ایجاد ۵۰ دریاچه جدید در بارندگی های اخیر/ هویار به پردیسان رفت

پدیدآمدن ۵۰ دریاچه جدید در کشور دربارندگی های اخیر، روزهای خوب دریاچه ارومیه، آخرین وضعیت یوزهای انتقالی به توران، هدایت سیل سیستان به تالاب هامون، واکنش چین به وجود بازارهای خیس در این کشور، دستگیری شکارچی در خوروبیابانک و انتقال هویار به پردیسان را در بسته خبری محیط زیست این هفته ایمنا می خوانید.

به گزارش ایمنا، فریبا رضایی مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان، اظهار کرد: اواخر فروردین ماه امسال یک قلاده خرس ماده در حدود اراضی روستای بلچه سور از توابع مریوان به دلیل نامشخصی تلف شده بود که دارای یک توله بود؛ این توله خرس دو ماهه (هویار) که در نیم کیلومتری مادرش توسط محیط بانان پیدا شد ابتدا حال مناسبی نداشت که در مدت چند روزه نگهداری در کردستان با تلاش همکاران، دامپزشکی استان و سرکشی انجمن های مردم نهاد دارای تجربه استان وضعیت جسمانی مساعدی پیدا کرد و بعد از اخذ تاییدیه سلامت از سوی دامپزشکی به تهران انتقال داده شد.

وی افزود: این توله خرسه دو ماهه به پارک طبیعت پردیسان تهران منتقل شده و تا سن ۲ الی سه سالگی در این محل نگهداری و در آتی در کمیته های مربوطه معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان در خصوص محل زندگی و زیستگاه این خرس تصمیم گیری خواهد شد.

تراز دریاچه ارومیه معادل بهار ۱۰ سال قبل شد

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی با بیان اینکه تراز دریاچه ارومیه به یک‌هزار و ۲۷۱ متر و ۷۳ سانتی‌متر رسیده، گفت: وضعیت دریاچه ارومیه طبق اعلام وزارت نیرو تقریبا معادل بهار ۱۰ سال قبل است.

فرهاد سرخوش با اشاره به اینکه افزایش تراز این دریاچه ادامه دارد، اظهار کرد: تراز نگین آبی آذربایجان در مقایسه با سال گذشته نیز ۳۲ سانتی‌متر افزایش را نشان می‌دهد.

وی با اعلام اینکه میزان آب دریاچه ارومیه به بیش از چهار میلیارد و ۷۱۰ میلیون مترمکعب رسیده، گفت: حجم آب نگین آبی آذربایجان نسبت به سال گذشته ۹۶۰ میلیون مترمکعب افزایش داد
 
سرخوش با اعلام اینکه طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه طی سال جاری و به تدریج به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: تراز دریاچه ارومیه در صورت بهره‌برداری از این طرح‌ها سالانه نزدیک به یک‌ متر افزایش می‌یابد.

جمع آوری ۲۰ واحد غیرمجاز تفکیک زباله در جنوب تهران

زهره عبادتی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری درتشریح این خبر گفت: در پی شناسایی تعداد ۲۰ مرکز غیر مجاز دپو و تفکیک زباله طی گشت و پایش ماموران یگان حفاظت شهرستان ری در بخش خاوران این شهرستان و شکایت این اداره علیه این مراکز در مراجع قضایی، روز گذشته با دستور قضایی این واحدها توسط محیط زیست و با همیاری بخشداری خاوران جمع آوری شدند.

دستگیری شکارچی همراه با گوشت شکار در خوروبیابانک

یک شکارچی همراه با گوشت شکار در شهرستان خورو بیابانک شناسایی و دستگیر شد. محیط بانان این اداره طی هماهنگی با دادستان شهرستان و با همکاری نیروی انتظامی پس اخذ حکم قضایی بازرسی از یک باب منزل در این شهرستان موفق شدند مقداری گوشت شکار و سر یک کل وحشی را کشف و ضبط کنند.
در این زمینه یک متخلف شکار و صید دستگیر به مراجع قضایی معرفی شد.
بنابر آخرین مصوبه شورای عالی محیط زیست ضرر و زیان شکار غیرمجاز یک راس کل وحشی ۲۵۰ میلیون ریال است.

فروش حیوانات وحشی در چین ممنوع است

گنگ شوانگ سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا که خواستار تعطیلی بازارهای خیس در جهان شده بود گفت: در چین بازار به اصطلاح خیس فروش حیوانات وحشی وجود ندارد و فروش حیوانات وحشی در این کشور ممنوع است.
وی افزود: آنچه در چین وجود دارد بازار فروش محصولات کشاورزی،  مرغ زنده و آبزی است که در آنها محصولاتی چون گوشت، ماهی، سبزیجات و آبزی فروخته می شود در معدودی از این بازارها مرغ زنده هم فروخته می شود.
او گفت: این نوع بازارها نه تنها در چین، در بسیاری از کشورهای آسیای جنوبی و کشورهای در حال توسعه وجود دارد و با زندگی مردم محل ارتباط نزدیک دارد در قوانین بین المللی هم هیچ محدودیتی درباره ایجاد چنین بازارهایی وجود ندارد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین افزود: چین به طور همه جانبه شکار، معامله، انتقال و خوردن حیوانات وحشی را ممنوع کرده است بازارهای فروش مرغ و آبزی، بازار معامله حیوانات وحشی نیست، فروش حیوانات وحشی در این بازارها در چین مغایر قانون است و افراد خاطی مجازات می شوند.

ایجاد ۵۰ دریاچه جدید در کشور پس از بارندگی‌های اخیر

قاسم تقی زاده خامسی معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: بارندگی‌های اسفند و به خصوص فروردین‌ماه حدود ۵۰ دریاچه جدید ایجاد کرده که تاکنون وجود نداشته است.

وی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: بارندگی های اسفند و به خصوص فروردین تالاب های کشور را بین ۳۰ تا ۷۹ درصد پر کرده است.
تقی زاده خامسی ادامه داد: سیلاب ها به ندرت مخرب هستند و اگر مداخله انسان در حریم و بستر رودخانه نباشد می تواند همیشه برای انسان و محیط زیست اثرات مثبت داشته باشد.

وی نوشت: سیل هفته گذشته شهداد به کویر لوت می رسد و بارندگی های سال گذشته دریاچه زیبایی را ساخته اند که فضای زیبایی در کویر خشک ایجاد کرده است.

سیل سیستان به تالاب بین‌المللی هامون هدایت شد

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان، از هدایت سیلاب‌های فصلی رودخانه هیرمند به تالاب بین‌المللی هامون با بکارگیری بیش از ٨٠ دستگاه ماشین آلات سبگ و سنگین خبر داد.

"محمد دلمرادی" با بیان اینکه بارندگی‌های چند روز گذشته در کشور افغانستان و حوضه آبریز هیرمند باعث افزایش آب ورودی و جاری شدن سیلاب در منطقه سیستان شده است، افزود: درحال حاضر تمامی تمهیدات لازم برای مهار و کنترل این سیلاب و هدایت آن به سمت دریاچه هامون با جدیت و کار شبانه‌روزی ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه بعد از سیلاب سال ۱۳۹۸ سیستان، سه میلیون مترمکعب لایروبی و ترمیم نقاط آسیب‌پذیر رودخانه‌ها و مسیل‌های جریان آب به سمت تالاب هامون و همچنین ایمن‌سازی و افزایش ارتفاع دایک‌های رودخانه سیستان انجام شد، افزود: دریافت بیش از ۳۰ تا ۳۵ درصدی سیلاب سال جاری نسبت به سال آبی گذشته باعث شده سیلاب بدون ایجاد خسارت به سکونتگاه‌ها و زمین‌های کشاورزی به تالاب بین‌المللی هامون هدایت و یا ذخیره‌سازی شود.

فراهم شدن سلامت و امنیت یوزهای انتقالی به پارک ملی توران

دامپزشک و کارشناس بیماری‌های حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: تمام اقدام‌ها برای تامین سلامت و امنیت یوزپلنگ‌های منتقل شده به پارک ملی توران استان سمنان فراهم شده است.

یاسمین حسنی افزود: یوزپلنگ ایرانی دارای روحیه حساس بوده و استرس می‌تواند در زادآوری این گونه ارزشمند تاثیر بگذارد و برهمین اساس تلاش شده تا جای ممکن استرس را در اطراف این جانور در معرض خطر انقراض کاهش داده شود.
وی ادامه داد: ایران، کوشکی و دلبر در شرایط ایمن و حفاظت شده پس از انتقال از پارک پردیسان به پارک ملی توران در حال زیست هستند و مشکلی وجود ندارد.
وی گفت: "ایران" اکنون سه ساله و بالغ شده و آماده زادآوری است و کوشکی و دلبر از سن زادآوری گذشته‌اند، اما کمک کننده به ایران در جذب یوزپلنگ نر در فصل جفت‌گیری است.

افعی رازی برای اولین بار در چهارمحال و بختیاری مشاهده شد

شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری افزود: نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد گونه ارزشمند افعی رازی پراکنش نسبتاً وسیعی در ایران دارد و جمعیت این گونه در منطقه زاگرس مرکزی از نظر ژنتیکی با جمعیت‌ شناخته شده قبلی تاحدودی متفاوت است.
وی در ادامه گفت: مطالعه فون خزندگان و دوزیستان منطقه حفاظت شده و پارک ملی تنگ صیاد و منطقه حفاظت شده شیدا با همکاری این محقق درحال انجام است.
افعی ها خزندگانی سمی هستند که در راس هرم غذایی اکوسیستم‌ها  قرار دارند و نقش بسیار مهمی در پایایی اکوسیستم ها و بویژه کنترل جمعیت جوندگان بازی می‌کنند.

جهان با خطری بدتر از کرونا روبروست

به نوشته یورونیوز، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه همزمان با روز جهانی زمین هشدار داد که جهان با «تهدیدی بزرگ‌تر از کرونا» روبروست و از دولت‌ها خواست تا آن دسته از راه حل‌های اقتصادی را که برای مقابله با کرونا برمی‌گزینند، برای «اضطراری شدیدتر» یعنی تغییرات آب و هوایی نیز در نظر بگیرند.
 در روزگار کرونایی حاضر به نظر می‌رسد آلودگی هوا و میزان دود در بسیاری از شهرهای جهان به دلیل زمین‌گیر شدن هواپیماها و کم شدن تردد وسایل نقلیه در جاده‌ها کاهش یافته است.
برآورد تأثیر بیماری همه‌گیر کووید۱۹ بر سطح آلودگی در جهان در حال حاضر امکان‌پذیر نیست اما امید است که بهبودی از این بحران، جهان را به سمت آینده‌ای سبزتر سوق دهد.
گوترش در پیام خود به همین مناسبت ابراز امیدواری کرد که دوران پساکرونا به یک «فرصت واقعی» برای انجام امور درست برای آینده تبدیل شود. او گفت: «تنوع زیستی در حال کاهش بوده و اختلال در آب و هوا در حال نزدیک شدن به نقطه بدون بازگشت است. ما باید قاطعانه عمل کنیم تا بتوانیم سیاره خود را هم در برابر ویروس و هم در برابر تهدید اختلال حاضر در وضعیت آب و هوایی محافظت کنیم.»
آقای گوترش در پیام خود خواستار آن شده که بخشی از مبالغ هنگفت خرج شده برای رهایی از کرونا، به ایجاد مشاغل جدیدی در دوران گذار «پاک و سبز» منجر شود. وی گفت: «حالا که پول مالیات‌دهندگان برای نجات کسب و کارها خرج می‌شود، بهتر است این پول صرف دستیابی به مشاغل سبز و توسعه پایدار شده و به بخش‌های بادوام‌تر سرازیر شود.»
دبیرکل سازمان ملل با این توصیه، مخالفت خود را با کمک کشورها به صنعت بیمار نفت نیز ابراز کرد و هشدار داد: «یارانه‌های سوخت باید به پایان برسد و آلاینده‌ها باید هزینه آلودگی خود را پرداخت کنند.

کد خبر 420362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.