستند در شش ماه اول امسال، زیان ده خواهند بود و تنها ۲۰ در صد از این شرکت‌ها مانند پتروشیمی‌ها می‌توانند در بورس تراز مثبت داشته باشند.

آقاپور تاکید کرد: از مردم ایران در خواست دارم با احتیاط کامل وارد بازار بورس شوند و سهام شرکت‌های مختلف را خریداری کنند تا اگر در بخشی ضرر کردند در بخش دیگر سود کنند. هیچگاه برای سرمایه گذاری در بورس به سرمایه‌های ثابت زندگی خود دست نزنید و تنها ۲۰ سرمایه در گردش خود را وارد بازار کنید تا اگر در بورس شکست خوردید امنیت زندگی‌تان به خطر نیفتد.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی کشور حجم نقدینگی تا ماه پیش حدود ۲,۳۰۰ هزار میلیارد تومان بوده و به هر سمتی که حرکت کند مانند یک بهمن بزرگ عمل خواهد کرد. لازم است که حتماً در این زمینه با احتیاط رفتار شود.

کد خبر 421296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.