ضرورت تصویب لایحه حمایت از مالکیت ادبی

معاون توسعه‌ مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اصلاح لایحه جامع حقوق مالکیت فکری پدیدآوردندگان آثار ادبی و هنری در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بعد از گذشت سه دوره از بررسی آن در ادوار مختلف، طبیعی است، اما باید هرچه زودتر تصویب شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، لادن حیدری با اشاره به پیش‌بینی اصلاح لایحه جامع حقوق مالکیت فکری پدیدآوردندگان آثار ادبی و هنری در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: با آغاز فعالیت یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، برای سومین‌بار لایحه طرح خواهد شد و بعد از گذشت این مدت، اصلاح این لایحه طبیعی به‌نظر می‌رسد.

وی با اشاره به ویژگی‌های لایجه جامع حقوق مالکیت فکری افزود: در جریان تدوین لایحه، حداقل‌ها از نظر توجه به مقررات بین‌المللی و تطبیق آن‌ها با منافع ملی دیده شده‌است. این موارد در کمیسیون‌های مربوطه نیز در معرض تغییر و اصلاح قرار گرفت.

معاون توسعه‌ مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصویب این لایحه را یک مطالبه مهم برشمرد و ادامه داد: اگر به وجود حداقل‌ها در این لایحه قائل باشیم و تاکید کنیم که نیازمند این حداقل‌ها هستیم، باید از نمایندگان مجلس برای تصویب این لایحه مطالبه‌گری کنیم.

حیدری با اشاره به موفقیت بیشتر ناشران در مقایسه با پدیدآورندگان در دادگاه‌های تخصصی فرهنگ و رسانه و نگاه لایحه به حقوق مولف، گفت: لایحه حمایت از مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط که به قانون حمایت از پدیدآورندگان و یا حق مولف، معروف است، صرفا به حمایت از پدیدآورنده اختصاص دارد؛ هرچند در برخی ابعاد برای ناشران نیز حق قائل شده‌ اما اصل موضوع لایحه حمایت از خالق اثر و پدیدآورنده است و مابقی باید مراقب این حقوق باشند.   

وی با تاکید بر توجه به مراقبت از حقوق پدیدآور خاطرنشان کرد: همه حلقه‌ها بعد از تولید اثر باید از حقوق مولف مراقبت و در کنار آن زندگی کنند، نه اینکه آن‌را نادیده بگیرند و فقط به حقوق خود فکر کنند.

معاون توسعه‌ مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که چگونه بی‌توجهی به حقوق پدیدآورندگان را می‌توان کاهش داد، عنوان کرد: درباره آگاهی‌بخشی برای توجه به حقوق‌ پدیدآور، یک نقش کلیدی از آن دولت است، ارکان مختلف دولت، اعم از نهادهای آموزش ابتدایی شامل مهدهای کودک، آموزش و پرورش دانشگاه‌ها و لایه‌های دیگر، اعم از مصرف‌کنندگان محصولت فرهنگی، صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که مخاطب هنرمندان هستند، باید وارد عمل شوند، به‌عبارت دیگر در گام نخست آموزش حقوق، همه دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی به رعایت حقوق پدیدآور احترام بگذارند

حیدری گفت: در ضمن به قانون خوب و جامع نیاز است تا پدیدآور از استیفای حقوق تضییع شده خود مطمئن باشد. توجه قوه‌قضائیه نیز ضروری است؛ بنابراین به یک زنجیره متصل به‌هم نیاز داریم. حضور همه ارکان از قوه مجریه، قضائیه و مقننه و البته خود پدیدآور با اهمیت است.

کد خبر 420370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.