حربه دولت ‌ها علیه کرونا

آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور و آخرین وضعیت مهم‌ترین گزینه‌های ریاست مجلس یازدهم از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز شنبه _۶ اردیبهشت‌ماه_ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تردد به استان‌های پر خطر متوقف شود» به بررسی آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور پرداخت و نوشت: با وجود روند نزولی آمار رسمی کرونا در یک هفته گذشته‌، اما در روزهای اخیر آمار اپیدمی ویروس کووید-۱۹ و تعداد مبتلایان در نمودار کشوری روند افزایشی داشته است و بسیاری از مسئولان از دولت به‌دلیل شروع زودهنگام کسب‌وکارها و عادی نشان دادن شرایط کشور، انتقاد کرده‌اند. در تهران از ۳۰ فروردین و در شهرستان‌ها از ۲۳ فروردین فعالیت فروشگاه‌ها و ادارات آغاز شده است. بسیاری بر این باورند که در روزهای آینده، با توجه به لغو برخی محدودیت‌ها برای مهار کرونا از جمله به برخی مشاغل اجازه ازسرگیری کارشان را داده و پارک‌ها هم باز شده‌اند، ایران شرایط سختی را در مواجهه با موج دوم و سوم کرونا پیدا خواهد کرد. در این راستا حسن روحانی در گفت‌ و گو با سعید نمکی، وزیر بهداشت تاکید کرد بازگشایی و فعالیت اماکن مذهبی و مساجد با رعایت کامل دستورالعمل و اصول بهداشتی از دغدغه‌های مهم دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا بوده و باید در این راستا تلاش مضاعفی انجام شود. از سوی دیگر با وجود آغاز فعالیت کسب و کارها و واحدهای صنفی به شرط ثبت نام در سامانه وزارت بهداشت، تاکنون ۸۰‌ درصد از واحدهای صنفی ثبت ‌نام کرده‌اند که رقم آن بیش از دومیلیون و ۶۰۰‌ هزار واحد صنفی است. طبق اعلام کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت نیز، «از روز پنجشنبه (۴ اردیبهشت) تا جمعه (۵ اردیبهشت) ۱١۶۸مورد بیمار جدید شناسایی شده و ۹۳ نفر نیز جان باخته‌اند. به این ترتیب شمار کل مبتلایان به کرونا در ایران به ۸۸‌ هزار و ۱۹۴ و فوت‌شدگان به ۵۵۷۴ نفر رسید. ۶۶‌ هزار و ۵۹۶ نفر نیز بهبود یافته‌اند. ۳۱۲۱ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۶۶‌ هزار و ۵۹۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.»

وی همچنین تاکید کرد: اگرچه در حال حاضر هیچ‌استانی در وضعیت قرمز این بیماری نیست، اما هشدارها باقی است، وضعیت به هیچ‌عنوان عادی نیست و فاصله‌گذاری اجتماعی حتما باید از سوی مردم رعایت شود.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چه کسی رییس‌می‌شود؟» به بررسی آخرین وضعیت مهم‌ترین گزینه‌های ریاست مجلس یازدهم پرداخت و نوشت: هنوز ۱۱ کرسی مجلس یازدهم صاحبی ندارد و تا ۲۱ شهریورماه که موعد برگزاری انتخابات مرحله دوم مجلس یازدهم باشد، این ۱۱ کرسی کماکان بی‌سرنشین خواهند ماند. اما شاید مهم‌تر از ۱۱ نفری که قرار است با آغاز به کار دور یازدهم مجلس، بر این ۱۱ کرسی بلاتکلیف تکیه بزنند، آن یک نفری باشد که ظرف روزها و هفته‌های آینده باید نظر ۲۸۹ نماینده دیگر را جلب کند تا خود، صاحب کرسی سبز و نسبتا بزرگ‌تری شود که راس هرم قدرت قوه مقننه و البته راس هرم ساختمان سبز «بهارستان» قرار دارد. سیاستمداری که ازقضا، درحالی می‌خواهد رییس مجلس یازدهم باشد که دست‌کم ۱۱ رقیب جدی مقابل خود می‌بیند. محمدباقر قالیباف، سیدمصطفی میرسلیم، علیرضا زاکانی، مرتضی آقاتهرانی، علی نیکزاد، سیدشمس‌الدین حسینی، فریدون عباسی، عبدالرضا مصری، حمیدرضا حاجی‌بابایی، الیاس نادران و مسعود پزشکیان، آن ۱۱ گزینه‌ای هستند که این روزها در محافل سیاسی-رسانه‌ای از آنها به عنوان گزینه‌های احتمالی ریاست مجلس آینده صحبت شده و البته ناگفته پیداست که هم می‌توان چندین و چند نفر را به‌راحتی از این فهرست ۱۱ نفره خط زد و هم، می‌توان دیگرانی را به‌جای برخی از این خط‌خوردگان، جایگزین کرد. 

روزنامه شرق، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «‌پشت پرده یک سیاست پولی» به بررسی ممنوعیت پرداخت سود به سپرده های بانکی پرداخت و نوشت:براساس آخرین خبر مهم بانکی، اعلام شد: «بر اساس قانون بودجه ۹۹، تمامی دستگاه‌های دولتی که از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند، مجاز به دریافت سود از حساب‌های بانکی نیستند». به این معنا ‌که: «بر اساس بند (ز) تبصره ۱۲ قانون بودجه ۹۹، دستگاه‌هایی که از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند به میزان اعتبار دریافتی از بودجه کل کشور مجاز به دریافت سود از حساب‌های بانکی (حساب جاری، پشتیبان و سپرده‌گذاری کوتاه ‌مدت و بلند مدت) مفتوح در بانک‌های دولتی و غیردولتی نیستند.» برخی کارشناسان می‌گویند این اقدام موجب می‌شود دستگاه‌های دولتی از سپرده‌گذاری بلند مدت منابع خود در بانک‌ها امتناع کرده و در امور محوله خود، این منابع را به کار گیرند. به گفته آنها، چنین اقدامی موجب شده بود که در طول سالیان گذشته، سوءاستفاده‌هایی از منابع دستگاه‌ها از سوی برخی مسئولان و کارمندان صورت بگیرد و در ازای خواب منابع در بانک‌ها، تسهیلات با بهره صفر یا کم‌بهره به آنها تعلق گیرد. از سویی برخی دیگر نیز اعلام می‌کنند احتمالا این خواسته بانک‌ها برای کاهش هزینه خود و بهره‌گیری از منابع ارزان دولتی در بانک‌هاست. خواسته‌ای که در مقابل تسهیلات تکلیفی دولت به بانک‌ها مطرح شده است. 

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حربه دولت‌ها علیه کرونا» نوشت: دنیا برای مهار عوارض اقتصادی کرونا چه کرده؟ ایران چه اقداماتی انجام داده است؟ مرور تجارب نشان می‌دهد کشورهای دنیا سعی کرده‌اند با ابزارهای اقتصادی هم از بهداشت عمومی محافظت کنند و هم از آسیب‌های اقتصادی شیوع ویروس کووید-۱۹ بکاهند. پادزهرهای اقتصادی کرونا در سرفصل‌های «کاهش نرخ بهره»، «خرید اوراق قرضه»، «حمایت از کسب‌وکارهای کوچک»، «پرداخت پول نقدی» و «معافیت مالیاتی» می‌گنجد. به ‌عنوان مثال اهدای یارانه نقدی در کشورها، ضریب موفقیت بیشتری را در اجرای قرنطینه خانگی به جا گذاشته است. در اغلب کشورها حمایت از کسب‌وکارهای کوچک با تاخیر در پرداخت مالیات، معافیت پرداخت اجاره‌بها و معوق کردن بازپرداخت وام‌های تجاری، اجرایی شده؛ سیاست‌هایی که در ایران هم کم‌وبیش اتخاذ شده است. کره‌جنوبی به‌عنوان نمونه‌ای که هم بیماری را در مدت زمان کمتری کنترل کرده و هم در حفظ عملکرد اقتصادی توفیق بیشتری داشته، هر پنج سیاست را دنبال کرده است. البته آمریکا هم هر ۵ سیاست را به اجرا درآورده، اما به نظر سیاست‌گذاران، این کشور فرصت طلایی را برای اقدامات مقتضی در ابتدای موج بیماری از دست داده است. «دنیای اقتصاد» در گزارشی با مرور اقدامات آمریکا، چین، روسیه، کره جنوبی و اتحادیه اروپا، مهم‌ترین سیاست‌های دنیا در مقابله با کرونا را با ایران مقایسه کرده است.

کد خبر 420482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.