آیا ایمنی جمعی برای مقابله با کرونا موثر است؟

به دنبال شیوع گسترده ویروس کووید-۱۹، بسیاری از افراد معتقد هستند ایمنی جمعی راهی برای توقف انتقال این بیماری است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دستیابی به روش‌های کنترل شیوع پاندمی جهانی ویروس کرونا یکی از دغدغه‌های محققان و متخصصان طی روزهای اخیر بوده است. یکی از روش‌های مطرح شده در این زمینه، "مصونیت جمعی" (herd Immunity) است که موافقان و مخالفان زیادی دارد.

تعریف مصونیت جمعی

با وجود این که اصطلاح مصونیت جمعی تقریبا یک قرن پیش کشف شد، اما تا دهه‌های اخیر مورد استفاده قرار نگرفته بود. این اصطلاح زمانی بکار می‌رود که درصد بالایی از افراد جامعه در برابر یک بیماری ایمن شوند؛ این ایمنی یا از طریق واکسیناسیون به وجود می‌آید یا زمانی که افراد در معرض ابتلای ویروس قرار بگیرند و سیستم ایمنی بدن آن‌ها برای محافظت در برابر عامل بیماری‌زا آنتی بادی تولید کند حاصل می‌شود. همانطور که می‌دانیم تاکنون واکسنی برای بیماری کووید-۱۹ در دسترس مردم قرار نگرفته است؛ بنابراین در مورد بیماری کرونا منظور از ایمنی جمعی این است که افراد زیادی از یک جامعه با در معرض‌گیری در برابر ابتلای بیماری ایمن شوند.

آیا ایمنی جمعی روش موثری است؟

به نظر می‌رسد ایمنی جمعی بهترین راه برای پیشگیری از شیوع یک بیماری واگیردار باشد، زیرا روند انتقال ویروس را از فردی به فرد دیگر کند کرده و در بهترین حالت آن را متوقف می‌کند. البته مشکل اصلی روش ایمنی جمعی این است که رسیدن به این هدف راه طولانی دارد، زیرا کارشناسان معتقد هستند که ۶۰ تا ۹۰ درصد از افراد باید در برابر بیماری ایمن شوند تا انتشار آن متوقف شود، در حالی که اکثر کشورهایی که تخت تاثیر کووید-۱۹ قرار گرفته‌اند،، حتی کشور امریکا که بیشترین تعداد مبتلا را دارد، از مرز یک درصد عبور نکرده‌اند.

ایمنی جمعی در برابر کرونا ویروس

اگر مصونیت جمعی رخ ندهد، افراد همچنان به بیماری مبتلا می‌شوند و به همین ترتیب بیماری انتشار پیدا کرده و مرگ و میر افراد بر اثر آن ادامه پیدا می‌کند. شیوع بعضی بیماری‌ها مانند آبله، سرخک و اوریون با تزریق واکسن کاهش یافته است؛ زیرا افراد در برابر ابتلای آن‌ها ایمن هستند. به گفته برخی محققان از آنجایی که کووید-۱۹، ویروس جدیدی است و هیچکس در برابر آن ایمن نیست، ایمنی جمعی، روش موثری برای پیشگیری از آن محسوب می‌شود و در بعضی از کشورهای جهان بکار گرفته می‌شود.

کد خبر 420210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.