انتظار هنرمندان از مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان چیست؟

انتظارات و مطالبات اهالی فرهنگ و هنر برخی در گذشته برآورده شده، برخی هنوز وجود دارد و تعدادی بسته به شرایط کنونی به وجود آمده است به همین دلیل پاسخ یک سوال مشترک را از اهالی فرهنگ و هنر اصفهان جویا شدیم: انتظار شما از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان که به تازگی منصوب شده، چیست؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از انقلاب و با ادغام دو وزارت فرهنگ و هنر و وزارت اطلاعات و گردشگری، وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد. این وزارتخانه برای دستیابی به اهدافی چون محدود کردن دسترسی رسانه‌ای به هرگونه محتوای غیراسلامی و جلوگیری از تبلیغات فرهنگ بیگانه، ارتقای فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوا، استقلال فرهنگی، رواج فرهنگ و هنر اسلامی، آگاهی جهانیان نسبت به اهداف انقلاب و جمهوری اسلامی و تحکیم وحدت میان مسلمین تاسیس شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر مسئولیت‌های فرهنگی به عنوان سیاستگذار اصلی در حوزه هنری نیز شناخته می‌شود. دستگاهی که مسئولیت صدور مجوزهای هنری و خط دهی به سیاست‌های کلی این حوزه مهم را روی دوش خود احساس می‌کند. از ابتدای شکل گیری این وزارتخانه همواره نقدهایی به سیاست‌های آن در حوزه هنر وارد بوده و هنرمندان بسیاری به نحوه اداره وزارت فرهنگ و ارشاد در زمینه‌های هنری اعتراض داشته‌اند.

مدیریت فرهنگ و ارشاد در استان اصفهان که به عنوان پایتخت تمدن ایران اسلامی شناخته می‌شود، یکی از چالش برانگیزترین شغل‌ها بوده است. اصفهانی‌ها با دارا بودن مکاتب هنری و فرهنگی مختلف همچنین به عنوان مبدع اصلی هنر ایرانی اسلامی توقعات مختلفی از مدیریت فرهنگی شهر دارند. توانایی این مدیریت باید در حدی باشد که بتواند مطالبات بحق هنرمند و مخاطب را پاسخ داده و با پایبند بودن به اصول مکتب هنری اصفهان، بار دیگر این شهر را در پیمایش راه قله هنر ایران زمین کمک کند.

در هفته‌های گذشته، سید سعید سرابی جایگزین محمدعلی انصاری در منصب مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان شد. تغییر مدیریت در یک دستگاه تصمیم گیر و تصمیم ساز همواره به عنوان یک فرصت برای تغییرات تازه و حرکت روبه جلو است. اگر چه گاهی این فرصت از دست رفته و چه بسا گاهی این تغییرات به نفع جامعه هدف نبوده و باعث پسرفت نیز شده است. با توجه به نحوه مدیریت و تصمیم گیری در حوزه فرهنگ و هنر اصفهان طی چند سال اخیر، می‌توان امیدوار بود که تغییرات جدید در نهایت به نفع شهر و استان تمام شود. اکنون نیز در بین اهالی فرهنگ و هنر انتظاراتی از سید سعید سرابی، مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد استان اصفهان برای رفع برخی کاستی‌ها و پاسخگویی مطالبات وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

اصفهان باید برای خود سطحی بین المللی در حوزه فرهنگ و هنر قائل شود

مشکلات ناشران را بشنوید

مهدی صاحب فصول، یک ناشر کتاب در استان اصفهان درباره انتظارات خود از مدیرکل جدید به خبرنگار ایمنا گفت: مسائل حوزه کتاب چند سالی است که مغفول مانده، انتظار ما از مدیر جدید برپایی جلسات برای اهالی فرهنگ و هنر و شنیدن حرف هنرمندان جامعه همچنین برنامه ریزی برای مسائل فرهنگی هنری شهر است. انتظار داریم ایشان به کتابفروشی‌ها سرکشی و مشکلات ناشران را بشنوند، چراکه تاکنون هیچ وقت ملاقاتی با مدیرکل فرهنگ‌ و ارشاد نداشته ایم.

وی تصریح کرد: در رابطه با ساماندهی نشر هیچ گونه فعالیتی انجام نمی‌شود فقط زمان برگزاری نمایشگاه مدیران ملزم به انجام فعالیت‌هایی هستند که اگر اجباری در کار نبود از زیر برپایی نمایشگاه هم در می رفتند. نمایشگاه گذشته با سختی برگزار شد، چراکه ذوق و شوق و علاقه برای کارهای فرهنگی وجود نداشت.

اجرای تئاترهای سخیف را متوقف کنید

همچنین امیر شیخ جبلی، کارگردان تئاتر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا گفت: حوزه فرهنگ و هنر چالش های بسیاری را در زمینه های مختلف به لحاظ تنش‌های حاصل از حوادث و اتفاقات اجتماعی در شش ماهه دوم سال ۱۳۹۸ پشت سر گذاشت. در این بین بیشترین لطمه بر ساختار تئاتر وارد آمد و با ورود کرونا تن نحیف و ضعیف تئاتر ضربه فنی شدیدی شد تا آنجا که حاصل فعالیت‌های بسیاری از کارگردانان یا در مراحل پایانی تمرین یا در حین اجرا به تعطیلی منجر شد. توقف اجراهای عمومی بر معیشت هنرمندان به عنوان یکی از ضعیف ترین اقشار جامعه تاثیر گذاشته که اگر چاره ای برای مشکلات این حوزه اندیشیده نشود آثار زخم آن تبعات سهمگینی در آینده بر بدنه فرهنگی خواهد گذاشت.

وی درباره تغییر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اصفهان، خاطرنشان کرد: امیدواریم که این تغییر در این برهه خاص بتواند روحیه امید به آینده را افزایش دهد. همچنین با اتخاذ تدابیری کوتاه مدت و بلند مدت از سوی مدیران کلان فرهنگی و با پیگیری های مدیر کل محترم استان اصفهان به عنوان نماینده اصلی جامعه هنرمندان، جامه عمل به خود بگیرد.

شیخ جبلی با اشاره به مشکلات تئاتر اصفهان در چند سال اخیر، تصریح کرد: در چند سال اخیر تئاتر استان با موجی از تولیدات سخیف و سطحی روبرو شده که امید می رود برای این مسئله نیز به خاطر تبعات فرهنگی آن پیشگیری و درمان در نظر گرفته شود. از دیگر نیازهای تئاتر می‌توان به توسعه فضاهای اجرایی تئاتر به لحاظ کمی و کیفی در جهت گسترش تولیدات حرفه ای اشاره کرد.

این کارگردان افزود: حمایت از اختیارات حداکثری  شورای نظارت و کارشناسان این حوزه در جهت اعمال محدودیت های بیشتر در زمینه پیشگیری از اجرای آثار سخیف در سطح شهر و همچنین حمایت بیشتر از هنرمندان حرفه ای برای حضور در جشنواره های منطقه‌ای و ملی از دیگر انتظارات ما از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

شیخ جبلی خاطرنشان کرد: توجه و حمایت بیشتر  از محققین، طرح های پژوهشی و مکتوبات در حوزه تئاتر به عنوان ابزاری هدفمند در جریان سازی‌های اصیل جامعه می‌تواند پیش بینی روشن تری برای آینده این هنر متعالی داشته باشد.

سیاست‌های کلی باید تدوین شود

سعید قربانی، آهنگساز و موسیقیدان تغییر مدیریت را تاثیرگذار ندانست و با انتقاد از سیاست‌های کلی حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی به خبرنگار ایمنا گفت: هیچ گونه کمک، اقدام و حمایتی به حوزه موسیقی صورت نگرفته و تنها برای مجوز گرفتن مسیرمان به ارشاد می‌خورد. همیشه برای اجازه گرفتن و نوبت گرفتن به سراغ ارشاد می‌رویم و اینکه از من کاری بخواهند یا امکاناتی را در اختیار نوازنده ها قرار دهند به تغییر مدیرکل ارتباطی ندارد بلکه به سیاست کلی ارشاد برمی‌گردد.

کمک به فروش و تبلیغات گالری‌ها

ریحانه امین الساداتی، ‌مدیر گالری سایان هم درباره انتظارات خود از مدیریت جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان اظهار کرد: انتظار ما از مدیرکل جدید حمایت از گالری‌های خصوصی، چه در زمینه فروش آثار و چه در خصوص تبلیغات نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌شود، است. در بحث تبلیغات ارشاد می‌تواند با شهرداری رایزنی و تبلیغات شهری و تابلوهای شهری را به گالری ها اختصاص دهند. برای فروش آثار هنری هم اداره فرهنگ و ارشاد می تواند بین خریداران و گالری ها پلی برقرار کند.

به اقتصاد هنر اهمیت دهید

مجید صدیقی، نویسنده و کارگردان سینما در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به ارتباطات هنرمندان و مدیر کل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی اصفهان تاکید کرد: در حوزه‌های هنرهای تجسمی، تئاتر و سینما ارتباط هنرمندان با مدیرکل ارشاد مستقیم نیست و با یک حلقه واسط یا رابط به عنوان معاون هنری در ارتباط هستند.

وی درباره انتظارات خود از اداره ارشاد افزود: با توجه به اینکه مدیر جدید سابقه مدیریت در شهر اصفهان در حوزه فرهنگ را ندارد لازم است با مدیران مرتبط با هنرمندان ارتباط موثر بگیرد و برایند صحبت های هنرمندان که به این مدیریت ها و معاونت ها منتقل می‌شود را دریافت، تحلیل و رصد کند مطمئنا مطالبات هنرمندان از خلال این تحلیل و دریافت و رصد منتقل خواهد شد.

این کارگردان سینما با بیان اینکه قبل از هر دیدار و جلسه ای اگر چشم اندازی برای مدیرکل بوجود بیاید آن جلسات به هرشکلی مفید خواهد بود، تصریح کرد: باتوجه به شرایط شیوع کرونا وضعیت اقتصاد و معاش هنرمندان دستخوش نابسامانی شده و به شدت تحت تاثیر تعطیلی ها و بهم ریختگی‌های برنامه های هنری قرار گرفته است. هنرمندان نیز با مشکلات جدی مواجه شدند همچنین شیوع بیماری کرونا مزید بر علت شده و اقتصاد هنر در حوزه سینما و تئاتر را دچار اختلال کرده است. در این شرایط انتظار ما بهبود وضعیت معیشتی و توجه به اقتصاد هنر است.

صدیقی با اشاره به اینکه عمر مدیریت در ارشاد کوتاه است، خاطرنشان کرد: جدی ترین مطالبه بحث رونق اقتصادی هنر و شکل گرفتن یک چرخه اقتصادی معقول و مستمر برای فعالیت های هنری است. امیدوارم در این راستا آقای مدیرکل و مراجع تصمیم گیرنده تمهیداتی اتخاذ کنند.

به گزارش ایمنا، با توجه به صحبت های هنرمندان توجه به معاش و اقتصاد هنرمندان، تبلیغات و حمایت از آثار هنری، تغییر سیاست‌های کلی فرهنگ و هنر، متوقف کردن تئاترهایی که فاخر نیست و شنیدن مشکلات ناشران از دغدغه های هنرمندان در حوزه‌های مختلف است. همچنین مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان خود عنوان کرده بود که باید به دنبال برنامه جامعی در بخش توسعه فیزیکی زیرساخت‌های هنری باشیم. با این حال طبق مطالبه هنرمندان و فعالان حوزه فرهنگ انتظار می رود تمرکز اصلی بر روی تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر و تقویت مشارکت‌ها در حوزه زیرساخت های فرهنگی و هنری باشد.

کد خبر 420655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.