۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
اپلیکیشن شاد؛ اجبار یا اختیار

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه اجبار در استفاده از اپلیکیشن شاد مشکلات عدیده‌ای را برای دانش آموزان، خانواده‌ آن‌‎ها و معلمان ایجاد کرده، گفت: آموزش و پرورش توضیح دهد، هدف از هزینه گزاف برای راه اندازی این اپلیکیشن چه بوده است؟

به گزارش ایمنا، سیدحمایت میرزاده درباره اجبار استفاده معلمان و دانش آموزان از اپلیکیشن شاد، گفت: نخستین سئوال این است که آیا از ابتدای اسفندماه که مدارس تعطیل شد؛ آیا آموزش توسط معلمان و مدارس هم تعطیل شد یا این آموزش از طرق مختلف صورت می‌گرفت که جواب این سئوال قطعا مثبت بوده و باید پذیرفت که آموزش و تعلیم و تربیت به دانش آموزان طی دوره شیوع ویروس کرونا تعطیل نبوده است.

نماینده مردم گرمی مغان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید اجازه داد این روند تا پایان سال تحصیلی ادامه داشته باشد و دانش آموزان و معلمان از طریق فضای مجازی و همچنین کمک شبکه آموزش دروس عقب افتاده را جبران و دروس تدریس شده را یادآوری و تمرین کنند.

هزینه گزاف آموزش و پرورش برای اپلیکشن شاد چه نتیجه‌ای دارد؟

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی که تعامل بین معلم و دانش آموز حدود دو ماه است که در فضای مجازی شکل گرفته و امور آموزشی از این طریق پیش برده می‌شود، چه لزومی دارد با تحمیل هزینه‌ای گزاف اپلیکیشن یا شبکه شاد را راه اندازی و اجبار کرد.

میرزاده با یادآوری اینکه اگر این اپلیکیشن حالت اختیاری یا پایلوت داشت ایرادی به آن وارد نبود، تأکید کرد: اجبار نصب این اپلیکیشن مشکلات عدیده‌ای را برای خانواده‌‎ها، دانش آموزان و معلمان به وجود آورده است.

وی با برشمردن ایرادات نصب اجباری اپلیکیشن شاد، اضافه کرد: نخستین ایراد اینکه تلفن همراه برخی از معلمان پیشرفته و هوشمند نیست تا این برنامه را نصب کنند؛ ثانیاً شبکه اینترنت همه جای کشور را تحت پوشش ندارد؛ ثالثا همه دانش آموزان گوشی تلفن همراه ندارند و رابعاً برخی از خانواده‌ها نیز اعتقادی به تهیه گوشی برای فرزندان خردسال و نوجوان خود ندارند.

این نماینده مردم در مجلس اظهار کرد: حتی در برخی خانواده‌ها که پدری چندین دانش آموز در منزل دارد، فقط می‌تواند  اپلیکیشن شاد را برای یکی از فرزندان خود نصب کند لذا اجبار اپلیکیشن شاد مشکلات بسیاری را به دنبال داشته است.

نقض حریم خصوصی معلمان در اپلیکیشن شاد

میرزاده با  انتقاد از اینکه با نصب اجباری این اپلیکیشن به حریم خصوصی معلمان نیز تعرض شده است، گفت: گوشی تلفن همراه یک وسیله شخصی است و نباید فردی را اجبار به نصب یک برنامه روی تلفن همراه کرد. افزون بر این، چرا باید معلمان اطلاعات شخصی خودشان را در اپلیکیشن شاد وارد کنند. حتی برخی دانش آموزان و خانواده آن‌ها نیز نسبت به این موضوع معترض بودند.

وی تأکید کرد: آموزش و پرورش باید توضیح دهد کدام تحقیق و نظرسنجی ثابت می‌کند که چنین اپلیکیشنی برای دانش آموزان ضرورت دارد؛ البته اگر این اپلیکیشن اختیاری بود هیچ اشکالی نداشت ولی اجبار آن این همه مشکلات و مصائب را به وجود آورده است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر اینکه باید به معلمان اعتماد کرد و اختیار نحوه تعامل با دانش آموز را به او داد، گفت: مگر تا امروز آموزش و پرورش رأساً در کلاس‌ها حاضر می‌شد تا بر نحوه تدریس نظارت داشته باشد؛ بنابراین بهترین کار این است که هر چه سریع‌تر بخشنامه اجبار از اپلیکیشن شاد لغو و استفاده از آن اختیاری قلمداد داشت تا نارضایتی خانواده‌ها، دانش آموزان و معلمان کاهش یابد./

منبع: خانه ملت

کد خبر 420407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Darys IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    0 0
    من گوشیم هنگ میکنه وبایدفلشش کنم ولی باتوجه به اینکه نبایدبرنامه رروپاک کنم نمیتونم کاری کنم درس خوندن و...برام سخته لطفااین بخشنامه روتغییزبدین