۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
پلاسمابات چیست؟

شرکت مایکروسافت با راه‌اندازی یک چت‌بات (Chat Bot) به نام "پلاسمابات" قصد دارد اهدا کنندگان پلاسمای خون را شناسایی کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد پلاسمای خون بهبود یافتگان بیماری کووید-۱۹ می‌تواند به درمان افراد مبتلا به این بیماری کمک کند. زمانی که ویروس به بدن انسان وارد می‌شود، سیستم دفاعی برای مبارزه با آن، آنتی بادی تولید می‌کند، در صورتی که فرد بیمار بهبود پیدا کند، این آنتی بادی در خون او باقی می‌ماند. پلاسما درمانی، روش نوینی نیست و از قرن هفدهم توسط پزشکان استفاده شده است.

شرکت مایکروسافت در حال همکاری با چند شرکت تولیدات درمانی است تا با راه‌اندازی پلاسمابات زمینه‌ای فراهم کند تا افرادی که از بیماری کرونا بهبود یافته‌اند، بتوانند پلاسمای خون خود را اهدا کرده و به بیماران دیگر کمک کنند. طی چند روز آینده مایکروسافت قصد دارد از ابزاری به نام "پلاسمابات" (Plasmabot) رونمایی کند؛ این بات به کسانی که تمایل دارند پلاسمای خون خود را اهدا کنند، کمک می‌کند خود را برای بررسی توان اهدای پلاسما آزمایش کنند.

پلاسمابات که قرار است در بستر وب و شبکه‌های اجتماعی در دسترس افراد قرار بگیرد، سوال‌هایی را مطرح خواهد کرد و بر اساس پاسخ کاربران به آن‌ها، می‌تواند تشخیص دهد که شخص متقاضی امکان اهدای پلاسما دارد. این سوال‌ها درباره داروهای مصرفی، بیماری خاص و حساسیت‌های فرد متقاضی است. اگر فردی واجد شرایط اهدای پلاسمای خون باشد، اطلاعاتی درباره این روند دریافت خواهند کرد.

هدف این شرکت از توسعه ابزار جدید جذب هر چه سریع‌تر داوطلبان اهدای پلاسما است، زیرا شیوع بیماری کرونا در بعضی شهرهای دنیا به نقطه اوج خود رسیده است. به گفته مسئولان مایکروسافت دو روش برای استفاده از پلاسمای جمع آوری شده افراد وجود دارد؛ در روش اول می‌توان پلاسمای خون افراد بهبود یافته را مستقیما به مبتلایان کرونا تزریق کرد و در روش دوم می‌توان از آنتی‌بادی‌ها به منظور توسعه یک دارو بهره گرفت.

در صورتی که اجرای این پروژه‌ با موفقیت رو به رو شود، جان بسیاری از افراد در سراسر دنیا نجات خواهد یافت. 

کد خبر 420449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.