آیا درمان کرونا با سلول‌های بنیادی امکانپذیر است؟

پزشکان و محققان معتقد هستند که سلول‌های بنیادی می‌تواند به درمان بیماری کووید-۱۹ کمک کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سلول‌های بنیادی از چندین دهه گذشته تا کنون، برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده شده است؛ سلول‌های بنیادی مادر همه سلول‌ها است و توانایی تبدیل به همه سلول‌های بدن را نیز دارد. این نوع سلول‌ها دارای توانایی خودنوسازی (Self Renewing) بوده و در بازسازی و ترمیم بافت‌های مختلف بدن موثر است. پزشکان تاکنون توانسته‌اند با استفاده از سلول‌های بنیادی بیماری‌هایی مانند ضایعات نخاعی، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، پارکینسون، آلزایمر، ترمیم ساییدگی زانو و دیستروفی عضلانی را درمان کنند.

با توجه به شیوع گسترده ویروس جدید کرونا، محققان و پزشکان امیدوار هستند بتوانند با استفاده از سلول‌های بنیادی به درمان بیماری کووید -۱۹ کمک کنند. گروهی از محققان استرالیایی شرکت "مسوبلست لیمیتد" (Mesoblast Limited) به منظور بررسی عملکرد سلول‌های بنیادی آزمایش جدیدی انجام دادند. آن‌ها از روش سلول درمانی "رایونسیل" (Ryoncil) که مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا است، بهره‌مند شدند؛ در این شیوه از تزریق داخل وریدی استفاده می‌شود.

شرکت مسوبلست اعلام کرد زمانی که مبتلایان به سندروم حاد اختلال دستگاه تنفسی (ARDS) ناشی از ویروس کووید -۱۹ که از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می‌کردند، داروی سلول بنیادی را دریافت کردند، احتمال زنده ماندن آن‌ها حدود ۸۳ درصد افزایش یافت. یک کلینیک درمانی در نیویورک این روش درمانی را روی ۱۲ بیمار با شرایط تنفسی حاد آزمایش کرد؛ ۱۰ نفر از این تعداد توانستند بدون استفاده از دستگاه ونتیلاتور نفس بکشند.

به گفته محققان نتایج پروژه درمان بیماری کرونا با سلول‌های بنیادی، نشان داد پارامترهای بیماری این افراد چهار ساعت پس از دریافت سلول‌های بنیادی بهبود پیدا کرد. به نظر می‌رسد آزمایش‌های بیشتری در این زمینه لازم است تا مشخص شود آیا بهبود این افراد به دلیل دریافت سلول‌های بنیادی بوده است؟ قطعاً یک آزمایش بالینی کنترل‌شده و تصادفی می‌تواند بهترین روش برای رسیدن به نتیجه قطعی باشد.

کد خبر 421013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.