فراخوان  گردآوری فرهنگ مردم اصفهان در "خاطرات بهارانه"

مسئول موزه عصارخانه شاهی از فراخوان فصل اول گردآوری فرهنگ مردم اصفهان در بهار و ماه مبارک رمضان در برنامه "خاطرات بهارانه" خبر داد.

به گزارش ایمنا، مریم قانونی درباره ویژه‌برنامه‌های موزه عصارخانه شاهی در هفته فرهنگی اصفهان و ماه مبارک رمضان گفت: عصارخانه شاهی به عنوان مرکز مطالعات فرهنگ عامه از مدتی پیش به‌دنبال گردآوری فرهنگ عامه مردم اصفهان بود که در هفته فرهنگی اصفهان و ماه مبارک رمضان فرصت خوبی برای این اقدام شد.

وی افزود: فصل نخست این طرح با عنوان "خاطرات بهارانه" درباره رسوم نوروز، آداب فصل بهار و مناسک ماه رمضان از روز شنبه ششم اردیبهشت آغاز می‌شود که علاقه‌مندان برای ارسال آثار خود تا ۳۱ خردادماه مهلت دارند. علاقه‌مندان می توانند خاطره خود را در قالب متن، صوت یا فیلم به شماره  ۰۹۳۷۰۶۴۰۷۸۷ ارسال کنند.

وی درباره رسوم مردم اصفهان در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: برخی آداب صرفاً به صورت خانوادگی و یا بر اساس برخی باورها شکل گرفته که از آن جمله می توان به آداب به پیشواز ماه رمضان رفتن، خوراکی‌های افطار، برخی مناجات‌هایی که در سحر خوانده می‌شده، رسوم روز میلاد امام حسن(ع) در محلات مختلف اصفهان و دعوت از روزه‌ اولی‌ها اشاره کرد.

قانونی درباره شرایط آثار ارسالی بیان کرد: محوریت خاطرات ارسالی باید بخشی از آداب و رسوم ویژه هر محله یا خانواده و خاطره ارسالی متعلق به خود شخص یا یکی از نزدیکان او باشد. همچنین ابتدای متن، صوت یا فیلم، صاحب خاطره و نقل‌کننده آن معرفی و در بیان خاطره مکان و زمان وقوع آن ذکر شود که مدت زمان آثار نیز محدودیتی ندارد و به کامل‌ترین رسوم ارسال شده هدایایی به رسم یادبود اهدا می‌شود.

مسئول عصارخانه شاهی درباره سایر برنامه‌های این مرکز تصریح کرد: فاز نخست گردآوری "تاریخ شفاهی بازار اصفهان" در سال‌های ۹۵ و ۹۶ انجام شده و قرار است کلیپی ۲۰ دقیقه‌ای از این مصاحبه‌ها، روند گردآوری آنها و معرفی این پروژه در هفته جاری در دو قسمت در فرهنگسرای مجازی سازمان منتشر ‌شود.

وی درباره برنامه "سحوری‌خوانی" نیز گفت: پژوهشی در گذشته در عصارخانه شاهی انجام و کتابی با عنوان "سحوری سپاهان" چاپ شد که در همین راستا پادکست‌هایی که شامل ترکیبی از معرفی و مقدمه‌ای بر مناجات‌خوانی و سحرخوانی در ایران و اصفهان و ۲۰ مناجات و تحلیل آنها است آماده شده که ساعت ۱۸ روزهای ماه مبارک رمضان در کانال سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، وب‌سایت و صفحه فرهنگسرای مجازی بارگذاری می‌شود.  

قانونی اضافه کرد: این مناجات‌ها شامل مناجات‌های سحر و افطار، مناجات پیشواز ماه رمضان، مولودی امام حسن(ع)، مناجات‌های شب‌های قدر و وصف و منقبت امام علی(ع) و مناجات وداع ماه رمضان است. برخی از این مناجات‌ها متعلق به افرادی است که از دنیا رفته‌اند و یا دیگر مناجات‌خوانی نمی‌کنند که این آثار به همراه تحلیل آنها منتشر خواهد شد.

گفتنی است؛ هفته فرهنگی اصفهان از سوم اردیبهشت امسال با تدارک ۹۵ عنوان برنامه به صورت مجازی آغاز شده و تا نهم اردیبهشت ماه ادامه دارد که علاقه مندان برای استفاده از برنامه‌های سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری در هفته فرهنگی اصفهان می‌توانند به صفحه و وب‌سایت فرهنگسرای مجازی این سازمان به نشانی vcci.ir و صفحه instagram.com/isfahanfarhang مراجعه کنند.

کد خبر 420548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.