لایحه افزایش ۳ برابری خسارت عمدی به درختان شهر در انتظار تصویب شورا

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه لایحه‌ای به شورای شهر ارسال کرده‌ایم که در صورت تصویب جریمه وارد کردن خسارت عمدی به درختان شهر تا سه برابر افزایش یابد، گفت: ایراد خسارت به درختان یک جرم محسوب شده و افرادی که به درختان خسارت می‌زنند تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

فروغ مرتضایی‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: چنان‌چه فردی به صورت عمدی خسارت یا آسیبی را به درخت وارد کند، مشمول ماده هفت قانون حفظ و گسترش فضای سبز شده و خسارت باید برای فرد خاطی در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه حفظ درختان در تمام کشورهای دنیا به ویژه در شهر اصفهان از اهمیت زیادی برخوردار است، افزود: ماده هفت قانون حفظ و گسترش فضای سبز علاوه بر اینکه برای جبران خسارت وارده پیگرد لازم را انجام می‌دهد، شهروند خاطی نیز باید خسارات وارد شده به شهر را پرداخت کند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: بر اساس ماده هفت قانون حفظ و گسترش فضای سبز، هر شهروندی به درختان شهر آسیب بزند علاوه بر پرداخت خسارت باید عوارض آن را بپردازد و حتی چنانچه تعداد درختان آسیب دیده زیاد باشد، مجازات کیفری نیز خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اگر شهروندی در داخل منزل خود درختی را قطع کرد، خسارت آن را باید به شهرداری بپردازد، تاکید کرد: درختان تأمین کننده اکسیژن و ایجاد فضای با نشاط در شهر است، بنابراین با مراقبت هر چه بیشتر باید هوای درختان شهر را داشته باشیم.

مرتضایی‌نژاد با اشاره به تشکیل کمیسیون حفظ و گسترش در سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان، ادامه داد: در این کمیسیون نماینده شورای شهر، نماینده شهردار و نماینده سازمان پارک‌ها حضور دارند و محاسبه میزان خسارت طبق فرمول مصوب انجام و به فرد خاطی ابلاغ می‌شود تا جبران خسارت کند.

وی تاکید کرد: در ناژوان نیروهای نظارتی مراقب درختان هستند، اما در صورت ایراد خسارت پیمانکاران مربوطه جریمه خواهد شد و باید خسارات مربوطه را بپردازند؛ البته سخت‌گیری‌های سازمان پارک‌ها باعث شده حوادثی همچون آتش سوزی درختان یا ایراد آسیب به آنها در ناژوان به حداقل برسد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: بخشی از عرصه طبیعی ناژوان در اختیار شهروندان قرار دارد، اما باید اقدامات لازم در بخش فرهنگی و افزایش فرهنگ‌سازی انجام شود تا کمتر شاهد بروز حادثه برای میراث سبز شهر باشیم.

کد خبر 420872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.