۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
کرونا هم یک سفیدپوست نژادپرست است!

کووید-۱۹ چالش‌های مالی و سلامت زیادی را برای مردم در سراسر جهان به وجود آورده است که در این میان، غیر سفیدپوستان به نظر دچار مشکلات بیشتری شده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ماجرای رنگین پوستی از آغاز پیدایش بشر همراه با او بوده است و گاها سرنوشت‌هایی تلخ را برای انسان‌ها رقم زده است. در قاره آمریکا این حکایت بیشتر از تمام نقاط دنیا خود را به نمایش گذاشته است و از تاریخ شکل‌گیری آن تا به امروز با زندگی مردم عجین شده است.

سرخپوستان مالکان اصلی این قاره بودند که پس از تحمل سال‌ها آزار و اذیت‌های فراوان از سوی سفیدپوستان موسوم به "نژاد برتر" محل ظهور خود را به اجبار ترک و به سایر نقاط جهان مهاجرت کردند. پس از آن سیاه پوستان به آمریکا آورده شدند تا به عنوان برده به سفیدپوستان آمریکایی خدمت کنند. حتی با روی کار آمدن رئیس جمهوری از جنس همین نژاد، وضعیت غیر سفیدپوستان نیز تغییر قابل توجهی نکرد.

جریان نژادپرستی این روزها خود را در انتشار ویروس کرونا نیز به نمایش گذاشته است؛ آمار ارائه شده از نرخ ابتلا به کووید-۱۹ در آمریکا نشان می‌دهد که مردم از نژادهای رنگی نسبت به سفیدپوست‌ها به مراتب بیشتر تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته‌اند. به عنوان مثال، سیاه‌پوستان کلمبیا بیش از ۴۵ درصد از جمعیت کشور را در بر گرفته‌اند و حدود ۳۰ درصد از آنان به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند؛ در لوئیزیانا، از ایالت‌های جنوبی آمریکا نیز مردم سیاه‌پوست حدود ۳۲ درصد از جمعیت ایالت را تشکیل داده‌اند که آمار حاکی است بیش از ۷۰ درصد از مرگ‌های ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در این ایالت در میان سیاه‌پوستان اتفاق افتاده است. واشنگتن پست نیز گزارش داده است که اگرچه تنها ۱۴ درصد از جمعیت واشنگتن را سیاه‌پوستان تشکیل داده‌اند با این حال، بیش از ۴۰ درصد مرگ‌های ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ در این نژاد رخ داده است.

سیاه‌پوستان ساکن در بسیاری از کشورهای دنیا، به خصوص در آمریکا در محله‌هایی با کمترین امکانات بهداشتی و در بدترین شرایط ممکن زندگی می‌کنند. این افراد اغلب دارای شغل‌هایی با بیشترین زحمت و کمترین درآمد هستند که امکان انجام دورکاری برای آن‌ها در زمان شیوع ویروس کرونا وجود ندارد. فقر، بیماری، نبود امکانات بهداشتی و رفاهی، تبیعض دولت آمریکا در مراقبت از بیماران در مراکز درمانی، نداشتن توان مالی برای تامین دارو و زندگی در زاغه‌های پرجمعیتی که از سیستم‌های آب و فاضلاب مناسب برخوردار نیست، از جمله مواردی است که منجر به سرعت گرفتن مرگ‌های ناشی از ابتلا به کووید-۱۹در بین این افراد شده است.

البته پیش از این نیز آمار گسترش بیماری در جوامع رنگین پوست آمریکایی به مراتب بیشتر از سفیدپوستان این قاره بوده است که شاید مهم‌ترین دلیل آن وجود ارتباط مستقیم بین فقر و میزان ابتلا به بیماری بوده است. آمار نشان داده است که در این قاره همیشه تعداد ابتلا به ویروس آنفولانزا در جوامع کم‌درآمد دو برابر بیش از سایر جوامع بوده است و این در حالی است که همیشه تعداد کودکان بستری شده در بیمارستان‌ها در میان رنگین‌پوستان به مراتب بیشتر از کودکان بیمار سفیدپوست بوده است. مرض سل نیز در ایالات متحده آمریکا گریبانگیر بسیاری از ساکنان محله‌های فقیر نشین را که اغلب رنگین پوست هستند شده است؛ بدیهی است این اتفاق ربطی به تراکم جمعیتی در این مناطق ندارد.

شرایط غیرسفیدپوستان در مواجهه با شیوع ویروس کرونا بسیار نگران‌کننده است؛ نبود امکانات بهداشتی و رفاهی برای انجام فعالیت‌های جسمی و نداشتن دسترسی کافی به غذای سالم باعث گسترش بیماری‌هایی نظیر دیابت، چاقی مفرط، فشار خون، بیماری‌های قلبی، آسم و در نتیجه ضعف دستگاه ایمنی در بیم مردم این جوامع شده است. از سوی دیگر وجود اضطراب همیشگی به خاطر تبعیض‌های دولتی و مورد تحقیر قرار گرفتن دائمی باعث شده است این افراد از سیستم‌های ایمنی بسیار ضعیفی برخوردار باشند و هنگام ابتلا به یک بیماری کمترین مقاومت را از خود نشان دهند. وجود تمام این بیماری‌ها و ناتوانی‌های جسمی از یک سو و تراکم جمعیتی در محل زندگی غیر سفیدپوستان از سوی دیگر زندگی این افراد را در دوران گسترش ویروس کرونا با تهدید جدی مواجه کرده است.

اکنون و در این شرایط زمان آن رسیده است که دولت‌ها نگرش نژادپرستانه خود را کنار بگذارند و برای مقابله با ویروس کرونا تمام مردم از نژادهای مختلف را با دیدی یکسان تحت مراقبت قرار دهند. مقامات بلندپایه باید حس برابری را در بین مردم ترویج دهند که برای این کار لازم است امکانات درمانی و تست‌های تشخیصی بیشتری برای مناطق فقیرنشین تامین شود. بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیز باید به طور برابر پذیرای مردم از همه نژادها باشند و امکانات درمانی خود را بدون هیچ تبعیضی در اختیار تمام افراد قرار دهند. مهار ویروس کرونا در سفیدپوستان، بدون توجه به وضع رنگین‌پوستان دردی از جوامع را درمان نمی‌کند چرا که کنترل کووید-۱۹ در بین یک نژاد و افزایش شیوع آن در بین نژاد دیگر به معنای پایان آن نیست، بلکه گسترش بیشتر و سریع‌تر کووید-۱۹ را به دنبال خواهد داشت.

گزارش از: زهرا عباسپور، خبرنگار ایمنا

کد خبر 420540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.