بانگ نام خلیج فارس از فراز ایوان عالی‌قاپو

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: اختتامیه هفته فرهنگی اصفهان با هدف ایجاد ارتباط بین روز ملی خلیج فارس و قلب ایران‌شهر یعنی اصفهان روز نهم اردیبهشت‌ماه از ساعت ۲۰:۴۵ در فرهنگسرای مجازی برگزار خواهد شد.

علیرضا روحانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا درباره برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان در سال جاری اظهار کرد: با توجه به شرایطی که در پی شیوع ویروس کرونا بر کشور حاکم شد، پیش از نوروز بخشی به عنوان "فرهنگسرای مجازی" در سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان ایجاد کردیم. برای برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان نیز با توجه به شرایط ویژه کشور و ممنوعیت تجمعات، تمرکز کارها بر توسعه برنامه‌های مجازی بود.

وی ادامه داد: بدین ترتیب برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان از سوم تا نهم اردیبهشت‌ماه متأثر از شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار شد. در سال‌های گذشته تمام برنامه‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در همه بخش‌ها رویداد محور و با مشارکت مستقیم مردم برگزار می‌شد.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان با اشاره به کارکرد فرهنگسرای مجازی در هفته فرهنگی اصفهان، توضیح داد: امسال ۱۵ عنوان برنامه عرصه محور، با حدود ۵۰ اجرا در مناطق ۱۵ گانه و بیش از ۵۰ عنوان برنامه در حوزه فضای مجازی با بیش از ۱۰۰ اجرا برگزار شد که غالباً در سایت و یا صفحه اینستاگرام فرهنگسرای مجازی اصفهان بوده است.

روحانی درباره دیگر ویژه برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان گفت: برخی دیگر از برنامه‌ها، اعلام فراخوان و یا آغاز بکار آن‌ها در هفته فرهنگی اتفاق افتاد، اما این برنامه‌ها در ماه مبارک رمضان و حتی بعد از آن نیز ادامه خواهد داشت. به عنوان مثال "آوای خواجو" یک برنامه استعدادیابی در زمینه آواز است که فراخوان آن در هفته فرهنگی منتشر شد، اما این رویداد تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد. این برنامه در سه مرحله مقدماتی، نیمه نهایی و فینال برگزار خواهد شد.

از عالی‌قاپو تا خلیج‌فارس

وی با اشاره به ویژه برنامه اختتامیه هفته فرهنگی اصفهان، اظهار کرد: با توجه به همزمان شدن روز پایانی هفته اصفهان (نهم اردیبهشت‌) با شب روز ملی خلیج‌فارس (دهم اردیبهشت‌)، امسال ویژه برنامه‌ای برای این روز با نام "مروارید فیروزه‌ای" تدارک دیده شد. حدود ۳۹۸ سال پیش یعنی در سال ۱۶۲۲ میلادی در کاخ عالی‌قاپو اصفهان فرمان بیرون راندن پرتغالی‌ها از جزایر ایرانی در خلیج‌فارس توسط شاه عباس به دست امیرقلی خان داده شد. در واقع با همین استناد تاریخی، دهم اردیبهشت به عنوان روز ملی خلیج‌فارس نام‌گذاری شد.

روحانی افزود: این واقعیت تاریخی در این سال‌ها مغفول مانده بود. به همین دلیل امسال تصمیم گرفتیم رابطه بین قلب ایران یعنی اصفهان را با روح خلیج‌فارس که برای ما ایرانیان در سرتاسر جهان یک موضوع جدی است و هرگز هم اجازه نخواهیم داد عنوانی غیر از خلیج‌فارس در این پهنه آبی نام‌گذاری شود، برقرار کنیم. این ارتباط در قالب یک برنامه زنده که از فرهنگسرای مجازی اصفهان پخش می‌شود، شکل داده شد.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان درباره جزئیات برنامه "مروارید فیروزه‌ای" گفت: در این برنامه به روایتی تاریخی از فرمان شاه عباس جهت بیرون راندن پرتغالی‌ها و حرکت امیرقلی خان به بندرعباس امروزی و رفتن او به جزیره هرمز و قشم برای اجرای فرمان شاه، پرداخته می‌شود. همچنین از هنرمند سرزمینمان "روزبه نعمت الهی" نیز دعوت شده تا قطعاتی را با محتوای مرتبط با این روز اجرا کند.

وی اهداف این برنامه را "برقراری ارتباط بین اصفهان و روز ملی خلیج‌فارس" عنوان کرد و توضیح داد: این برنامه از ساعت ۲۰:۴۵ روز نهم اردیبهشت‌ماه و در ایوان عالی‌قاپو برگزار می‌شود و سعی شده تا زمان برنامه به دلیل پخش زنده مجازی تا حد امکان کاهش یابد. این برنامه در واقع «بانگ نام خلیج تا ابد فارس از فراز کاخ عالی‌قاپو» خواهد بود.

تجربه موفق تولید محتوای مجازی

روحانی با اشاره به استقبال مردم از اجرای برنامه‌های مجازی در حوزه فرهنگ، تاکید کرد: کرونا علی‌رغم بدی‌هایی که داشت تلنگرهایی نیز زد و فرصت‌های جدیدی را پیش روی ما قرارداد. برای سال‌ها مسئله بهره از فضای مجازی موردنظر بسیاری از مسئولان، سیاست گذاران، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان خصوصاً در حوزه فرهنگ بود. شیوع ویروس کرونا اجباری برای پرداختن به تولید محتوای مجازی ایجاد کرد. خوشبختانه در این ایام با تمام سختی‌هایی که برای تولید برنامه در ایام نوروز و پس از آن به دلیل تاکید بر خانه نشینی وجود داشت، تقریباً خوب عمل شد.

وی با بیان این نکته که "نمی‌توان به طور قطع گفت که در این حوزه ۱۰۰ درصد موفق بودیم، زیرا تا نقطه ایده‌آل فاصله بسیاری وجود دارد؛ اما با این حال تجربه موفقی بود و بازخوردهای بسیار خوبی دریافت شد." تصریح کرد: هر چه به پیش می‌رویم، روند جذب مخاطب و مشارکت مردم و اصحاب فرهنگ در تولید محتوا بیشتر می‌شود. همین نکته دلگرمی ویژه‌ای به ما می‌دهد. امیدوارم بتوانیم این روند را ادامه بدهیم و نقیصه‌ای که سال‌ها در حوزه تولید محتوای مجازی با آن مواجه بودیم را به این واسطه پر کنیم.

کد خبر 421045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.