آسیب شناسی نظام شورایی بر اساس آموزه‌های قرآنی

اولین رئیس دبیرخانه شورای عالی استانها گفت: اگر زیرساخت آرای اعضای شوراها بر علم و تعهد انسانی استوار نباشد و از روی خصلت‌های پست انسانی برخیزد نه تنها مفید نیست بلکه به تباهی می‌انجامد.

عباس نصر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به دو نمونه از آسیب شناسی شوراها در قرآن کریم، اظهار کرد: مورد اول ذکر شده در قرآن، تشکیل شورای عالی آب برای مدیریت مشکل آب در میان بنی اسرائیل است که در قرآن تاکید می‌شود این موضوع بدون دخالت حضرت موسی و از طریق استصوابی بودن انتخابات انجام شده است؛ هارون از طرف حضرت موسی (ع) فقط به عنوان ناظر و بدون تحکم شرعی این شورا را زیر نظر داشت و صاحب رأی نیز نبود.

وی از شورایی که در صحرا برای کشتن یوسف توسط برادران وی تشکیل شد نیز نام برد و افزود: برادران یوسف از روی حسادت نظر می‌دهند و نتیجه شورا به چاه انداختن یوسف است که هشداری برای همه شوراهای جهان می‌شود تا مبادا دچار انحراف شوند و رأی آنها خصلتی باشد.

اولین رئیس دبیرخانه شورای عالی استان‌ها با اشاره به نگاه شورایی قرآن کریم در مدیریت راهبردی جامعه بشری، افزود: خداوند در قرآن خطاب به پیامبر (ص) با تأیید حسن خلق آن حضرت که موجب جمع شدن مردم گرد ایشان شده، دستور می‌دهد با دیگران مشورت کرده و سپس تصمیم‌گیری کند.

وی اضافه کرد: پیامبر (ص) علاوه بر ارتباط عاطفی باید پیوند عقلانی نیز با مردم بر قرار کرده و تصمیم جمعی و نظرخواهی را مورد توجه قرار دهد؛ در مرحله اجرا که مشکل‌ترین مرحله مدیریتی است نیز با توکل و به طور قاطع نظرات اخذ شده را اجرا کند.

نصر خاطرنشان کرد: قرآن برای امور بین بخشی و ارتباط مردم با مردم نیز تکیه بر تفکر شورایی دارد و افراد مقید به نماز، زکات و احکام الهی را به حل و فصل کردن امور خود از طریق نظام شورایی امر کرده و تلویحاً عبادت، اقتصاد و دموکراسی شورایی را به یکدیگر گره زده است.

وی ادامه داد: جامعه اسلامی جامعه‌ای است که روی یک منحنی دو سویه حرکت می‌کند که از یک سو رهبر جامعه حتی اگر پیامبر باشد نیز با جامعه مشورت کرده، آرا آنها را در نظر می‌گیرد و تصمیم‌گیری می‌کند و از سوی دیگر افراد جامعه با هم هر امری داشته باشند با گفتگو و مشورت حل و فصل می‌نمایند.

اولین رئیس دبیرخانه شورای عالی استان‌ها گفت: قرآن در گرفتن کودکان از شیر نیز والدین را امر به مشورت می‌کند زیرا رأی خودشان به تنهایی کافی نیست که این موضوع اوج توجه به تربیت فرزندان را می‌رساند.

وی با تاکید بر اینکه از نظر قرآن، عملکرد شورایی در هر سه محور حاکمیتی، عمومی و تربیتی واجب است، اضافه کرد: اگر زیرساخت آرای اعضای شوراها بر علم و تعهد انسانی استوار نباشد و از روی خصلت‌های پست انسانی برخیزد نه تنها مفید نیست بلکه به تباهی می‌انجامد.

نصر با بیان اینکه قرآن دستیابی به مفهوم واقعی دموکراسی دینی را منوط به شکل‌گیری شورای قوی، متخصص و متعهد دانسته، ادامه داد: باید تلاش کنیم تا به آرمان قرآنی یعنی به بالاترین سطح شورایی چه در سیاست‌های کلان و چه امور اجرایی و حتی شخصی برسیم.

کد خبر 421048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.