۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵
شانگهای مزرعه می‌شود

افزایش روز به روز جمعیت در کلانشهر شانگهای چین، با جمعیتی برابر با ۲۴ میلیون نفر، کاهش دسترسی به مواد غذایی در میان مردم را به دنبال داشته است که همین امر گروهی از معماران آمریکایی را به طراحی منطقه‌ای برای تولید محصولات کشاروزی شهری در آن سوق داد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، منطقه کشاورزی جدید که "سانکیو" نام دارد فضایی به مساحت ۱۰۰ هکتار را در بر گرفته است. این منطقه که بین فرودگاه بین‌المللی شانگهای و مرکز شهر قرار گرفته است، میزبان باغ‌های عمودی بسیاری است که نمای آسمان‌خراش‌های منطقه را پوشش داده است. اگرچه این منطقه در واکنش به افزایش تقاضای محصولات کشاورزی منطقه احداث شد، با این حال، طراحان آمریکایی گروه معماری ساساکی در نظر داشتند با اجرای این پروژه کشاورزی شهری را به یک سبک زندگی ثابت در میان شهروندان تبدیل کنند.

شانگهای شهری بسیار ایده‌آل برای ایجاد مزارع شهری است؛ قیمت زمین در این شهر بسیار بالا است بنابراین امکان استفاده از فضای زمینی برای تولید محصولات کشاورزی بسیار کم است. از سوی دیگر، پرورش سبزیجات و میوه‌ها به میزان زیاد برای رفع نیاز تغذیه‌ای جمعیت بالای شانگهای، تنها از طریق سیستم‌های آکواپونیک و هیدروپونیک بر نمای آسمان خراش‌های آن امکان‌پذیر است. بنابراین معماران ساساکی ترکیبی از تکنیک‌های کشاورزی دوستدار شهری نظیر مزارع جلبکی، گلخانه‌های شناور، دیوارهای سبز و باغ‌های عمودی را برای احداث منطقه سبز سانکیو در نظر گرفتند.

مزرعه سبز سانکیو تنها به عنوان یک محل برای پرورش محصولات کشاورزی عمل نمی‌کند؛ در این منطقه مراکز مهم دیگری نظیر یک موزه علمی، گلخانه‌های تعاملی، ویترین آکواپونیک و محلی برای برگزاری جشنواره‌ها همگی دست در دست هم می‌دهد تا به کودکان بفهماند که غذای آن‌ها از کجا و چگونه تأمین می‌شود. در ضمن، آلاچیق‌های زیبا، برج‌های اداری و فضاهای سبز شهری میل به ایجاد محیطی چندمنظوره، پویا و فعال را متفاوت با زمین‌های کشاورزی سنتی روستا به تصویر می‌کشد.

سانکیو یک مفهوم بیگانه برای مردم شانگهای نیست؛ اگرچه بسیاری از کشورهای غربی اغلب بر تولید محصولات کشاورزی در زمین‌های وسیع روستایی تکیه می‌کنند، چشم‌انداز کلانشهر شانگهای را زمین‌های زراعی کوچکی، اما به تعداد زیاد، فرا گرفته است. چین بزرگ‌ترین مصرف کننده و صادر کننده محصولات کشاورزی در جهان است که صنعت مزرعه‌داری در آن ۲۲ درصد از کل اشتغال کشور را شامل شده است. بنابراین دولت چین در تلاش است این صنعت را حفظ کند و آن را مطابق با نیازهای مردم به طور دائم تغییر دهد تا در نتیجه نرخ فقر را به طور چشمگیری کاهش دهد.

احداث منطقه سبز ۱۰۰ هکتاری کلانشهر شانگهای یک رویکرد پایدار برای تولید محصولات کشاورزی در پیش گرفته است، کیفیت زندگی شهری را بهبود بخشیده است و با افزایش رستوران‌ها، بازارها و مراکز آموزش آشپزی به کارآفرینی در میان مردم پرداخته است.

طراحان شرکت معماری ساساکی بر این باور بودند که با گسترش روزافزون مناطق شهری دوگانگی و تفاوت بین زندگی شهری و روستایی بیش از پیش خود را آشکار می‌کند. علاوه بر این، معماران آمریکایی با احداث شهر سبز سانکیو قصد داشتند به مردم شانگهای بفهمانند که همگی می‌توانند در خانه‌های خود با کم‌ترین هزینه مزارعی سبز ایجاد کنند تا به طور دائمی به مواد غذایی سالم و تازه دسترسی داشته باشند و لازم نباشد مسافت‌هایی طولانی را سپری و هزینه‌هایی هنگفت را مصرف کنند تا بتوانند این مواد را تهیه کنند.

کد خبر 420304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.