عسکری‌زاده: دوری شورا از منافع جناحی باعث توسعه شهر می‌شود

"اصل شوراها یکی از اصول مترقی و روشن قانون اساسی است که منبعث از آیات نورانی قرآن و احادیث پیامبر اعظم(ص) سرچشمه‌های زلال آموزه‌های دینی ماست که به یمن استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی جامه عمل پوشیده و امروزه هزاران نفر در کسوت مقدس این سمت اجتماعی در میهن عزیز اسلامی به انجام امور مردم مشغول اند

به گزارش ایمنا، شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان نماد مردم سالاری دینی و حلقه واسط میان مردم و حاکمیت، برگرفته از آیات و روایات و در اصول قانون اساسی تجلی یافته است.

واسپاری امور مردم به خود مردم در جهت تشخیص و تدبیر نیازمندی‌های هر محله، روستا، شهر، بخش، شهرستان، استان و سطوح ملی از دستاوردهای این نهاد مردمی و مدنی است که توفیق خدمات صادقانه و بی منت را به جامعه شورایی عطا نموده است.

لذا ضروری است شوراهای اسلامی با تمسک به قانون و استفاده از تمام ظرفیت‌ها و با همراهی و همدلی خود را وقف خدمت به مردم نموده و قدردان اعتماد عمومی مردم باشند. به واقع این روز را می‌بایست فرصتی مغتم برای ارزیابی عملکرد ادوار شوراها دانست.

لازم است هریک از اعضا علاوه بر ارزیابی خود، برآیند کار گروهی را سنجیده و با ارتقا نقاط مثبت برای کاهش آسیب‌ها برنامه ریزی نمایند. شوراها از بدو تأسیس تاکنون دچار فراز و نشیب‌های بسیاری بوده‌اند و قطعاً عوامل متعدد بر نحوه عملکرد یک شورای محلی تأثیرگذار است ولیکن باید اذعان داشت بخش عمده‌ای از توان این نهاد تصمیم گیر و نظارتی از درون آن نشأت می‌گیرد.

تجربه پنج دوره شوراهای اسلامی در شهرها و روستاها نشان می‌دهد در آن هنگام که کلیه اعضا در پاسخ به اعتماد مردم، بدون هرگونه تک روی و لحاظ منافع فردی و جناحی، با برنامه ریزی صحیح و با پشتوانه کارشناسی تصمیمی قانونی را به موقع اتخاذ و بر اجرای آن نظارت می‌کنند، نتایج حاصله به صورت ملموس در رشد و توسعه آن منطقه آشکار می‌شود.

یکی از دغدغه‌هایی که در سطح کشور داریم و باید به ان توجه کنیم این است که شورای شهر باید از شورای شهرداری فراتر باشد و تعاملات بین بخشی با سایر حوزه‌های شهری می‌تواند کمک بزرگی به بالندگی کشور کند. بدون تردید پرهیز از روزمرگی در اجرای امور شهری باید با نگاه کلان‌تر به مسائل حوزه شهری همراه باشد.

در راستای تحقق توسعه شهری نیز باید مثلثی با نقش آفرینی حاکمیت و سازمان‌های مسئول، شورای شهر و شهرداری تشکیل شود تا نگاه برنامه‌ای به شهر محقق شود.

در این سه سالی که از عمر شورای شهر بندرعباس می‌گذرد تاکنون کارهای خوبی انجام شده اما هنوز حق مطلب درباره شهر بندرعباس و مردم این شهر ادا نشده است.

امیدواریم این اتفاق رخ دهد؛ اعتقاد همه ما بر این است که اگر بخواهیم افق و چشم انداز واقعی را برای شهر بندرعباس ترسیم کنیم باید به انجام برنامه هدفمند و نتیجه گرا توجه کرد و باید به شاخص‌ها و مولفه‌هایی که مدنظر ما است محقق شود.

شاخص‌ها و مؤلفه‌های یک شهر مناسب می‌تواند بهره‌مندی از معابر و شریان‌های ایاب و ذهاب ایمن، بدون ترافیک و زیبا، داشتن سیستم حمل و نقل مدرن، لازم و رضایت بخش برای مردم، بهره‌مندی از بوستان‌های مناسب، فضاهای مناسب برای زندگی شهری، دارا بودن اماکن فرهنگی و تاریخی باشد که موجب جذب گردشگر شود و نداشتن معضلات و آسیب‌های اجتماعی ازجمله این مولفه‌ها است.

امیدوارم با تکیه بر خرد جمعی و تقویت روحیه کار جمعی، بتوان بر مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه و همچنین آسیب‌های بیماری کرونا که گریبان گیر دولت و ملت شده است فائق آمد و برای تحقق شعار سال ۹۹ "جهش تولید" گام مؤثر برداریم."

یادداشت از: مجید عسکری‌زاده، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس

کد خبر 421237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.