۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
از رنجی که می‌بریم!

مدتی است که کشور ایران نیز همچون بسیاری از نقاط جهان درگیر شیوع بیماری کرونا است فارغ از مشکلات عدیده‌ای که این بیماری در شهرهای مختلف برجای گذاشته است کسب و کارهای بسیاری از افراد را نیز کساد کرده تا جایی که برای بسیاری از صنوف بحران کاری به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وجود مشکلات در بعضی از مشاغل آنچنان لطمه‌ای ایجاد کرد که برای جبران آن نیاز به همت و تدبیر مسئولان است. رانندگان تاکسی از جمله اقشاری هستند که از گزند شیوع این ویروس در امان نماندند و کسادی بازار معضلاتی را برای آنها به وجود آورده است گواه این ادعا نیز افزایش تعداد تاکسی‌های چشم انتظار مسافر در ایستگاه‌ها است که در شهر بسیار به چشم می‌آیند.

رانندگان امروز به واسطه کاهش میزان درآمد ناشی از نبود مسافر بیش از گذشته نیازمند حمایت بوده چراکه با توجه به گذشت چندین ماه از شیوع بیماری کرونا و اعلام لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی از سوی دولت، از سخت بودن تامین معیشت خود گلایه‌مندند و خواهان مساعدت دولت هستند.

کاهش مسافر موجب کاهش درآمد رانندگان تاکسی شد

فرشاد عباسی یکی از رانندگان تاکسی در شهر کرمانشاه در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: از زمانی که ویروس کرونا به کشور آمده واقعاً کسب و کار ما کساد شده، باید ساعت‌ها منتظر مسافر بمانیم تازه بعد از این همه معطلی مجبور هستیم براساس مصوبه دولت با دو یا نهایتاً سه مسافر حرکت کنیم که این موضوع هم متأسفانه معضل درآمدی برای ما رانندگان به وجود آورده است.

وی ادامه می‌دهد: برخی رانندگان برای پرداخت اقساط خودرو خود و حتی اجاره خانه‌هایشان با مشکل روبرو هستند زیرا  البته از اسفند سال گذشته با تعطیلی مدارس و تغییر روال کاری ادارات تعداد مسافران بسیار کاهش داشته است.

کاهش ۶۰ درصدی درآمد رانندگان تاکسی

حامد مرادی یکی دیگر از رانندگان تاکسی می‌گوید: امروز خیابان‌ها را ببینید خلوتی در آن طوری است که ساعت‌ها باید انتظار یک مسافر را بکشیم با این که تعداد راننده‌ها هم به یک سوم رسیده است اما چاره‌ای نداریم برای گذراندن زندگی باید ساعت‌ها انتظار برای مسافر را تحمل کنیم چون زن و بچه‌هایمان در انتظار هستند که با دست پر به خانه برویم.

مرادی تاکید می‌کند: رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی با توجه به شرایط موجود نیازمند حمایت بیشتر هستند تا مشکلات معیشتی آنها رفع شود.

کرایه‌ها بسیار کم است

علی اصغر محمدی که سال‌هاست در یکی از تاکسی‌های تلفنی شهر فعالیت می‌کند می‌گوید: این روزها بسیاری به دلیل مسائل اقتصادی به مسافر کشی روی آورده‌اند و البته همه آنها به دلایل مختلف تاکسی زرد رنگ ندارند.

وی می‌گوید: امروز بسیاری در تاکسی تلفنی‌ها فعالیت می‌کنند حال اگر قرار باشد کرایه افزایش پیدا نکند، اما سوخت گران شود، مسافر کاهش یابد، ۲۰ درصد هم به مالک تاکسی تلفنی‌ها داده شود دیگر چیزی برای خودمان نمی‌ماند؛ ما امروز نیاز به حمایت مسئولان داریم.

سعید خالدی یکی دیگر از رانندگان تاکسی کرمانشاه ضمن درخواست از نهادهای مسئول در راستای حمایت از رانندگان تاکسی می‌گوید: درآمدها بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته و زندگی رانندگان تاکسی دچار بحران شده است.

وی ادامه می‌دهد: اکثر رانندگان تاکسی مستأجر هستند و اگر حمایت خانواده‌ها نباشد افراد برای پرداخت اجاره مسکن و امرار معاش با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند.

خالدی عنوان می‌کند: خیابان‌ها به دلیل نگرانی مردم از شیوع ویروس کرونا بسیار کم تردد شده و در نتیجه تعداد مسافران تاکسی هم به شدت کم شده است، پرداخت بیمه، اجازه مسکن و اقساط خودرو از مشکلاتی است که با شیوع ویروس کرونا، رانندگان تاکسی با آن دست به گریبان هستند.

وی می‌گوید: اقدامات ضدعفونی کردن خودرو در مقابل مسافران انجام می‌شود، اما باز هم تأثیری در افزایش تعداد مسافران تاکسی ندارد.

کرایه تاکسی‌ها افزایش می‌یابد؟

سجاد سلیمانی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی کرمانشاه در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: شیوع بیماری کرونا موجب کاهش فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی شهری شده، به طوری که از مجموع ناوگان تاکسیرانی شهر کرمانشاه تنها ۴۰ درصد و ناوگان اتوبوسرانی ۱۰ درصد آن فعال بوده که همین شمار تاکسی و اتوبوس نیز به دلیل کمبود مسافر فعالیت آنها توجیه لازم را نداشته و تنها با هدف تأمین نیاز شهروندان در زمینه حمل و نقل درون شهری فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی کرمانشاه با بیان اینکه با شیوع بیماری کرونا بیشترین آسیب از لحاظ معیشتی متوجه خانواده بزرگ ناوگان حمل ونقل عمومی درون شهری شده است، اظهار می‌کند: طی نامه‌ای به نایب رئیس مجلس خواستار اعطای بیمه بیکاری ناشی از شیوع ویروس کرونا به رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری کرمانشاه شده‌ایم.

وی تاکید می‌کند: در راستای حمایت از قشر زحمتکش خانواده بزرگ تاکسیرانی و اتوبوسرانی و به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا، این سازمان، محلول ضد عفونی کننده تهیه و بین رانندگان ناوگان حمل ونقل عمومی درون شهری توزیع کرده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی کرمانشاه درباره افزایش کرایه تاکسی‌ها با توجه به شیوع ویروس کرونا اظهار می‌کند: در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تعداد مسافران تاکسی‌ها کاهش یافته است و تاکسیرانان درخواست‌هایی نسبت به افزایش کرایه تاکسی دارند.

وی می‌گوید: شیوع ویروس کرونا باعث شده که هزینه‌های تمام شده روزانه تاکسیرانان برای خرید محلول‌های ضدعفونی، ماسک و دستکش افزایش یابد و با توجه به کاهش تعداد مسافران و ادامه‌دار بودن این موضوع نیاز است که تجدیدنظری در میزان کرایه تاکسی‌ها شود.

سلیمانی تصریح می‌کند: افزایش کرایه تاکسی و اتوبوس هر ساله با پیشنهاد سازمان و مصوبه شورای اسلامی شهر و تاییدیه فرمانداری اجرایی می‌شود که در سال ۹۸ در نیمه اول خرداد ماه نرخ کرایه‌ها با افزایش میانگین ۲۷ درصد اجرایی شد.

وی خاطرنشان می‌کند: امسال نیز طبق روال هرسال منتظر دریافت نرخ نامه و تصویب آن توسط شورای اسلامی شهر و شهرداری هستیم که به محض دریافت اجرایی می‌شود.

کد خبر 421074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.