مصائب خود ساخته آقای سخنگو

جهانپور چگونه از آمار کرونا به چین و انتخابات ۸۸ رسید وحکم صادر شده برای نماینده تهران از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز چهارشنبه _سوم اردیبهشت‌ماه_ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «روزهای سیاه بازار نفت» به بررسی کاهش قیمت نفت در بازار های جهانی پرداخت و نوشت: دوشنبه شب، کابوس بازار نفت با ریزش نزدیک به ۳۰۰ درصدی قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه مه، به حدود منفی ۴۰ دلار رسید. هیچ‌کس به یاد ندارد قیمت نفت حتی در زمان «افسردگی بزرگ» در دهه ۳۰ و بحران مالی سال ۲۰۰۸ منفی شده باشد. از آمارها و روند صعودی تعداد مبتلایان پیداست که تبعات کرونا بر اقتصاد کشورها به‌گونه‌ای است که تا یک ماه آینده، امیدها برای کاهش سطح قرنطینه و تعطیلی به‌خصوص برای کشورهای اروپا و آمریکا بسیار کم باشد. تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی سبب‌ساز بی‌نظمی صنایع و واگرایی‌های اقتصادی و تجاری شده که تاثیرات شدید و محسوسی را نیز متوجه بازار نفت کرده و باعث شده هفته سیاه نفت با منفی شدن چند ساعته قیمت نفت آمریکا، تکمیل شود. باوجود امضای قرارداد اوپک پلاس مبنی بر کاهش ۹.۷ میلیون بشکه‌ای نفت از بازار طی دو ماه مه ‌و ژوئن‌، قیمت نفت نه‌تنها واکنش مثبتی نداشت‌، بلکه قراردادهای آتی نفت برای تحویل در ماه مه ‌برای اولین‌بار در تاریخ منفی شد. منفی شدن قیمت قراردادهای آتی نشان‌دهنده کاهش بی‌سابقه فعالیت‌های صنعتی، اقتصادی و نبود ظرفیت در کشورها برای ذخیره‌سازی نفت است. سقوط شاخص نفت WTI در روز دوشنبه از حدود ۱۰ دلار به منفی ۴۰ دلار و بسته شدن بازارهای معامله قراردادهای آتی در منفی پنج دلار می‌تواند زمینه‌های احتیاط بیشتری را برای خریداران قراردادهای آتی ایجاد کند و به نظر می‌رسد تا زمانی که ویروس کرونا در کشورهای با درجه قرنطینه بالا که به تعطیلی کسب‌وکارها و اقدامات سخت‌گیرانه منجر شد، به مرحله مهار نرسد، سفارش‌های کمتری به ثبت و قراردادهای آتی کمتری نیز به فروش برسد، از این رو ثبت دوباره قیمت‌های منفی در بازار نفت دور از ذهن خواهد بود.

روزنامه شرق، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مصائب خودساخته آقای سخنگو» به بررسی اینکه جهانپور چگونه از آمار کرونا به چین و انتخابات ۸۸ رسید پرداخت و نوشت: سخنگوی وزارت بهداشت ایران البته تاکنون توانسته تمام فشارها را پشت سر بگذارد و به مسئولیت خود ادامه دهد؛ اما این به معنای پایان حاشیه‌ها نیست. در روزهای گذشته داستان جدیدی آغاز شده و در این شرایط یکه‌تازی ویروس عالمگیر کرونا، بحث حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ هم به سخنان سخنگوی وزارت بهداشت راه پیدا کرده است. ماجرا به انتقادات تعدادی از اعضای شورای شهر تهران در روزهای گذشته برمی‌گردد که آمار جان‌باختگان کرونا را سؤال‌ برانگیز دانستند. محمدجواد حق‌شناس، ناهید خداکرمی و چندین عضو شورای تهران گفته بودند که روزانه در تهران بین ۷۰ تا صد نفر براثر کرونا جان خود را از دست می‌دهند و به‌همین‌ دلیل آمار رسمی وزارت بهداشت محل بحث است. مشابه این سخنان را رئیس شورای شهر تهران در آخرین روز فروردین سال جاری هم اعلام کرد که آغازگر حاشیه‌های جدید شد. «محسن هاشمی» در این روز و در جلسه شورای شهر تهران آمار رسمی وزارت بهداشت درباره شیوع کرونا را غیرواقعی خواند و گفت اعضای شورای شهر نگران‌اند که این آمار تصور عادی‌شدن شرایط را ایجاد کند و زمینه اتخاذ تصمیماتی درباره رفع محدودیت‌ها شود. این سخنان رئیس شورای شهر با واکنش جهان‌پور همراه شد و او در گفت‌وگو با رکنا دراین‌باره گفت: «ما مسئول این نیستیم که آمارها را به کسی اثبات کنیم. در دوره انتخابات هم بعضی از آمارها را قبول نداشتند. پیش‌تر درباره یکی از اعضای شورای شهر گفتیم ایشان متخصص تولد است، بهتر است درباره تخصص خود صحبت کند تا مرگ‌ومیر. ایشان در پاسخ ما گفتند: «ما آمار پاس کرده‌ایم.» البته منظور من شمارش نیست. همه ما سوم ابتدایی شمارش را خوانده‌ایم. چهارم و پنجم ابتدایی نیز تمرین کردیم. نیاز نیست که دانشگاه رفته باشیم؛ ولی عرض کردم که دوستان در حوزه‌ای اظهارنظر کنند که تخصص آن را دارند. درباره علت فوت، هیچ‌کدام از این عزیزان تخصص ندارند. برای کنجکاوی خودم درباره تخصص این افراد جست ‌و جو کردم و دیدم سابقه شمارش و آمار دارند و درباره انتخابات اظهارنظر داشتند!»

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۲۱ ماه زندان برای محمود صادقی!» به بررسی حکم صادر شده برای نماینده تهران پرداخت و نوشت: دیروز خبرگزاری فارس خبر داد که دادگاه برای محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس رأی ۲۱ ماه حبس و پنج میلیون جزای نقدی صادر کرده است. این حکم به دنبال شکایت آیت‌ا... صادق آملی‌لاریجانی از وی صادر شده و نماینده تهران در مجلس برای این حکم درخواست تجدیدنظر داده است. محمود صادقی در واکنش به انتشار اخباری در برخی از رسانه‌ها مبنی بر صدور حکمش شامل حبس و جزای نقدی برای وی گفت: تعجب می‌کنم چطور این خبر به یک رسانه درز پیدا کرده است و آنها به این خبر دسترسی پیدا کرده‌اند. وی افزود: بنده نخواستم با توجه به شرایط بحرانی کشور به خاطر کرونا موضوع دادگاه را رسانه‌ای کنم. به این حکم اعتراض شده و اکنون به دادگاه تجدید نظر رفته که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد ولی به هر حال صلاح نیست که در شرایط فعلی کرونایی کشور موضوع جزئیات پرونده رسانه‌ای شود. صادقی یادآور شد: این حکم در اواخر بهمن‌ماه صادر شده است. نماینده مردم تهران همچنین درباره جزئیات این حکم گفت: به دو بار پرداخت جزای نقدی پنج میلیون تومانی که مجموعاً ۱۰ میلیون تومان می‌شود و گذراندن حبس‌های هفت ماه و ۱۴ ماه که مجموعا ۲۱ ماه می‌شود، محکوم شده‌ام.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رمزگشایی از قیمت منفی نفت» نوشت: قیمت نفت خام آمریکا دوشنبه شب صفر و حتی تا منفی ۴۰ دلار نیز سقوط کرد. این رویداد که در تاریخ بازار جهانی طلای سیاه بی‌سابقه بود، پرسش‌های زیادی را برانگیخت. مثلا چطور ممکن است قیمت یک کالای ارزشمند منفی شود؟ نکته اینجاست که وقتی در بازار، محصولی تولید شده که نه مشتری و نه امکانی برای ذخیره‌سازی دارد، تولیدکننده حاضر است حتی پولی هم پرداخت کند تا فقط از شر این ماده بدبو خلاص شود. این اتفاق برای قرارداد نزدیک به سررسید نفت آمریکا رخ داد که نشان می‌دهد در بازار نقدی این کشور به دلیل نبود تقاضای واقعی و مشکلات حمل و نقل و انبارسازی، مازاد عرضه نفت به شدت بر قیمت‌ها فشار آورده است. هرچند منفی شدن قیمت‌ها برای سایر نفت‌های شاخص و قراردادهای ماه‌های بعد رخ نداد، اما زنگ خطری است از اثر مهلکی که کرونا می‌تواند بر اقتصاد جهانی بگذارد. بنابراین اگر مطابق انتظارات معامله‌گران، افت تقاضای ناشی از ویروس چینی به زودی احیا نشود یا تولیدکنندگان بزرگ نفت برای کاهش معنادار تولیدات گامی برندارند، این فاجعه بی‌سابقه می‌تواند برای سایر قراردادهای نفتی با نزدیک شدن به سر رسید تکرار شود. مساله‌ای که هراس از آن دیروز نیز باعث ریزش‌های حدود ۲۰ درصدی قیمت‌ها در سایر سررسیدهای نفتی شد.

کد خبر 420047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.